Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:23 Der er 13 kommentarer

Mysql sum() problem

Jeg har følgende kode:
$sql_red = "SELECT t1.player_teamid, Sum(t1.type * 0.5) AS totalred, t2.holdnavn FROM bookings AS t1, tilmelding AS t2 WHERE t1.player_teamid = t2.teamid AND t1.type = '2' AND t1.season = $season_active GROUP BY player_teamid ORDER BY totalred DESC LIMIT 2";
      $result_red = mysql_query($sql_red) or die(mysql_error());
      while($row_red = mysql_fetch_array($result_red)){;
      ?>
      <tr>
        <td><?=$row_red['holdnavn']?></td>
        <td class="stilling" align="center"><? printf("%d", $row_red['totalred']);?></td>
      </tr>
      <tr>
      <?php } ?>

I bookings table har jeg 2 hold som har bookings med type=2, det ene hold har 3 entries med type= 2, og det andet hold har 1 entry med  type=2.

Men min query returnerer:
Flying Ducks      6
Team Jimbo     1

Hvilket i stedet skulle være:
Flying Ducks      3  <-------
Team Jimbo     1

jeg ganger jo med 0.5 i min Sum(t1.type * 0.5)

Hvad er problemet her?

Kan man ikke køre sum() på t1.type INDEN man har sat t1.type= '2'
??

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
31. maj 2006 - 19:28 #1
Du skal gange uden for parentesen.
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:33 #2
Jeg får nøjagtig samme resultat med:

Sum(t1.type * 0.5)
Sum(t1.type) * (0.5)
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:35 #3
For overblikket kan I se: http://www.stieper.dk/resultater.php

Det er tabellen i højre side jeg roder med...

de to øverste med røde og gule kort virker ikke... :-(

Men nu tager vi lige den med røde kort først.
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. maj 2006 - 19:36 #4
(Sum(t1.type) * 0.5) AS ...
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:39 #5
Desværre - samme resultat :-(
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. maj 2006 - 19:41 #6
FROM bookings AS t1, tilmelding AS t2
rettes til:
FROM bookings t1, tilmelding t2
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:42 #7
har lagt hele koden for siden her: http://www.stieper.dk/resultater.phps

Det er kun den sidste del der er bøvl med (har lavet en note i koden så i kan se hvor problemerne starter)
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:43 #8
@michael_stim:

Det hjalp desværre heller ikke....
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 19:50 #9
Har lige prøvet i phpmyadmin....

SQL-forespørgsel:
SELECT t1.player_teamid, Sum( t1.type ) AS totalred, t2.holdnavn
FROM bookings AS t1, tilmelding AS t2
WHERE t1.player_teamid = t2.teamid
AND t1.type = '2'
AND t1.season =29
GROUP BY t1.player_teamid
ORDER BY totalred DESC
LIMIT 2

Giver:
player_teamid totalred holdnavn
928659             12     Flying Ducks
930812               2     Team Jimbo

Det er jo helt sort! Den nederste på 2 er god nok, da Team Jimbo har 1 rødt kort, men Flying Ducks har 3 røde kort - hvordan kan den summe 3*2 til 12??
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 20:00 #10
Har fundet ud af, at det er min join funktion der laver ravage, da:

SELECT t1.player_teamid, SUM( t1.type ) AS totalred
FROM bookings AS t1
WHERE t1.type =2
GROUP BY t1.player_teamid
ORDER BY totalred DESC
LIMIT 0 , 30

giver:

player_teamid totalred
928659             6
930812      2
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 20:19 #11
Her er lige et breakdown, da jeg ikke er kommet videre:

I min tabel "tilmelding" har jeg de enkelte hold flere gange, men med forskellige season_tilmeld (den jeg skal bruge er season_tilmeld=29).

I min bookings har jeg type= 1 eller 2 (1=gult kort, 2=rødt kort)

Jeg har player_teamid i bookings, og teamid i tilmelding som skal joines før jeg kan trække holdnavnet ud fra min tilmelding tabel.

Men det går galt når jeg forsøger at joine dem - nogle der er hardcore til join funktioner som kan forklare mig hvad jeg gør galt, og hvordan det skal gøres i stedet?
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 20:20 #12
Så fandt jeg ud af det:

$sql_red = "SELECT t1.player_teamid, COUNT(t1.type) AS totalred, t2.holdnavn FROM bookings AS t1, tilmelding AS t2 WHERE t2.season_tilmeld = 29 AND t1.player_teamid = t2.teamid AND t1.type = '2' AND t1.season = $season_active GROUP BY t1.player_teamid ORDER BY totalred DESC LIMIT 2";
Avatar billede stieper Nybegynder
31. maj 2006 - 20:21 #13
manglede at sætte min condition t2.season_tilmeld = 29, og nu "Counter" jeg bare felter hvor type=2 i stedet.. virker også mere logisk.