Avatar billede supa Nybegynder
31. maj 2006 - 12:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forsøg på at hente visse tegn fra Database

Hejsa..

Jeg sidder med et lille problme i java.. Jeg forbinder til min database, og hvir jeg gemmer en tekst indheholdene bogstavet "æ", og når jeg kigger i databasen så fremgår bogstavet "æ" tydeligt..

Mit problem er når jeg henter teksten fra databasen så bliver "æ" til "?", eller rettere til et for mig endnu uidentificeret tegn.. Hvordan kan jeg løse det problem..?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. maj 2006 - 13:07 #1
Den fejl plejer at skyldes at man gemmer i ISO-8859-1 og når man viser det så
fortolkes det som UTF-8.

Kan du vise lidt mere kontekst ?
Avatar billede supa Nybegynder
31. maj 2006 - 13:11 #2
Jeg har fundet "fejlen", det er bare at gøre som følger:

String JDBC_URL="dbase addres";
String JDBC_USER = "username";
String JDBC_PASSWOD= "passwrd";

con = DriverManager.getConnection(JDBC_URL + "?useUnicode=true&characterEncoding=UTF-8", JDBC_USER, JDBC_PASSWORD);
Avatar billede supa Nybegynder
31. maj 2006 - 13:12 #3
Eller rettere så skrev jeg ISO8859_1 og ikke UTF-8 .. :)