Avatar billede nederbasse Nybegynder
06. juni 2006 - 14:43 Der er 9 kommentarer

Damsk datoformat i og fra Mysql

Jeg vil gerne sætte en dato ind i en Mysql tabel i dd-mm-yyyy formet (21-12-2006) og hente det ud igen
Det burde vel ikke være så svært men jeg kan ikke få det til ast virke
indsæt dato siden :
<?php
$dato = $_POST["dato"];
$dato = date("d-m-Y");

mysql_query("insert into dato (dato) VALUES ('$dato')") or die ("MySQL-fejl: ".mysql_error() );

Hent dato siden :
$vis = mysql_query("SELECT id, date_format(dato, '%d-%m-%Y') as dk_dato FROM dato");

<? echo $row["dk_dato"]; ?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. juni 2006 - 14:51 #1
Du kan bruge:
setlocale(LC_TIME, 'da_DK.ISO_8859-1');
$vis = mysql_query("SELECT id, UNIX_TIMESTAMP(dato) as unix FROM dato");
echo strftime('%d-%m-%Y', $r['unix']);
Avatar billede barklund Nybegynder
06. juni 2006 - 14:53 #2
Indsæt det som mysql vil have input - og udtræk som du vil have output. Det giver mest mening :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. juni 2006 - 15:03 #3
Barklund: Der er jeg ikke enig. Indsæt som mysql vil have det, og formatter når du trækker ud. Ellers kan du gøre ikke gøre gavn af de indbygge dato/tids funktioner i mysql, com date_add(), NOW() osv..
Avatar billede barklund Nybegynder
06. juni 2006 - 15:16 #4
Er det ikke det, jeg siger? Hvis ikke, så er det i hvert fald det jeg mener :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. juni 2006 - 15:19 #5
Hehe, jo det var det jo også! :o)
Jeg læste det som smid dansk dato ind og træk det ud! Godt det snart er fyraften! :oD
Avatar billede nederbasse Nybegynder
07. juni 2006 - 11:36 #6
Forstår jeg ret at jeg ikke skal bruge :
$dato = date("d-m-Y"); for at indsætte dato ?
Datoerne skal sorteres så der ikke vises en dato før dagens dato
altså: SELECT bla bla WHERE dato >= $idag
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. juni 2006 - 11:51 #7
Du skal ikke indsætte sådan nej.
Du skal indsætte dato som: INSERT INTO dato(id,dato) VALUES('',NOW());
Avatar billede nederbasse Nybegynder
07. juni 2006 - 12:44 #8
Datoen er en brugeren skal skrive, der skal sorteres så der ikke vises datoer der er ældre end datoen i dag
se http://auaw2.aua.auc.dk/fak-tekn/dato/
der er en lille testudgave
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. juni 2006 - 12:46 #9
Jeg ville bare skrive datoen som: 07-06-2006 og så med noget kode, lave den om til: 2006-06-07 og indsætte den i mysql.

Ellers skal du finde en javascript datepicker.