Avatar billede odie Nybegynder
30. maj 2006 - 07:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Replace funktion i XSL

Hej XSL freaks

Jeg har prøvet at lege med translate, men kan ikke få den til at gøre hvad jeg vil....

I øjeblikket har jeg bla. flg. tekst, som skal laves om.

Almindelig tekst [link]www.link.dk[linktekst]txt på link der kan trykkes på[/linktekst][/link] almindelig tekst fortsætter

Pt. gør jeg således i ASP (nogenlunde):

txtstreng= "[link]www.link.dk[linktekst]txt på link der kan trykkes på[/linktekst][/link]"
txtstreng=replace(txtstreng,"[link]","<a href=")
txtstreng=replace(txtstreng,"[linktekst]",">")
txtstreng=replace(txtstreng,"[/linktekst][/link]","</a>")

Hvordan gør man det i XSL ?

Resultat skal naturligvis være flg.:

Almindelig tekst <a href=wwww.link.dk>txt på link der kan trykkes på</a> almindelig tekst fortsætter

På forhånd tak.

/Odie
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 10:36 #1
XSLT (1.0) er ikke specielt velegnet/designet til den slags, men med lidt "moslen" kan det godt lade sig gøre - du skal bruge funktionerne "substring-before()" og "substring-after()":

<xsl:param name="input" /> <!-- Input der skal parses -->

<xsl:template match="__WHATEVER__">
  <xsl:variable name="url" select="substring-before(substring-after($input, '[link]'), '[linktekst]')" />
  <xsl:variable name="tekst" select="substring-before(substring-after($input, '[linktekst]'), '[/linktekst]')" />
  <a href="http://{$url}"><xsl:value-of select="$tekst" /></a>
</xsl:template>

/CS
Avatar billede odie Nybegynder
30. maj 2006 - 12:22 #2
Hey Greystate...

Igen er du der..... Dejligt ;-)

Den er tæt på...

Den cutter dog teksten der kommer før og efter og virker "kun" én gang..... Dvs. er der flere [link] i strengen tager den kun den første....

Hvis du ved hvad der skal til ville det være dejligt, ellers har du igen givet mig noget at gå videre med...

/Odie

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="html"/>

<xsl:param name="input">alm. tekst.[link]ddddd.dk[linktekst]teskt[/linktekst]11111[link]ddddd.dk[linktekst]teskt[/linktekst]
</xsl:param> <!-- Input der skal parses -->

    <xsl:template match="/">
        <html>
            <head></head>
            <body>
  <xsl:variable name="url" select="substring-before(substring-after($input, '[link]'), '[linktekst]')" />
  <xsl:variable name="tekst" select="substring-before(substring-after($input, '[linktekst]'),
'[/linktekst]')" />
  <a href="http://{$url}"><xsl:value-of select="$tekst" /></a>
            </body>
        </html>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 12:38 #3
Yes, yes - tænkte jo nok det ikke var nok :-)

Den korte (og Google-forberedte) forklaring på løsningen er:
Du skal bruge en "recursive template" til det overordnede, og en "named template" til de enkelte erstatninger.

/CS