22. maj 2006 - 14:50 Der er 1 løsning

MSMQ: OnReceiveCompleted bliver ikke kaldt

Jeg har med udgangspunkt i downloaded kode forsøgt at sende gennem en MSMQ.

Alt ser ud til at køre, men receiver klassen registrerer ikke at der er sendt en message til køen, i hvert fald, ser det ikke ud til at OnReceiveCompleted bliver kaldt.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Messaging;

namespace ConsoleReqRepTest
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            QueueGateway gate = new QueueGateway();

            bool oprettetKøer = false;

            try
            {
                gate.CreateMessageQueue("RequestQueue", true);
                gate.CreateMessageQueue("ReplyQueue", true);
                gate.CreateMessageQueue("InvalidQueue", true);
                oprettetKøer = true;
            }
            catch (Exception ex)
            {
                oprettetKøer = false;
                Console.WriteLine("Fejl i oprettelse af kø: " + ex.Message);
            }

            if (oprettetKøer)
            {
                Requestor req = new Requestor("RequestQueue", "ReplyQueue");
                Replier rep = new Replier("RequestQueue", "InvalidQueue");

                req.Send();
            }

**************************************************************
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Messaging;

namespace ConsoleReqRepTest
{
    class QueueGateway
    {
        // Oprettele af kø
        public bool CreateMessageQueue(string MessageQueueName, bool Transactional)
        {

            bool Success = false;
            MessageQueue messageQueue;

            try
            {
                if (Transactional)
                {
                    messageQueue = MessageQueue.Create(@".\private$\" + MessageQueueName, true);
                }
                else
                {
                    messageQueue = MessageQueue.Create(@".\private$\" + MessageQueueName, false);
                }
                Success = true;

            }
            catch (MessageQueueException ex)
            {
                Success = false;
                Console.WriteLine("Fejl i oprettelse af kø" + ex.Message);
            }
            return Success;
        }

        // Fjernelse af kø
        public bool DeleteQueue(string MessageQueueName, out string ErrorText)
        {
            bool Success = false;
            try
            {
                MessageQueue.Delete(MessageQueueName);
                Success = true;
                ErrorText = "";
            }
            catch (MessageQueueException ex)
            {
                ErrorText = ex.Message;
                Success = false;
            }
            return Success;
        }
***********************************************************
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Messaging;

namespace ConsoleReqRepTest
{
    class Requestor
    {
        private MessageQueue requestQueue;
        private MessageQueue replyQueue;

        public Requestor(String requestQueueName, String replyQueueName)
        {
            requestQueue = new MessageQueue(@".\private$\" + requestQueueName);
            replyQueue = new MessageQueue(@".\private$\" + replyQueueName);

            replyQueue.MessageReadPropertyFilter.SetAll();
            ((XmlMessageFormatter)replyQueue.Formatter).TargetTypeNames = new string[] { "System.String,mscorlib" };
        }

        public void Send()
        {
            Message requestMessage = new Message();
            requestMessage.Body = "Hello world.";
            requestMessage.ResponseQueue = replyQueue;

            requestQueue.Send(requestMessage);

            Console.WriteLine("Sent request");
            Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
            Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", requestMessage.Id);
            Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", requestMessage.CorrelationId);
            Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", requestMessage.ResponseQueue.Path);
            Console.WriteLine("\tContents:  {0}", requestMessage.Body.ToString());
            Console.Read();
        }

        public void ReceiveSync()
        {
            Message replyMessage = replyQueue.Receive();

            Console.WriteLine("Received reply");
            Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
            Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", replyMessage.Id);
            Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", replyMessage.CorrelationId);
            Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", "<n/a>");
            Console.WriteLine("\tContents:  {0}", replyMessage.Body.ToString());
            Console.Read();
        }
************************************************************
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Messaging;
using System.Threading;

namespace ConsoleReqRepTest
{
    class Replier
    {
        private MessageQueue invalidQueue;

        public Replier(String requestQueueName, String invalidQueueName)
        {
            MessageQueue requestQueue = new MessageQueue(@".\private$\" + requestQueueName);//Skal muligvis være ".\\" istedet men kaster da en MessageQueueException
            invalidQueue = new MessageQueue(@".\private$\" + invalidQueueName);//Skal muligvis være ".\\" istedet

            requestQueue.MessageReadPropertyFilter.SetAll();
            ((XmlMessageFormatter)requestQueue.Formatter).TargetTypeNames = new string[] { "System.String,mscorlib" };

            requestQueue.ReceiveCompleted += new ReceiveCompletedEventHandler(OnReceiveCompleted);
            requestQueue.BeginReceive();

        }

        public void OnReceiveCompleted(Object source, ReceiveCompletedEventArgs asyncResult)
        {

            MessageQueue requestQueue = (MessageQueue)source;
            Message requestMessage = requestQueue.EndReceive(asyncResult.AsyncResult);
            requestMessage.Formatter = new XmlMessageFormatter(new string[] { "System.String, mscorlib" });
            try
            {
                Console.WriteLine("Received request");
                Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
                Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", requestMessage.Id);
                Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", "<n/a>");
                Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", requestMessage.ResponseQueue.Path);
                Console.WriteLine("\tContents:  {0}", requestMessage.Body.ToString());

                string contents = requestMessage.Body.ToString();
                MessageQueue replyQueue = requestMessage.ResponseQueue;
                Message replyMessage = new Message();
                replyMessage.Body = contents;
                replyMessage.CorrelationId = requestMessage.Id;
                replyQueue.Send(replyMessage);

                Console.WriteLine("Sent reply");
                Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
                Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", replyMessage.Id);
                Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", replyMessage.CorrelationId);
                Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", "<n/a>");
                Console.WriteLine("\tContents:  {0}", replyMessage.Body.ToString());
                //Console.Read();
            }
            catch (Exception)
            {
                Console.WriteLine("Invalid message detected");
                Console.WriteLine("\tType:      {0}", requestMessage.BodyType);
                Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
                Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", requestMessage.Id);
                Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", "<n/a>");
                Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", "<n/a>");
                //Console.Read();
                requestMessage.CorrelationId = requestMessage.Id;

                invalidQueue.Send(requestMessage);

                Console.WriteLine("Sent to invalid message queue");
                Console.WriteLine("\tType:      {0}", requestMessage.BodyType);
                Console.WriteLine("\tTime:      {0}", DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss.ffffff"));
                Console.WriteLine("\tMessage ID: {0}", requestMessage.Id);
                Console.WriteLine("\tCorrel. ID: {0}", requestMessage.CorrelationId);
                Console.WriteLine("\tReply to:  {0}", requestMessage.ResponseQueue.Path);
                //Console.Read();
            }

            requestQueue.BeginReceive();
        }

Kan det være noget med stien til kø'erne ?????
25. maj 2006 - 00:40 #1
Skulle nogle være interesserede, så var fejlen at køerne bliver oprettet med transactional = true, ( gate.CreateMessageQueue("RequestQueue", true); ). Blev de sat til false, fungerede det.