Avatar billede primdal Nybegynder
08. maj 2001 - 21:12 Der er 91 kommentarer og
1 løsning

Kursus

Hejsa...

Jeg er en total non-programmer inden for delphi, kan html og lidt asp. Jeg kunne godt tænke mig at lærer et programmering sprog som kan buges til andet en web og synes at delphi lød meget spændende... Jeg har prøvet at lave mit første program en notepad der ikke kan så meget...

Men jeg synes at det er svært at finde hjælp på internettet for begynder hvis man meget gerne vil have illustration og godt vejledning og et plus ville jo være dansk.

Derfor tænkte jeg hvis der var nogle af jer hardcore delphi programmers der ude der kunne tænke jer at hjælpe folk med at lærer at programmere delphi, hvorfor så ikke lave et online kursus over en masse uger hvor man f.eks. mødes 2 gange om ugen for at lærer at programmere.. Altså sådan at det forgik sådan at der var en lærer(måske flere), som fortalte en masse om hvordan det hele forgår plus at man selv prøver at lave noget samtid med.

Jeg er slet ikke sikker på at det hele kan lade sig gøre tænkte bare at det kunne være spændende hvis det ville lykkes.

En af grundende til at jeg godt kunne tænke mig det fremfor at bare melde mig det kurser(vi de findes) er at jeg ikke har lyst til at bruge flere tusinde på at lærer det og så er det sikkert og dumme tidspunkter hvor man arbejder de er på.

Det her vil nok også være lidt bedre frem for at sidde og læse en bog da når det ikke virker så kan man få hjælp.

Det var vist den stil...

Jeg kunne godt tænke mig at hører noget respons på det.

//Primdal

Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:14 #1
Lige mine ord! Jeg er så elev# 2 :)
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2001 - 21:16 #2
Det kunne jeg ogse tænke mig
så jeg lytter med.

Mvh. Simon
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:18 #3
Så er vi oppe på omkring 3 interesseret elever...
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. maj 2001 - 21:20 #4
Det er da Ok, men jeg ved ikke lige hvordan, men send nogle idér til martin@e-lind.dk så er jeg frisk

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
08. maj 2001 - 21:22 #5
Ja... og hvis vi nu kunne komme op over 100 kan der også sagtens være penge i det for læreren...da det sådan set er det vi har mest brug for !!
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:22 #6
Er du Delphi-koder?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:24 #7
Hmm...jeg troede at hele ideen var at det skulle være gratis - en slags mellem-eksperter-sej-lære-ting
Avatar billede primdal Nybegynder
08. maj 2001 - 21:25 #8
Jeg tænkte på banner visninger og sådan noget ide\'en var og at elever fik det gratis men lærer må da gerne tjene penge hvis de kan !!
Avatar billede fastpoint Nybegynder
08. maj 2001 - 21:26 #9
Kunne godt trænge til noget mere viden
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:28 #10
primdal >> go ide
fastpoint >> Hej igen!
Avatar billede fastpoint Nybegynder
08. maj 2001 - 21:31 #11
martinlind:  noget \"voice\" noget:)noget lignende, at du for eksempel kan snakke og skrive  i en chat...som en ekspert herfra kan lave:) og eleverne(dem der vil lære delphi sproget) kan kun skrive for ikke, at overdøve det hele:)

Noget lignende
Avatar billede fastpoint Nybegynder
08. maj 2001 - 21:31 #12
xenophobia:  Jeg er i godt humør nu:)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:32 #13
Kan nogen skrive 5-10 linier om hvad Delphi kan?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:32 #14
Det var godt :)
Avatar billede fastpoint Nybegynder
08. maj 2001 - 21:33 #15
lave programmer*grin*
Avatar billede gchris5 Praktikant
08. maj 2001 - 21:37 #16
Er lige med på en lytter!!
Avatar billede xenophobia Nybegynder
08. maj 2001 - 21:37 #17
Da jeg gik i gang med ASP vidste jeg ikke hvad det kunne --> nu kan jeg alt det med DB/variabler/løkker m.m. og har fundet ud af det sutter røv! og jeg aldrig skulle havde brugt tid på det Bill*lort.....Det var fordi jeg kun hørte det goe\'

Avatar billede primdal Nybegynder
08. maj 2001 - 21:38 #18
xenophobia: prøv at søge efter det herinde jeg synes jeg så det et eller andet sted her den anden dag hvor der stod en masse om det!!
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. maj 2001 - 22:00 #19
Jeg er stadig frisk bare jeg ikke bliver hængt hvis der går en dag hvor jeg ikke lige får svaret, lærens løn kunne jo være et antal point fra hver elev.

Delphi er et RAD programmerings sprog til windows platformen, der er baseret på OOP, object pascal, og er derfor noget mere tilgængligt end C++ og lign.

Det bygger på et Classe bib. også kaldet VCL som er delt op i sammen hængende dele. Det er muligt at lave og bruge alle kendte windows tekniker så som OCX, COM, ISAPI, DLL osv.

Selve programmeringen foregår i en IDE, som er RIGTIG vellykket og som de fleste kommer til at holde rigtig meget af, programmeringen foregår i vidt omfang visuelt, og fungere ved at IDE kører med det borland kalder 2-way editor, dvs. når du placere en editbox på din form f.eks. så bliver der opret en instance af den i din pascal kode der hører til formen ( en Unit pr. form ), og det er en af de ting der er rigtig godt ved delphi, der foregår IKKE noget hokus-pokus i en eller anden black-box ALT hvad dit program laver fra start til slut kan du se koden til.

Håber det var godt nok til en start.

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
08. maj 2001 - 22:21 #20
martinlind: Det lyder jo rigtig godt at vi nu har en der er frisk på at starte som lærer endda... Jeg må godt nok tilstå at jeg ikke lige havde regnet med at det ville gå så hurtig her men det er jo bare  rigtig godt.

Nu er det vel lige før at vi godt kan gå igang med at planlægge en masse men jeg tror at vi vente lige nogle dage endnu og ser og der er flere der melder sig til både elev og lærer

/Primdal
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
08. maj 2001 - 22:32 #21
Uhmmm... Ville nok godt sponsorer, en chat, som beskrevet... Dog skal jeg havde hjælp til voice delen...

UHmmm... Hvis dette er i jeres intresse, så skriv lige til ICQ: 73373434...
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. maj 2001 - 23:07 #22
Dalbjerg >> bruger ikke icq. Det med voice, delen er nok ikke så interessant, jeg gider ihvert fald ikke og side og skvadre også, i må nøjes med skrift.

/Martin
Avatar billede ziron Nybegynder
08. maj 2001 - 23:13 #23
tror også lige jeg hopper med på en kigger, det lyder meget spændende...

/ZIRON
Avatar billede afshin Nybegynder
09. maj 2001 - 07:57 #24
me too

Men hvem tager initiativet??
Avatar billede primdal Nybegynder
09. maj 2001 - 08:19 #25
Jeg skal nok lave noget hjemmeside til den her i weekenden hvor man så kan tilmelde sig sådan at vi kan se hvor mange der har interesse....

/Primdal
Avatar billede primdal Nybegynder
09. maj 2001 - 08:20 #26
Shit jeg kom til at acceptere det var den forkerte knap jeg remte.... Nu håber jeg at folk stadig komme her ind...
Avatar billede fastpoint Nybegynder
09. maj 2001 - 08:48 #27
primdal:

Kan du ikke poste linket her? Bare så jeg er sikker på, at få linket:)
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. maj 2001 - 09:17 #28
Primdal >> Kan du ikke sørge for at læren kan lægge lektions kode og eks. op og at eleverne kan lægge deres kode op både til læren og de andre elever.

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
09. maj 2001 - 09:19 #29
Jow det skal jeg nok.... Jeg regner med at det kommer til at hedde delphi.leweb.dk......

Hvis jeg får tid er den oppe allerede Torsdag aften altså bare lige det vigtigste....

Træls man skal op til teoriprøve imorgen...
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. maj 2001 - 09:26 #30
Hvorfor det, er det første gang ?
Avatar billede ziron Nybegynder
09. maj 2001 - 09:27 #31
primdal >> hvad skal du da op i...

/ZIRON
Avatar billede primdal Nybegynder
09. maj 2001 - 09:30 #32
Ja det er første gang imorgen og det er kørerkort...........
Avatar billede ziron Nybegynder
09. maj 2001 - 09:33 #33
når okay, læste hvis lidt for hurtigt :-(

jamen så held og lykke...

/ZIRON
Avatar billede primdal Nybegynder
10. maj 2001 - 09:06 #34
JJUUUHHHHUUUUU bestod med 1 fejl
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. maj 2001 - 09:40 #35
Det var jo fornemt, jeg må tilstå jeg havde 3, men det er også 17 år siden jeg tog det første gang, jeg bestod den praktiske prøve i går.

/Martin
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. maj 2001 - 18:17 #36
Det var da dejligt primdal, så kommer du jo snart i dyt... hehe..
Vil altså blot lige sige, at jeg havde 0 fejl.. Så kom det ud... hehe...
Avatar billede cool-wil Nybegynder
10. maj 2001 - 18:39 #37
Jeg vil sq oxo gerne være elev i jeres lille projekt, er godt nok totalt uerfaren inden for delphi
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. maj 2001 - 19:06 #38
Måske vi skal havde et tilmeldings krav :

\"Max 3 fejl i teori-prøven\"

*gg*
Avatar billede fastpoint Nybegynder
11. maj 2001 - 21:27 #39
øv...siden er ikke oppe i nu:=(
Avatar billede fastpoint Nybegynder
13. maj 2001 - 21:46 #40
Pis...stadig ikke....undskyld jeg poster, men jeg er ivrig:=O)(
Avatar billede primdal Nybegynder
14. maj 2001 - 11:39 #41
Jeg lover er den er på iaften...
Avatar billede cholm Nybegynder
14. maj 2001 - 11:44 #42
Lyder interessant....

/cholm
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. maj 2001 - 11:48 #43
og Linket var : ???
Avatar billede xenophobia Nybegynder
14. maj 2001 - 12:30 #44
Er der en side oppe?
Avatar billede fastpoint Nybegynder
14. maj 2001 - 13:54 #45
det bliver det her link delphi.leweb.dk ...det sagde han i hvertfald tidligerer:)
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. maj 2001 - 14:03 #46
Ok.
www.delphi.leweb.dk

/Martin
Avatar billede xenophobia Nybegynder
14. maj 2001 - 14:07 #47
martinlind >>

The page cannot be displayed
The page you are looking for is currently unavailable. The Web site might be experiencing technical difficulties, or you may need to adjust your browser settings.
Avatar billede primdal Nybegynder
14. maj 2001 - 14:07 #48
Jeg kan sige at den komme ikke til at hedde det....
Avatar billede primdal Nybegynder
14. maj 2001 - 14:09 #49
Jeg kan sige at den kommer til at hedder www.sendit.dk/primdal/delphi ........ Men jeg har ikke tid til at lave på den lige nu........
Avatar billede primdal Nybegynder
14. maj 2001 - 21:15 #50
Så er der godt nyt jeg har fået lavet et forum til siden....
Avatar billede martinlind Nybegynder
16. maj 2001 - 10:40 #51
Men den kører desværre ikke lige nu :(
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 08:52 #52
Det skulle gerne kører igen... det var bare lige serveren det vist lige var nede og vende =)
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 10:40 #53
Jeg så lige at den er nede igen... det er pga vi er ved at flytte domain... men www.webhuse.dk/sendit/primdal/delphi den virker det meste af tiden...

Jeg er ved at prøve at lære pascal er det ikke det der er det bedste at starte med når man skal programmere delphi ??

http://www.xploiter.com/mirrors/pascal/default.htm

Tror I den er god at starte med ??

Kan man skrive alt det der pascal inde i delphi programmet ??
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 10:49 #54
Delphi er baseret på Object Pascal sproget, så delphi er Pascal, og du skriver KUN pascal i delphi, delphi er lavet i delphi, dvs. skrevet i pascal, man kan alt men delphi lave alt EXE, DLL, OCX, COM osv.....

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 10:59 #55
Okay men prøv så lige og hører her...

jeg er ved at starte på pascal og skal jeg skrive
    program MYFIRST (output);
    begin
          writeln(\'Hello. How are you?\')
    end.
et eller andet sted og så kører det og så skulle den jo gerne skrive hello. how are you men hvor skal jeg skrive det henne, inde i porgrammet delphi ???
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 12:06 #56
Du skal faktisk næsten ikke skrive noget kode i delphi, du starter delphi, og laver en ny application, så ser du en form ( det samme som et windue ) på denne for placerer du en Label component fra component palenten, der efter går du over i object-inspectoren og sætter label1\'s caption til \"Hallo World\", og hvis der er andre ting du vil sætte på din label gør du det også fra obj-inspec. eller du kan når du er mere øvet gøre det fra din pascal kode, til sidst trykker du på run og dit program vil compilere og køre. Nemt ikk\'

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 12:33 #57
Jow det er jo meget nemt men det vil altså sige at jeg ikke skal tage at lærer pascal sådan for det er jo 100x nemmere at bruge alle de ting delphi har... så kom lige igang med at skrive en masse lektioner =)
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 12:41 #58
Jeg skal jo ligesom vide lidt om hvad i vil lære og meget i ved i forvejen. og Nej du skal ikke lære pascal du skal lære Object Pascal som er det delphi bruger, hvis du gør som jeg beskev vil du se at koden bagved formen ændre sig når du sætter en compoenet på og når du laver en OnClick event f.eks. på en knap, den kode du skriver i en event og den kode delphi laver automatisk ER Object Pascal kode så det skal du lære ( det er en udvidet version af gameldags pascal, de fleste ændringer er så det kan det samme som C ( overload af functioner åbne arrays osv. ) )

Prøv at kigge lidt på hjælpen og CD\'en der ligger vist nok en PDF fil en noget start guide

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 12:44 #59
Tjaaa ser du jeg har ikke lige haft råd til den endnu så jeg har kun trial !!
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:13 #60
Hej igen, så har vi en løsning på dit problem :

www.e-lind.dk

/Martin
Avatar billede ziron Nybegynder
17. maj 2001 - 14:17 #61
skal vi ikke alle sammen sige zip????

/ZIRON
Avatar billede fastpoint Nybegynder
17. maj 2001 - 14:21 #62
primdal:

Kontakt \"alt om data\" bladet og spørg efter den cd med delphi4 standard.

Jeg kan huske, at de udgave en fuld version af delphi 4 for nylig.

cd\'en koster ca. 60kr
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:24 #63
Haha så lykkes det mig at lave endnu et program i delphi et med en masse fisk i som connecter en database og hvis billeder og det hele....
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:27 #64
Nej, rar er meget bedre. Og ja køb Alt om data.

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:28 #65
Men det er jo kun 4\'erene !!
Avatar billede ziron Nybegynder
17. maj 2001 - 14:29 #66
martinlind >> har det ikke på denne com. :-(

/ZIRON
Avatar billede fastpoint Nybegynder
17. maj 2001 - 14:30 #67
bedre end ingenting!.... delphi5 standard koster kun mellem 700-1000kr hvis du hellere vil have den_=)
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:31 #68
Kan jeg ikke bare cracke den jeg har ??
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:33 #69
Martinlind >> hvis jeg nu kører den der developers guide igennem vil du ikke mene at jeg er godt på vej til at lære det eller er det slet ikke en tutorial ??
Avatar billede fastpoint Nybegynder
17. maj 2001 - 14:34 #70
primdal:

jo, men det er ulovligt
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:37 #71
Ja..... jeg kunne selvføllig heææere ikke finde på det !!
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:39 #72
Det kan sku da ikke skade Borland at en person lærer deres produkt at kende, det er kun PDF\'er jeg har lagt op.

Primdal >> Jo, læs guiderne det er en god ting så ved du lidt om hvad man kan, jeg startede selv med at kunne Turbo pascal 5.5 og købte std. delphi 1, læste dokumentationen og startede så med at kode, og det var faktisk en udemærket måde, for så kunne jeg huske jeg havde læst at man kunne det og det, så gå du bare i gang.

/Martin
Avatar billede xenophobia Nybegynder
17. maj 2001 - 14:43 #73
primdal ->
Kunne du ikke lave en \"newbe\" side på Delphi siden så os newbie for forklaret om det kan kodes i notepad ligesom websprog eller det skal compiles --> hvor får man den? Hvad er forskellen på Turbo Pascal & pascal & Delphi og sådan noget...?
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:47 #74
Det kan jeg sagtens hurtig gøre jeg skal bare først bruge teksten der til....
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 14:50 #75
Martinlind >> Er det et eneste tegn i delphi som ligner html sådan at man bare kan putte koden direkte ind uden at den ændres =)
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:55 #76
Lidt fra borland\'s site :

http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html

http://community.borland.com/article/0,1410,20396,00.html
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:57 #77
og her

http://community.borland.com/delphi/all/1,1435,c|1|13,00.html

/Martin
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 14:58 #78
Primdal >> forklar lidt mere, hvad mener du ??

>> Er det et eneste tegn i delphi som ligner html sådan at man bare kan putte koden direkte ind uden at den ændres =) <<
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 15:00 #79
hehe ja når man skal ligge sine source op siden må det jeg ikke blive lavet om til andet muligt andet fordi at der er <b> f.eks. i koden...
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 15:05 #80
Nåe, jeg ved sku ikke så meget om html, men man må da kune finde en måde til at vise uformateret tekst, men eller må det blive noget med at man kan up/down-loade zip/rar

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 15:08 #81
Ja men jeg synes nu det andet er bedst....

Men der er vel ikke så meget med <og så nogle få bestemte ting> i delphi programmering er der ??
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. maj 2001 - 15:27 #82
Nej, gå ind i din trail version, open en demo og se på koden, det er alm. tekst. og form filerne DFM, kan gemmes som tekst så de vil også kunne lægges op som tekst.

www.undu.com har tit noget kode liggende, så du kan kigge lidt der

/Martin
Avatar billede primdal Nybegynder
17. maj 2001 - 15:29 #83
Nu siger du trial version men har jeg ikke alt sammen undtaget at jeg kun kan bruge den 60 dage ???
Avatar billede fastpoint Nybegynder
17. maj 2001 - 15:30 #84
jo det er sandt din cracker:=)
*g*
Avatar billede primdal Nybegynder
21. maj 2001 - 17:10 #85
Er folk gået døde ??
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. maj 2001 - 20:03 #86
Det er ikke til at vide, men jeg kan da godt stille en lille opgave vi kan gå i gang med så kan det jo være, det er gerne det der med \"initiv\" det kniber med.

/Martin
Avatar billede fastpoint Nybegynder
21. maj 2001 - 20:26 #87
nej jeg er ikke død...jeg venter bare på at der sker noget:=)

Martinlind  kig på det her i mellemtiden:=)
Avatar billede primdal Nybegynder
26. maj 2001 - 00:00 #88
Martinlind skriv lige hvis du er her senest lørdag jeg skal bruge din hjælp !!
Avatar billede martinlind Nybegynder
26. maj 2001 - 00:21 #89
Jamen jeg vil da gerne hjælpe, hvis jeg kan *S*
Avatar billede martinlind Nybegynder
26. maj 2001 - 00:35 #90
Drop en mail, så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

martin@e-lind.dk

martin@lind-sonne.dk

PS. Alle veje fører til Rom *S*

/Martin
Avatar billede blueforce Nybegynder
22. juni 2001 - 19:37 #91
hey
jeg har smidt noget inde i jeres forum
hvad sker der og kommer det til at ske noget?
jeg har kun lavet en notebook som ikk er særlig advanceret, men jeg vil gerne lære en masse om det...
Chris
Avatar billede ziron Nybegynder
24. juni 2001 - 16:56 #92
har smidt noget på siden :-)

/ZIRON