Avatar billede schollert Nybegynder
29. maj 2006 - 21:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Brug form data som parametre i forskellige links.

Hej!

Jeg er temmelig groen ud i PHP/Forms - men ikke i programmering generelt.

Jeg har soegt svar forskellige steder paa nettet, men ikke fundet det, selv om jeg tror det er simpelt:

Eksempel case:

Jeg har lavet en form i HTML (form.php). Den har tre inputfelter Felt1, Felt2 og Felt3.

Naar brugerne har udfyldt noget i disse, skal det kunne submittes - men ikke ved hjælp af Form-buttons.

Jeg vil have mulighed for at lave et link a la "proces.php?Data1=Felt1?Data2=Felt2?Data3=Felt3"

Jeg har proevet at hente mine form-parametre og generere mit link - men jeg faar at vide, at parametren er ukendt.
Jeg proever paa denne maade:

print "<a href=|"proces.php?Data1=".$Felt1."bla bla bla....

Men det virker altsaa ikke. Jeg vil meget gerne have en overskuelig loesning - og ogsaa gerne en henvisning til, hvor jeg kan læse mere.

Der er uendelig mange tutorials, men det er svært at gennemskue hvor de er bedst!

/Mich
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. maj 2006 - 21:52 #1
Jeg tror du skal lave det med javascript så.
Men du kunne også lave
<form action="proces.php" method="get">
<input type="text" name="felt1">
<input type="text" name="felt2">
<input type="submit">
</form>
Avatar billede tjanum Nybegynder
29. maj 2006 - 22:01 #2
Du er sandsynligvis nødt til at bruge dit GET-array, så dit link skal genereres ved:
echo '<a href="proces.php?Data1='.$_GET['Felt1'].'&Data2='....blablabla'

...hvis altså du bruger GET i din form, som jakobdo foreslår.
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. maj 2006 - 22:03 #3
Du kan måske også lave noget smart via javascript.
Avatar billede tjanum Nybegynder
29. maj 2006 - 22:09 #4
Det er jeg iøvrigt helt enig med jakobdo i :-). Så vil det ikke være nødvendigt at submitte din form....men det kommer selvfølgelig an på, hvad du skal bruge det til og hvordan.
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. maj 2006 - 22:20 #5
Ja, lidt respons gør det væsentligt lettere for os at komme med kvalificerede bud! :o)
Avatar billede schollert Nybegynder
30. maj 2006 - 13:10 #6
Hej!
Jeg har ikke fast netadgang (gys!) og kan derfor ikke svare saa hurtigt.

Jeg vil gerne slippe for at submitte min form, hvis det indebærer at jeg skal lave knapper. Skal lige kigge lidt paa [tjanum's] forslag - og mere paa GET arrayet. Godt tip!

Mere konkret kan I forestille jer, at det er en adresse bog, hvor de tre links skal enten oprette, slette eller rette de data, brugeren har indtastet i Felt1 og Felt2.

Er det virkelig noedvendigt at komme omkring Javascript? Kan det ikke goeres i ren PHP?

/Mich
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. maj 2006 - 13:27 #7
Php er serverside-script.
Hvordan vil du lave noget på klienten med serverside-script?

Javascript som netop er (TADA) clientside-script er jo netop lavet til at lave noget på klienten.
Avatar billede schollert Nybegynder
30. maj 2006 - 13:31 #8
OK... tak for oplysningen. Som jeg skrev i starten er jeg groen ud i dette, saa derfor har jeg (jo) ikke rigtigt kunne vurdere det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. maj 2006 - 14:12 #9
Det er helt ok! :o)
Avatar billede schollert Nybegynder
30. maj 2006 - 14:21 #10
Saa... den "rigtige" loesning vil være, lige at kigge lidt paa noget Java, saa jeg kan hente info ud af min form, sende det til mit PHP script og saa behandle det dér?!

Har du (I) forslag til et godt sted at kigge paa saadan en beginner tutorial?
Kigger lige paa html.dk, men kan maaske godt bruge et par henvisninger mere.

Læg et svar, hvis du vil have point... :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. maj 2006 - 14:40 #11
Nu skriver du sende til php, ved sende mener du jo poste.
Så du kan lave det med javascript, men du kan også lave det med php.
Prøv at kom med lidt mere info om hvad du præcist ønsker, så kan vi give det et forsøg.
Avatar billede schollert Nybegynder
30. maj 2006 - 17:44 #12
OK!

På mit site vil jeg lave det sådan, at brugere kan melde sig på et nyhedsbrev af forskellige typer.

De skal indtaste navn og mailadresse og så sende de data til min DB.

For nuværende har jeg lavet det sådan, at der er ét nyhedsbrev - og man kan kun melde sig til.

Jeg vil gerne lave det sådan, at brugerne kan indtaste deres navn/adresse og evt. krydse "ønsket information" af via checkboxes, og så skal de sende (poste) de data ved at klikke på et af tre links. Tilmeld, frameld eller ret. (Kan også være andre ting i fremtiden)

Min form har for nuværende de to felter og indholdet af dem poster jeg med en submit til et script, der tager sig af databehandlingen.

Jeg vil gerne lave noget dynamisk på flere af mine sider - og derfor er det at kunne stykke et link sammen via PHP (eller Java) noget grundlæggende for min fremtidige gøren og laden på sitet.

Så... i bund og grund har jeg brug for at vide, hvordan jeg trækker data, der er variable pga. brugerinteraktion, ud fra min side, og behandler dem på en eller anden måde.

Håber det var relevant info nok.

Troede egentlig jeg var "home free" med PHP, men kan godt se "problematikken", hvis det kun/primært er server-side.

Er det "normalt" og typisk, at man blander de to sprog?
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. maj 2006 - 17:49 #13
Ja, du blander ofte sammen.
Jeg ville evt lave det som radiobutton:

Tilmeld/Afmeld

Og du kan så lade brugeren starte med at taste sin email, så henter vi de data vi har om brugeren i databasen, og viser dem, retter han så data, og trykker gem, så gemmer vi bare (altså RET).
Avatar billede schollert Nybegynder
18. september 2006 - 19:49 #14
Oi... havde helt glemt, at jeg havde dette stående åbent. Hvis en af jer vil have pointene, kan I lige smide et svar - ellers lukker jeg bare.
Venligst
/Mich
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. september 2006 - 21:05 #15
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. september 2006 - 13:18 #16
Takker for point.