Avatar billede stig69 Nybegynder
09. maj 2001 - 12:17 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af apache, MySQl, php4 og phpMyADMIN på linux

Måske et banalt spørgsmål, men det volder mig problemer.

Jeg har opsat en maskine med Linux RedHat 7.0. Jeg har installeret en serverversion med alt hvad der kunne installeres. Jeg har kigget i konfigurationen og mener med sikkerhed at både Apache, MySQL  og php er instaleret. Jeg har download\'en phpMyAdMIN også til Linux. Derudover har jeg en PC\'er kørende med WIN2000. Jeg kan godt få fat i Apache-serveren, men er dog ikke sikker på at jeg har alle IP-Adresserne med (jeg har givet Linux maskinen en IP-adresse samt en subnetmaske - intet andet)

Så mine spørgsmål:
Er Apache, MySQL og php4 konfigureret optimalt til at arbejde samme?
Hvordan opsætter jeg phpMyAdmin på Linuxmakinen? Og i hvilket bibliotek skal det ligge? Skal der foretages andre konfigurationer efterfølgende?

Hvad med DNS, spiller det nogen rolle? Jeg har ingen hjemmeside, skal kun bruge MySQL databasen og have tilgang til den fra en PC gennem browseren med HTML og php-script.

Hvad med opsætning af IP-adresser, mangler jeg nogle?

Hvor ligger jeg mine PHP-filer på Linux-maskinen? Altså i hvilket bibliotek?

Og hvordan for jeg PC\'eren til læse fra linux maskines biblioteker?

Som I nok kan læse af dette har jeg næsten ingen erfaring med Linux. Jeg kan dog orientere mig i bibliotekerne og foretage simple operationer

Jeg uddeler alle mine opsparende point til den der kan forklare mig det og hjælpe mig igennem det på en banal måde. Jeg ønsker brændende at komme igang med php.

Håber I kan hjælpe mig

Stig

Avatar billede seider Nybegynder
09. maj 2001 - 12:21 #1
hent et program der heder webmin www.webmin.com instalerdet og brug den grafiske bruger grænse flade.

du skal bruge samba for at windows maskinerene umidelbart kan se partitionerne.

Det mest optimale er dog at hente en installation af linux der er beregnet til det formål du beskriver.

/* seider */  www.fotx.net/seider
Avatar billede stig69 Nybegynder
09. maj 2001 - 12:37 #2
Nu er det altså RedHat det sker på og ikke nogen anden version + Det er phpMyAdMin jeg ønsker at bruge og ikke Webmin. Er det da nogen fordel at at benytte webmin?
Avatar billede theory Nybegynder
09. maj 2001 - 15:46 #3
Well...
Hvis du kan pinge eller få kontakt med webserveren på din linuxmaskine, så er der ingen problemer med dine netværksindstillinger...

Først til dit spørgsmål ang. hvor du placerer dine .php-filer: Såvidt jeg husker, har redhat sine webdokumenter placeret i /home/httpd/html. ellers tjek din /etc/httpd.conf efter DocumentRoot. Hvis det er installeret optimalt, vil du bare kunne smide en .php-fil der. Bare lav et lille eksempel med <? print \"hej\"; ?>.
Hvis dette virker, og du har fulgt vejledningen til phpmyadmin, vil du bare kunne kopiere dette til f.eks. /home/httpd/html/phpmyadmin og derefter bruge det via http://din.ip.paa.redhat/phpmyadmin

Ang. DNS: Det spiller ingen rolle...

Ja, du skal bruge samba for at kunne få din windowsmaskine til at browse linux\'ens biblioteker på samme måde som i et windows netværk.

Håber du kan få noget ud af denne lidt kludrede forklaring, men det bedste er altid at læse den dokumentation, der følger med til programmerne :)
Avatar billede pointer Nybegynder
09. maj 2001 - 16:35 #4
Hej Stig69. Det er utroligt svært at svare på 20 spørgsmål. Jeg vil kunne hjælpe dig med de fleste af dine problemer. Men del dine problemer op i mindre delproblemer, så er det nemmere at skabe interesse hos folk.
Avatar billede stig69 Nybegynder
09. maj 2001 - 18:59 #5
det virker ikke som om det er noget man bare gør.

Er der ikke et sted hvor man kan medbringe sin linuxmaskine? Og så kæmper man løs med alt det her?? Anyway jeg tror \'pointer\' har fat i den lange ende; jeg vil dele spørgsmålet op i fire à 100 point. Men tak for de gode indslag

Stig
Avatar billede theory Nybegynder
09. maj 2001 - 19:42 #6
Nu er jeg rimelig \"ny\" her på eksperten.dk.
Men er den generelle opfattelse/kotume, at man giver points for at få et problem løst, og ikke bare en vejledning til, hvordan man selv løser det ? Man lærer jo ikke noget af, at andre løser sine problemer:)
My 5 cents.
Avatar billede sukos Juniormester
09. maj 2001 - 23:13 #7
Hvad fa\'en er eksperten.dk???? theory?????
Den som kommmer med \"det\" som lige mangles, hvad enten det er en \"hel besvarelse\" eller hjælp til samme. så man selv kan finde ud af tingene, er \"dagens helt\"!!!!!!!!!
Avatar billede stig69 Nybegynder
09. maj 2001 - 23:25 #8
Nu må I ikke fare i hovedet på hinanden. Det jeg egentlig søgte var en beskrivelse fra enden til anden. Og ikke bare nogle små hint - for det er jeg ved at være træt af.

\'Seider\' beskrev at jeg skulle installere Samba, det havde jeg godt nok hørt før. Jeg har også brugt mange time på at gennemlæse vejledninger og indtil videre er det ikke lykkedes mig at få installeret samba eller fået lavet en smb.conf fil. Så allerede der strander jeg. Men når jeg kigger i bibliotekerne i redhat 7.0 virker det som om samba allerede er installeret - jeg kan ihvertfald starte samba??! Det er det jeg ikke fatter, hvis det allerede er instaleret, hvorfor skal jeg så installere det igen? Eller er det fordi samba bare skal konfiguerers. Jeg bliver ved med at løbe hovedet imod en kæmpe væg - og jeg gider bare ikke mere, jeg vil bare have det op at køre så jeg komme videre med mit php-script.

Mvh

En linux træt person
Avatar billede theory Nybegynder
10. maj 2001 - 07:50 #9
Nej nej, du må endelig ikke blive træt af linux :)

jeg paster lige indholdet af min smb.conf:
Brug den som evt. vejledning til din egen...
Theory og WWW er de mapper, som der er adgang til for andre maskiner... husk og restart samba med \'samba restart\'...
-----------------------------------------------

[global]
  printing = bsd
  printcap name = /etc/printcap
  load printers = no
  guest account = nobody
  invalid users = root
  security = share
  workgroup = Boxen
  server string = %h server (Samba %v)
  syslog only = no
  syslog = 0;
  socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=4096 SO_RCVBUF=4096
  encrypt passwords = yes
  wins support = no
  os level = 33
  domain master = yes
  local master = yes
  preferred master = yes
  name resolve order = lmhosts host wins bcast
  dns proxy = no
  preserve case = yes
  short preserve case = yes
unix password sync = false
  passwd program = /usr/bin/passwd %u
  passwd chat = *Enter\\snew\\sUNIX\\spassword:* %n\\n *Retype\\snew\\sUNIX\\spassword
;  message command = /bin/sh -c \'/usr/bin/linpopup \"%f\" \"%m\" %s; rm %s\' &
  max log size = 1000

[Theory]
  comment = Theos homedir
  browseable = yes
  path = /home/theory
  public = yes
  writeable = yes
  read only = no
  create mask = 0777
  directory mask = 0777

[WWW]
  comment = www files
  browsable = yes
  path = /var/www
  public = yes
  writable = yes
  read only = no
  create mask = 0777
  directory mask = 0777

-----------------------------------------------
Du er velkommen til at emaile mig, hvis du har problemer ang. samba eller opsætningen af dine andre programmer:) theory@theory.dk
Avatar billede stig69 Nybegynder
10. maj 2001 - 08:18 #10
funky.

Kan du så også svare mig på om Samba er installeret? Det må den da være siden jeg kan starten den? Hvorfor skriver folk så jeg skal installere den igen?

Jeg vil kæmpe lidt videre iaften og vil evt. maile dig

Stig
Avatar billede seider Nybegynder
10. maj 2001 - 09:19 #11
hvis du nu bare fulgte de råd du fik ville du vide om det er installeret.

Rent faktisk liger der en referance på samba.org til webmin og de udvikler deres eget modul til webmin det er derfor det er choice nr. 1.

Men vs du ikke engang gider prøve kan jeg jo ike hjælpe dig med andet end en referance til samba configurationen hos sslug.dk

/* seider */  www.fotx.net/seider
Avatar billede seider Nybegynder
10. maj 2001 - 09:40 #12
men selvfølgelig vil du jo gerne have en komplet røvfuld filer der konfigurere dit system. desvære det får du ikke.

/* seider */  www.fotx.net/seider
Avatar billede stig69 Nybegynder
10. maj 2001 - 09:43 #13
Jeg undskylder meget. Jeg havde faktisk misforstået dig. Jeg troede \'Webmin\' var et interface magen til phpMyAdmin. Det var hvad jeg umiddelbart fik ud at læse dit svar første gang.

Jeg har ikke mulighed (før iaften) for at afprøve alle de muligheder I har givet mig indtil videre, men det ser ikke så uoverskueligt ud mere.

jeg vender tilbage

Mvh

Stig
Avatar billede theory Nybegynder
10. maj 2001 - 14:52 #14
du kan starte samba med \'samba start\'
(efter ændring af smb.conf \'samba restart\')
og for at se, om det kører: \'ps aux |grep samba\'
eller smbd i stedet for samba.
Avatar billede stig69 Nybegynder
11. maj 2001 - 22:20 #15
jeg har fået lavet en simpel smb.conf fil:

[global]
    workgroup = mygroup

[homes]
    guest ok = yes
    public = yes
    read only = no

jeg kan se min Windows2000 Prof og jeg kan fra Linux maskinen gå ind i det shared drev, men jeg kan f....... ikke gå den anden vej!

Jeg er strandet igen
Avatar billede theory Nybegynder
12. maj 2001 - 00:37 #16
Du mangler
path = /den/mappeduvilhavedelt/

Desuden mangler du nogle oplysninger i filen.
Avatar billede stig69 Nybegynder
12. maj 2001 - 09:33 #17
ok jeg kigger på det. Jeg ville bare prøve at lave det så simpelt som muligt for at forstå meningen
Avatar billede stig69 Nybegynder
14. maj 2001 - 20:04 #18
Det virkede! Skide godt. Hvad er næste træk? Er det MySQL eller php?
Avatar billede theory Nybegynder
14. maj 2001 - 20:11 #19
få php til at virke først :)

har du været ved at installere det ?
Her er rpm til selve php:
ftp://ftp.rpmfind.net/linux/conectiva/6.0/cd1/conectiva/RPMS/php4-4.0.3pl1-6cl.i386.rpm
og her er til php-mysql modulet:ftp://ftp.rpmfind.net/linux/redhat/7.0/en/os/i386/RedHat/RPMS//php-mysql-4.0.1pl2-9.i386.rpm

De installeres med \'rpm -ivh navnetpårpm.rpm\'

Avatar billede stig69 Nybegynder
14. maj 2001 - 20:14 #20
ok ok stille og roligt.

Jeg mener stadig at php og MySQL er installeret. Jeg kan se  MySQL i Userconf og php mener jeg bestemt blev instlleret med Redhat 7.0
Avatar billede theory Nybegynder
14. maj 2001 - 20:58 #21
men så skulle det jo virke :)

prøv og smid et phpdokument i din DocumentRoot, som er står specificeret i din httpd.conf..
bare smid en .php-film med <? print (\"Hej...dette er en test\"); ?>

Er det php3 eller php4, du har installeret ?
Avatar billede stig69 Nybegynder
14. maj 2001 - 21:07 #22
Det er php4. Jeg sidder desværre ikke der hjemme, så jeg kan ikke teste det, men jeg vender tilbage - igen :-)
Avatar billede stig69 Nybegynder
15. maj 2001 - 14:17 #23
jeg har kigget i bibliotekerne på min Linux maskine og har fundet frem til at php4 ligger
i dette biliotek: /usr/bin/php - Selvom jeg smider mine php filer ned i /var/www/html
sker der ikke noget. Skal jeg ind og ændre i httpd.conf-filen eller i apache opsætningen eller noget helt tredie? Jeg har også fundet en manual men det er til php3...Jeg har forresten hentet de filer du skrev
Avatar billede stig69 Nybegynder
31. juli 2001 - 09:17 #24
Efter godt og vel tre måneders arbejde har jeg fået det hele op og køre.

Tak til www.sslug.dk og deres installationsparty og speciel tak til Mikkel fra IT-højskolen.

Jeg kan fortælle at både samba, php4 og mysql følger med installationen af Redhat 7.0, og det er derfor ikke nødvendigt at hente dem fra nettet.

JEg vil give pointene til mig selv, for veludført arbejde og en god portion tålmodighed