Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
25. maj 2006 - 13:48 Der er 11 kommentarer

root over SSH

Titlen siger vel sagen...
Jeg står har brug for at vide, om root egentlig KAN SSH's via PuTTy??
Hvis ja, how?? når jeg forsøger at logge på, får jeg adgang nægtet..

Skal lige siges, at jeg har en alm. user account oprettet og sådan, men har brug for at kunne foretage nogle ændringer via SSH..
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2006 - 14:13 #1
Det er ret almindeligt at blokere for root adgang udefra.

Kan du ikke bare logge ind på et ander brugernavn og su'e ?
Avatar billede morpheus Nybegynder
25. maj 2006 - 15:41 #2
I /etc/ssh/sshd_config finder du linien:
#PermitRootLogin no

Den ændrer du til:
PermitRootLogin yes

Men som arne_v siger: Det er ret almindeligt at blokere for direkte root adgang.
Avatar billede morpheus Nybegynder
25. maj 2006 - 15:42 #3
Det skal lige siges at du skal køre en:
/etc/rc.d/sshd restart
Avatar billede Syska Mester
25. maj 2006 - 19:51 #4
det er i hvert fald "best pratice" at SU'e til root, eller bruge "sudo" når man virkelig skal køre ting som kræver root permissions.

// ouT
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
26. maj 2006 - 11:47 #5
Oki.. jeg har prøvet og su'e og sudo, men den siger at sudo kommandoen ikke kan udføres ihvertflad, og får ved su adgang nægtet.. men vil senere finde ud af om det har løst prob... indtil vidre er det positiv respons ;)
Avatar billede morpheus Nybegynder
26. maj 2006 - 12:15 #6
For at kunne benytte sudo skal du installere:
/usr/ports/security/sudo
Avatar billede morpheus Nybegynder
26. maj 2006 - 12:16 #7
At du får adgang nægtet ved su, kan skyldes at din bruger ikke er medlem af gruppen wheel....
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
26. maj 2006 - 13:17 #8
okay... men ihvertfald er jeg et bedre skridt til at få remotet SSH'en via root...
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
26. maj 2006 - 21:55 #9
Hej igen boys...
Prøvede og ændre config filen til sshd'en , men den tillader det stadigvæk ikke.. selvom jeg har restartet den og reboot'et.
Avatar billede morpheus Nybegynder
27. maj 2006 - 00:21 #10
snip fra man sshd_config

PermitRootLogin
    Specifies whether root can log in using ssh(1).  The argument
    must be ``yes'', ``without-password'', ``forced-commands-only''
    or ``no''.  The default is ``no''.  Note that if
    ChallengeResponseAuthentication is ``yes'', the root user may be
    allowed in with its password even if PermitRootLogin is set to
    ``without-password''.

    If this option is set to ``without-password'' password authenti-
    cation is disabled for root.

    If this option is set to ``forced-commands-only'' root login with
    public key authentication will be allowed, but only if the
    command option has been specified (which may be useful for taking
    remote backups even if root login is normally not allowed).  All
    other authentication methods are disabled for root.

    If this option is set to ``no'' root is not allowed to log in.
Avatar billede Syska Mester
29. maj 2006 - 19:45 #11
Har du genstartet sshd efter du har ændret?

Hvad siger den når du prøver at lave en "su -"????

// ouT