Avatar billede nilu72 Nybegynder
25. maj 2006 - 16:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sql udtræk fra to tabeller

Jeg er ved at lave en billed database. Jeg har en database med to tabeller; typer: (en overordnet kategori) samt photo (her ligger stien til alle billederne)

I venstre kolonne på websiden, ønsker jeg et udtræk af kategorierne. Mit problem er at jeg ønsker at overføre to parametre til den næste side, nemlig "kategoriID" og "photoID").

Hvordan laver jeg sql udtrækket, således at jeg kun henter et unikt kategoriID samt photoID? Der er jo mange billeder til hver kategori.

Den primære nøgle er "kategoriID" som bliver overført til tabellen "photo".

Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.
Avatar billede Andarkelben Praktikant
26. maj 2006 - 07:41 #1
SELECT DISTINCT kategoriID FROM ...

Distinct kan måske hjælpe, da den checker alle de fundne poster og eliminerer dubletter, så du vil kun se én af hvert resultat.
Avatar billede nilu72 Nybegynder
26. maj 2006 - 09:39 #2
Desværre det hjælper ikke, da jeg også skal bruge "photoId" som parameter. "photoId" vil altiv være et unikt Id, derfor hjælper distinct ikke.
Avatar billede kjulius Novice
28. maj 2006 - 03:05 #3
Det lyder mest som om du har brug for noget lignende dette:

SELECT typer.kategoriID, MIN(photo.PhotoID)
FROM typer
INNER JOIN photo ON typer.kategoriID = photo.kategoriID
GROUP BY typer.kategoriID

I stedet for MIN funktionen kunne du også bruge f.eks. funktionerne MAX, FIRST eller LAST. Forskellen er som navnene antyder, hvilket af de mange fotos du vil få vist.
Avatar billede nilu72 Nybegynder
28. maj 2006 - 11:15 #4
Mange tak, ja det var det jeg havde brug for. Så point til dig.

Er ny her, så skal jeg overføre point eller sker det automatisk.
Avatar billede kjulius Novice
28. maj 2006 - 22:15 #5
Du kan først give mig point, når jeg har afleveret et "svar". På dette websted er protokollen, at man afgiver kommentarer, indtil spørgsmålstilleren mener at have fået et godt svar, hvorefter denne beder den eller de som skal have point om at aflevere et svar. Først herefter kan man tildele point.

Hvis der ingen tilfredstillende svar er kommet inden for et par dage, kan du blive nødt til selv at "svare", f.eks. med "Lukker spørgsmålet, da der ikke er kommet relevante svar".
Herefter kan du tildele dig selv dine point, altså tage dine point tilbage.