Avatar billede surveytiger Nybegynder
24. maj 2006 - 08:02 Der er 3 kommentarer

Blokere brugen af skype på Netwærket eller i Firewallen

OK
Det her er nok en af de mere tricky, eller betragt det som en sand udfordring.

Følgende:
Windows 2000/XP domain med ca. 80 brugere og ca. 15 arbejdsstationer .
Tilslutning af et par ekstra laptops/arbejdsstationer fra midlertidige medarbejder er normalt i kortere perioder
En internet opkobling via satelit med en båndbredde på ca. 64kbit.

Problem stilling:
et par brugere i netværket har fundet ud af at det er fint at bruge skype til at oprette kontakt til andre MEN desværre æder det det meste af vores båndbredde på vores ret sparsomme internetopkobling, det har medført en del uhensigtsmæssige problemer ret arbejdsmæssigt for andre.
Så ønsket er enkelt hvordan blokere jeg for skype enten i netværket eller i firewallen, hvis det da overhoved er muligt.
Forventer ikke et hurtigt svar men ville da være ret rart.

Da det her er en af de hårdere nødder smider jeg max points i puljen.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 09:39 #1
Hejsa.
Problemmet med at blokke for skype er at det er designet til at kunne komme pp internettet lige meget hvad. Den bruger tit port 80 sammen med 443 porten som er typisk at du bruger til HTTP.

Foreslag til løsninger

1: Du kunne prøve at blokkere Skype igenem "Global Active Directory Group Policies" dette skulle gøre at du ikke kan køre Skype .exe filerne1

2. SonicWALL's (Firewall) har implamenteret at man kan blokke for skype.

3. Den mest effektive måde vil nok være at hænge den pågældene medarbejder ud og sige FY FY det vil vi ikke have du gør.

Hvis dette ikke hjælper må du lige skrive hvad firewall og OS i bruger.

Hilsen
Lovecraft

Hilsen Lovecraft.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 09:39 #2
Hejsa.
Problemmet med at blokke for skype er at det er designet til at kunne komme pp internettet lige meget hvad. Den bruger tit port 80 sammen med 443 porten som er typisk at du bruger til HTTP.

Foreslag til løsninger

1: Du kunne prøve at blokkere Skype igenem "Global Active Directory Group Policies" dette skulle gøre at du ikke kan køre Skype .exe filerne1

2. SonicWALL's (Firewall) har implamenteret at man kan blokke for skype.

3. Den mest effektive måde vil nok være at hænge den pågældene medarbejder ud og sige FY FY det vil vi ikke have du gør.

Hvis dette ikke hjælper må du lige skrive hvad firewall og OS i bruger.

Hilsen
Lovecraft

Hilsen Lovecraft.
Avatar billede surveytiger Nybegynder
24. maj 2006 - 16:54 #3
Hej Lovecraft.
1.Det lyder som en løsning jeg kan bruge. Jeg tjekker ligo op på min GPO i AD.
2.Jeg tjekker op på den måske kan den blokere for min midlertidige brugere som ikke altid kommer på domainet men stadig ønsker internet adgang.
3. Og ja den her er afprøvet men som altid den forbudte frugt smager sødest *G*

Tak for hjælpen og pointne er dine