Avatar billede nixxdk Nybegynder
29. maj 2006 - 14:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Connection til db

nogle der kan få denne kode til at connecte ordenlidt?

<?
mysql_connect("localhost", "nixx_dk", "******");
mysql_select_db("gaestbog");
?>
Avatar billede heha2003 Nybegynder
29. maj 2006 - 14:38 #1
Prøv gør sådan her:
$con = mysql_connect("localhost", "nixx_dk", "******");
mysql_select_db("gaestbog", $con);
Avatar billede nixxdk Nybegynder
29. maj 2006 - 14:47 #2
Warning: include(db_connectionphp) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /customers/nixx.dk/nixx.dk/httpd.www/gaestbog/gaestbog.php on line 1

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'db_connectionphp' for inclusion (include_path='.:') in /customers/nixx.dk/nixx.dk/httpd.www/gaestbog/gaestbog.php on line 1
Avatar billede fixxxer Nybegynder
29. maj 2006 - 14:50 #3
Ovenstående fejl har intet med forbindelsen til databasen at gøre.

Det skyldes at du forsøger at inkludere et script med funktionen include()

For mig ser det ud til at du lige skal have et punktum ind:

include('db_connection.php');
Avatar billede nixxdk Nybegynder
29. maj 2006 - 15:15 #4
gaestbog.php ser sådan her ud nu!

<html>
<head>
<title>Min egen gæstebog!</title>
</head>
<body>

<a href="gaestbog.php?valg=skriv">Skriv i gæstebogen</a> - <a href="gaestbog.php?valg=kig">Kig i gæstebogen</a><br><br>

<?php // PHP starter.
include("db_connection.php");
if($_GET[valg] == "skriv") { // Vi tester med if om brugeren har trykket på 'skriv i gæstebogen' hvis brugeren ikke har det viser den ikke.
// afslutter PHP, nu kan vi skrive html igen
?>

<!--
Her laver vi en html form, hvor action er = gaestbog.php?valg=skrivok
Når brugeren har trykket på submit knappen går den til gaestbog.php?valg=skrivok
Og vi laver sådan at når brugeren trykker kommer den hen til en $_GET ligesom ovenover.
-->
<form action="gaestbog.php?valg=skrivok" method="POST">
<b>Navn:</b> <br>
<input type="text" name="navn" size="20"><br>
<b>E-mail:</b> <br>
<input type="text" name="email" size="20"><br>
<b>Besked:</b><br>
<textarea name="besked" rows="7" cols="24"></textarea><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>

<?php // PHP starter igen
include("db_connection.php");
if($_GET[valg] == "skrivok") { // Laver en GET igen.

if($_POST[navn] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>Navn</b>");
} else { // Vi tester om feltet Navn er udfyldt, hvis feltet ikke er udfyldt, siger php: Du skal udfylde feltet Navn. Hvis ikke går den videre.

if($_POST[email] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>E-mail</b>");
} else { // Vi tester om feltet email er udfyldt

if($_POST[besked] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>Besked</b>");
} else { // Vi tester om der er skrevet en besked.

if(strlen($_POST[besked]) < "10") {
echo("Det var en kort besked");
} else { // Her tester vi om brugeren har skrevet en besked på over 10 karektere. Hvis brugeren ikke har det siger den: Det var en kort besked, hvis brugerens besked var over 10 karektere går den videre.

if(is_numeric($_POST[navn])) {
echo("Jeg har aldrig hørt om tal, i et navn!");
} else { // Her tester vi med kommandoen is_numeric() om brugeren har skrevet tal i sit navn. Hvis brugeren har det, siger php: Jeg har aldrig hørt om tal, i et navn! Hvis ikke går den bare videre.

$dato = date('d/m/Y H:i:s'); // Her kalder vi datoen og klokken. d står for day, m for month, y for year, h for hour, i for minuts, s for seconds. Altså dag, måned, år, time, minut, sekund. Datoen bliver så gemt i virablen $dato
$ip = $_SERVER[REMOTE_ADDR]; // Her kalder vi vedkomnes IP, og gemmer ipen i virablen $ip
$navn = htmlspecialchars($_POST[navn]); // Vi gemmer $_POST[navn] i virablen $navn, og bruger kommandoen htmlspecialchars() for at sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt. Hvis brugeren har gjort det, bliver det bare til tekst.
$email = htmlspecialchars($_POST[email]); // Vi gemmer $_POST[email] i virablen $email
$besked = htmlspecialchars($_POST[besked]); // Vi gemmer $_POST[besked] i virablen $besked

if(!get_magic_quotes_gpc()) { // Vi laver en sikkerheds foranstaltning. Den vil jeg ikke til at fortælle om, hvis du er interesseret i at vide hvad den gør kan du søge på php.net
$navn = addslashes($navn);
$email = addslashes($email);
$besked = addslashes($besked);
}

include("db_connection.php"); // Vi inkludere php filen db_connection.php i vores fil, den sørge for der er forbindelse til databasen.
mysql_query("INSERT INTO gaestbog (dato, ip, navn, email, besked) VALUES ('$dato', '$ip', '$navn', '$email', '$besked')") or die(mysql_error()); // Vi sætter alle brugerens POSTER ind i databasen.
echo("Tak for din besked!");
}
} // Vi afslutter alle vores '{' med '}'

if($_GET[valg] == "kig") {

include("db_connection.php");
$hent = mysql_query("SELECT * FROM gaestbog ORDER BY id DESC") or die(mysql_error()); // vi henter dataene fra databasen
if(mysql_num_rows($hent)) { // tester om der er noget i databasen.
while($vis = mysql_fetch_array($hent)) { // vi bruger while til at sørge for at den henter ALLE dataene ud fra databasen, vi gemmer alle dataene i virablen $vis
?>
<table border="0" width="100%">
<tr>
<td>
<table border="0" width="100%">
<tr>
<td><b><? echo $vis[navn]; ?></b> Skriver den. <i><? echo $vis[dato]; ?></i> :</td>
</tr>
<tr>
<td><? echo nl2br($vis[besked]); ?></td>
</tr>
<tr>
<td>Kontakt:<br> <a href="mailto:<? echo $vis[email]; ?>"><? echo $vis[email]; ?></a></td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
<hr style="border: 1px dotted #000080" color="#000080">
<?
}
} else {
echo("Der blev intet fundet i databasen.");
}
?>

</body>

</html>
<? }

den gider ikke at tilføje beskeden i dben?
Avatar billede nixxdk Nybegynder
29. maj 2006 - 15:20 #5
Nogen der kan sætte en db table op for overstående kode?
Avatar billede zynzz Praktikant
29. maj 2006 - 19:18 #6
Jeg har svaret på dit spg, mht. table...