Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 16:29 Der er 13 kommentarer

Grundlæggende tabelproblem

<Html>
<head>
<Title>test</title>
</head>
<Body>
<p>
<Table Border=1 Align=Center width="500" height="400" Font Size = "5" Font Face = "Brush Script MT">
<TR>
<Td align="center" colspan="2" width="100" height="50">Overskrift</td>
<Tr>
<Td width="20%"><i>linie1</td>
<TD width="80%">linie2</td>
<TR>
</table>
</body>
</html>
Kan jeg få hjælp til disse to spørgsmål:
1)
Hvorfor virker font size og font face ikke i min kode?

2)Hvorfor får jeg ikke "Overskrift" centreret?
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 16:40 #1
www.html.dk - Læs både HTML og CSS tutorials. Din viden om HTML er grundlæggende forkert.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 16:53 #2
>tdafoobar Hvad skal jeg egenlig bruge den kommentar til? Hvorfor tror du, at jeg sidder og roder med grundlæggende problemer?
Du får ét gæt!
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2006 - 17:33 #3
<ole>

tdafoobar >> Hvorfor dog linke til html.dk - der som bekendt er propfyldt med fejl, mangler og misforståelser. Dér kan man absolut ikke lære at kode ordentligt.

maagefinke >> Du kan ikke bruge font-size og -face som attributter i tebel-elementet. Prøv at sætte dem med styles i stedet:
    <table style="font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:24px">

Du kan også centrere tabellen med CSS ved at tilføje 'margin:0 auto':
    <table style="font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:24px;margin:0 auto">

- og med dimensionerne sat som CSS:
    <table style="font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:24px;margin:0 auto;width:500px;height:400px">

Overskriften centrerer du i cellen med:
    <td collspan="2" style="width:100px;height:50px;text-align:center">

/mvh
</bole>
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 18:57 #4
>Olebole Jeg har lige sat lidt flere point af: Hvordan sætter jeg borders ind i dine koder og hvor? (Mine rammer forsvandt, men så vidt jeg kan se, blev overskriften kke centreret?
Jeg sidder med to bøger om html og hjemmesider, der står ikke en lyd om style og css. Er det en udvidelse af html?
Jeg sender lige min tilpassede kode:
Så hvis du lige gider at se, om det er rigtigt?
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 18:58 #5
<Title>test</title>
</head>
<Body>
<TR>

<Table Border=1 Align=Center width="500" height="400">
<table style=" "Brush Script MT,"font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:24px">
<TR>
<Td align="center" colspan="2" style="width:100px;height:50px;text-align:center">overskrift</td>
<Tr>
<Td width="20%"><i>linie1</td>
<TD width="80%">linie2</td>
<TR>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 19:00 #6
tdafoobar >> Hvorfor dog linke til html.dk - der som bekendt er propfyldt med fejl, mangler og misforståelser. Dér kan man absolut ikke lære at kode ordentligt.

Han kan vel lære noget genneral syntaks, og derefter læse de engelske informationer ? Jeg tvivler på at spørgeren ville være interasseret I at læse de "korrekte" informationer på w3c's egen side.

Jeg kan jo ikke gøre for at ingen andre har skrevet et ikke-fejlfyldt-html.dk-side endnu.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 19:01 #7
Og derudover fandt jeg det ikke idealt at forklare at han skal bruge CSS , uden at lave læst bare lidt basic viden omkring CSS, som html.dk nu faktisk kan give.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2006 - 19:17 #8
Når en række, <tr>, er færdig, skal den afsluttes med </tr>
Du skal ikke skrive <tr> udenfor din tabel.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 19:17 #9
>tdafoolbar Du har nu brugt mere energi på at forklare hvorfor du ikke gad at hjælpe mig end det ville have kostet dig lige at fortælle, at sådanne koder kan man ikke anvende. Jeg sidder med to bøger om html og hjemmesider, der står ikke en lyd om font face og -size i tabeller!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2006 - 19:20 #10
Din
    <table style=" "Brush Script MT,"font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:24px">
giver ingen mening. Du mener nok noget i retning af
    <table style="font-family:Brush Script MT,verdana,arial,sans-serif;font-size:24px">
men du skal ikke bruge en så special font som Brush Script MT på Internettet. Ikke alle har den, og hvis de har, ser din side "sjov" ud. Brug bare Oles forslag som de står.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 19:31 #11
>erikjacobsen jotak, det skal jeg huske.
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2006 - 19:58 #12
tdafoobar >> Det er heller ikke min skyld, der endnu ikke er nogen, der har fremstillet en uskadelig svovlsyre - men det får mig ikke til at opfordre nogen til at drikke af de bestående produkter.

Der er ingen, der siger, du havde behøvet at smide ham i armene på W3C ... men maagefinke har nu ramt en ret god pointe med sit indlæg (02/06-2006 19:17:23)
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 20:42 #13
>olebole - når du svarer på mit spørgsmål, så husk lige at lave et "svar".