Avatar billede salanti Nybegynder
26. maj 2006 - 11:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

farver på pindediagram

Hej.
jeg har et pindediagram i excel (med fx 2000 pinde) og jeg vil gerne marker eksempelvis 300 af dem med en anden farve end de andre. Hvordan gøres dette nemmest (det er noget jeg tit har brug for). Tak for hjælpen (måske :-) )
26. maj 2006 - 11:57 #1
Hvis det er en hel dataserie, du vil ændre på kan du gøre det ved at højreklikke på en af søjlerne, og vælge Formater dataserie.

Er det kun udvalgte søjler i en dataserie, kan du gøre det enkeltvis. Første gang du klikker på en søjle markeres heledataserien. Klik en gang mere på den søjle, du vil ændre. Herfeter højreklikker du på den og vælger Formater datamærke.
Avatar billede salanti Nybegynder
26. maj 2006 - 12:04 #2
Hej Erik.
Det er ikke muligt at ændre hver enkelt datapunkt, idet jeg ofte har x>100 der skal have en anden farve. Og det her heller ikke en hel dataserie idet der kun er EN dataserie, og det jeg gerne vil er at have nogle af punkterne i denne dataserie i en anden farve. Jeg ved at EN mulighed er at angive data som flere forskellige dataserie i samme diagram og så farve den ene dataserie. Men da det er noget jeg tit skal gøre og gerne vil skifte skifte størrelser på dataserie med videre, håbede jeg på at der var nogen der havde et tip til hvordan det kunne gøres nemt -- evt via en makro.
Avatar billede bak Seniormester
26. maj 2006 - 12:41 #3
Hvad er det der trigger at de skal have et farveskift...?
Avatar billede salanti Nybegynder
26. maj 2006 - 12:58 #4
Det er en udefra kommende faktor som ikke direkte har noget med data at gøre
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 12:23 #5
prøv evt. om denne kan lede dig videre:

http://pmexcelent.dk/DiaColour.xls
Avatar billede salanti Nybegynder
27. maj 2006 - 21:51 #6
Ja noget i den retning, men makroen virker for mig (run time error 9).
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:17 #7
har du gemt den lokalt?
virker ikke på nettet
Avatar billede salanti Nybegynder
27. maj 2006 - 22:19 #8
Hvad sker der når du trykker ctrl N?
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:21 #9
så genererer den blot 300 nye dataserier som skal farves
(kolonne B via funktionen slump)
Avatar billede salanti Nybegynder
27. maj 2006 - 22:24 #10
Nå men jeg får besked om at subscript out of page? Office 2000, dk
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:24 #11
hmm kører v.2003 her
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:36 #12
prøv evt. lige denne med blot 500 serier i stedet for 2000

http://pmexcelent.dk/DiaColour2.xls
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:41 #13
jeg glemte lige at ændre en ting
skulle virke nu
Avatar billede excelent Ekspert
27. maj 2006 - 22:56 #14
Det ser ud til jeg fik genereret for høje værdier
med funktionen slump
mon ikke DiaColour.xls virker nu -den gør her
Avatar billede salanti Nybegynder
28. maj 2006 - 09:42 #15
hmm makroen virker stadig ikke, men jeg prøver den lige lidt senere på en anden computer.
"bak" hvis nu fx et treshold trickede om pinnen skulle have en anden farve har du så en ide?
Avatar billede salanti Nybegynder
28. maj 2006 - 10:16 #16
Ok nu virker makroen (på min anden maskine! Måske problemet med makroen på min bærbare var at mine ene ram klods er gået i stykker så jeg kører med 256 ram til winXP) -- anyway jeg kigger lige på om jeg kan bruge det.
Avatar billede salanti Nybegynder
29. maj 2006 - 18:47 #17
Hej excelent.
Nu har jeg kigget lidt på makroen, og det der sådan set fint nok -- forstår dog ikke helt hvordan den virker. Men har da tænkt mig at bruge den.
Følger makroen grafen? Eller med andre ord kan jeg slette din graf og lave en tilsvarende og så trykke ctrl N og så få farvet den (har prøvet og det kan jeg ikke) For jeg kunne godt tænke mig at overføre makroen til nogle andre ark jeg har, og så laver graferne i dem! Håber du forstår spm. Læg også gerne et svar. Tak
Avatar billede excelent Ekspert
29. maj 2006 - 20:57 #18
Makro2 resetter grafen til samme farve.
Makro1 ændrer de valgte søjlers farve.

Ja du kan roligt slette min graf, og oprette din egen
når du vil henvise (aktivere/ændre) til en graf, kan det gøres
enten via dets navn, eller dets indexnr.
Så de 2 makroer skal rettes til en evt. ny graf.

Følgende kode aktiverer din/dine graf  efter tur, og viser navn
og indexnr. som de 2 makroer skal rettes til med.

Sub GrafNavnNr()
Dim navn
On Error Resume Next
For navn = 1 To 20 ' hæves evt hvis der er flere,- virker fint med kun 1 graf
ActiveSheet.ChartObjects(navn).Activate
MsgBox ("Diagram navn : ") & ActiveSheet.ChartObjects(navn).Name & "  Diagram index nummer : " & navn
Next
End Sub

Hvis vi antager du har oprettet en graf med navn : DinGraf
og indexnr. er : 1
og vil henvise via. navnet, skal følgende linie :

ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 1").Activate

ændres til :

ActiveSheet.ChartObjects("DinGraf").Activate

i både Makro1 og Makro2

Hvis du vil henvise via. indexnr. skal samme linie se sådan ud :

ActiveSheet.ChartObjects(1).Activate

i både Makro1 og Makro2
Avatar billede salanti Nybegynder
29. maj 2006 - 21:00 #19
Super!
Tak for hjælpen
Avatar billede excelent Ekspert
29. maj 2006 - 21:02 #20
velbekom