Avatar billede janbach Nybegynder
27. maj 2006 - 15:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Design af form

Hej Eksperter
Jeg har en lille nød som jeg skal have knækket - jeg skal prøve at forklare.

Jeg har lavet en applikation hvori vi skal styrer vores pc'er. Der er dels et interface hvor man kan søge og redigerer pc'er som allerede er i systemet. Der hvor mit problem op er ved den første registrering af pc'er. Vi kan på en gang få rigtig mange hjem, så det skal være hurtigt om nemt. Jeg vil gerne lave en form hvor man en gang udfylder oplysninger såsom fakturanummer, fakturadato og hvor fakturaen er fra. Disse oplysninger er i en tabel for sig selv. De efterfølgende oplysninger hører til computeren, og er f.eks. serienummer og type. Disse er ligeledes i en tabel for sig selv, sammen med fakturanummeret.

Det skal derfor i formen være muligt at skrive faktura oplysninger ind én gang, og når man så nedenunder begynder at registrerer pc oplysningerne, så bliver fakturanummeret automatisk påhæftet de man registrerer.

Håber det var til at forstå.
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2006 - 20:20 #1
Du kan gøre det på flere måder. Det mest logiske er jo at lave relationer mellem feltet fakturanummer i begge tabeller, idet Access jo er en relationsdatabase.

Hvis dette ikke kan lade sig gøre p.g.a. databasens design, kan du gøre det med en Dlookup, der henter dsata fra en anden tabel baseret på en unik værdi.

Det fordrer, at du har indtastet data i den tabel der indeholder data om maskinen herunder fakturanummeret. I den forespørgsel der indeholder:

fakturanummer, fakturadato og hvor fakturaen er fra

Derefter kan du med en DLookUp hente tilhørende data således, idet jeg antager at fakturanummeret en et numerisk felt:

Udtryk1: DLookUp("[FELTNAVN]";"TABELNAVN";"[FAKTURANUMMER]=" & [FAKTURANUMMER])

Men inden du eksperimenterer lidt med mit forslag, vil jeg anbefale dig at se lidt på dit databasedesign. Hvis der kan være flere maskiner på samme faktura duer det ikke, idet fakturanummer så eksisterer flere gange i samme tabel, og du er så nødt til at indentificere maskinen med et unikt id og basere DLookUp på et sådant felt. Hvis der kun er een maskine på fakturaen, skal du se lidt på designet, idet data jo så er knyttet til een bestemt maskine. Flyt derfor data over i den anden tabel.
Avatar billede mugs Novice
30. maj 2006 - 20:56 #2
Hvordan går det?
Avatar billede janbach Nybegynder
06. juni 2006 - 20:50 #3
Hej Mugs. Jeg fik det til at virke efter lidt hjælp fra nogle kolleger - dog med store inspiration.

Jeg smider lige nogle point efter dig.

Tak for hjælpen!
Avatar billede mugs Novice
06. juni 2006 - 21:11 #4
Selv tak - Og tak for point.