Avatar billede spooky23 Nybegynder
25. maj 2006 - 08:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tilfældig baggrundsbilled i table aktiveret af link i anden table

Hej experter!

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg har en table hvori det ene td tag har et baggrundsbillede defineret i en css style. Dette baggrundsbillede ville jeg gerne at man skulle kunne skifte ud ved at klikke på et link i en anden table. Der skulle derefter gerne komme et tilfældigt baggrundsbillede.

Jeg går ud fra at der skal oprettes et array med disse baggrundsbilleder.

Nogen der kan hjælpe mig?

<style type="text/css">
    .hest {
        width: 800px;
        height: 200px;
        background: url("images/bg.jpg");
        }
</style>

<script type="text/javascript">

//her mangler jeg så hjælp til scriptet :-)

</script>

.............................

<table>
<tr>
<td id="hest" class="hest">
</td>
</tr>
</table>

<table>
<tr>
<td>
<a href="#" onclick="">link</a>
</td>
</tr>
</table>
Avatar billede loevgaard Praktikant
25. maj 2006 - 10:08 #1
<a href="#" onclick="document.getElementById('hest').background-image:url('images/bg2.jpg')">link</a>
Avatar billede spooky23 Nybegynder
25. maj 2006 - 11:15 #2
Ja jeg har allerede en function som skifter baggrunden ud i "hest".

function changebillede(src) {
    hest.style.backgroundImage = "url("+src+")";
}

<a href="#" onclick="changebillede('images/bg.jpg')">link</a>

Problemet er bare at det skal være et random baggrundsbillede. Dvs Math.random() nok skal bruges, men kan ikke rigtigt få det til at virke. Synes jeg har forsøgt alt, men er heller ik så godt inde i Javascript.

Så alt hjælp er velkomment! :-)
Avatar billede psykochicken Nybegynder
25. maj 2006 - 13:39 #3
hvis du f.eks navngiver dine billeder fortløbende: billede1.jpg, billede2.jpg og billede3.jpg....osv.
kunne du prøve noget i stil med:

<script type="text/javascript">
var antal = 3 /*antal billeder*/
var imgs = new Array();
for(i=0;i<antal;i++){
  imgs[i] = new Image;
  imgs[i].pic = "images/billede"+(i+1)+".jpg";
}
function changebillede(){
  nummer=Math.floor(Math.random()*antal);
  var billede="url("+imgs[nummer].pic+")";
  document.getElementById("hest").style.backgroundImage = billede;
}
</script>

<a href="java script:changebillede();">skift baggrund</a>

/psc
Avatar billede spooky23 Nybegynder
25. maj 2006 - 14:02 #4
jamen tak tak tak psc!

Nu virker det! Så behøver jeg ik spilde mere tid på det problem :-)

Hvis du li laver et svar så får du de 30 point.
Avatar billede psykochicken Nybegynder
25. maj 2006 - 14:58 #5
velbekomme ;o)
Avatar billede psykochicken Nybegynder
25. maj 2006 - 16:08 #6
...og tak for point ;o)