Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 17:36 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Billede skift i flash

Hejsa
Er der en der kan guide mig igennem hvordan jeg laver en flashfil som skifter billede. Billedskift skal foregå ved at billedet fader ud og det næste fader ind....hvis man kan udtrykke det sådan:)

Jeg har ikke den store erfaring med flash og håber derfor at der er en ekspert der kan hjælpe mig:):):)
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. maj 2006 - 17:38 #1
med kode eller som shapes og tweens?
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 17:40 #2
så simpelt og enkelt som muligt....så jeg nemt kan tilføje billeder løbende. Det du mener der er bedst....og ligeledes godt for mig at lære:)
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. maj 2006 - 17:46 #3
nemmeste: shapes og tweens
men hvis du nemt skal kunne tilføje billeder, så skal der haves gang i actionscripting
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 18:08 #4
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. maj 2006 - 18:12 #5
dette er bare ikke med kode ;)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 18:35 #6
når jeg vælger alpha til 0% så sætter den 0% i hele det layer...kan ikke få den til at fade....
Avatar billede twotimes Nybegynder
28. maj 2006 - 18:48 #7
du skal lave keyframes ved hvert billede. Højreklik på tidslinjen og "insert keyframe" eller sådan noget.
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 18:51 #8
det har jeg gjort...men det virker ikke...øv...
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 18:53 #9
start keyframen sætter jeg til 0% men slut keyframen står ligeledes til 0%....hvis jeg sætter den til 100% så ændres start keyframen ligeldes til 100%......
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 18:53 #10
keyframe frame 1 = alpha 0
keyframe frame 12 = alpha 100

giver et fade på 1 sekund fra transperant til fuld dækkende ved en framerate på 12 frames
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 18:55 #11
du skal trykke på f.eks keyframe nr 1, når den er markeret skal du trykke nede i editeringsområde og vælge dit billede, her skal du sætte dette til alpha-niveau,
billedet skal være konverteret til graphic.... (create symbol)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:02 #12
hmmm...nu spørger jeg nok super dumt..."nede i editeringsområdet"....hvor er det?
Der hvor jeg ændrer alpha % er ude i højre side under Color mixer...
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:08 #13
tja det midterste område, der hvor dit billede er,
der skal du trykkke på billedet så det er "valgt"
derefter skal du sætte alpha i properties.

colormixer er det forkerte sted - så vidt jeg husker
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:12 #14
jeg kan sagtens markerer billedet...mit problem er nok at jeg ikke kan se hvor man skal sætte alpha color hvis det ikke er i color mixer....jeg kan ikke få properties på billedet.....jeg er som sagt helt ny i dette program...:):)
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:13 #15
under det store vindue er der en lille pil der indikerer at du kan åbne et rullegardin - her er properties
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:17 #16
du kan vist også højreklikke på din graphic og vælge properties
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:17 #17
jeg får kun properties på selve flash dokumentet...størrelse mm.......hvis jeg markerer billedet er der kun 2 knapper under properties "swap" og "edit"....swap sker der intet ved at klikke på ....edit åbner billedet i "microsoft picture manager"....hvor er det dog besværligt
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:18 #18
man kan ikke højreklikke og få properties...
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:21 #19
øverste menubjælke:
window > properties > properties
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:22 #20
så kommer den frem i bunden, herefter skal du udvide den ved at trykke på den lille sorte trekant til venstre
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:22 #21
det er den jeg har fremme men der er som sagt kun 2 knapper på....
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:24 #22
udvider jeg den så kan jeg ændre på størrelsen af billedet...samt X og y...stadig intet om alpha color...desværre:)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:45 #23
endelig..nu har jeg fundet det...jeg er en tåbe:)....men hvordan får jeg så flere billeder til at køre...alså når et fader ud så fader det næste ind?
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 19:58 #24
så laver du et nyt lag,
og laver hele manøvren igen i det nye lag
Avatar billede maximus25 Nybegynder
28. maj 2006 - 19:59 #25
har fået det til at virke:)...det er godt nok bøvlet hvis man har mange billeder....kan man ikke lave det nemmere?
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 20:21 #26
jo, men så skal du ind i noget actionscript
Avatar billede cpufan Juniormester
28. maj 2006 - 20:22 #27