Avatar billede mortenbock Nybegynder
22. maj 2006 - 13:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bør man skille login fra data?

Hej Eksperter

Jeg skal til at udvikle et system til web, hvor brugerne kan logge ind, og indtaste nogle informationer. Disse informationer er ret vigtige/følsomme og nu er det så spørgsmålet:

Er det fornuftigt at skille sytemets database op således at man har:

Database 1: username, password og så en fremmednøgle til brugerprofilen i den anden database

Database 2: brugerprofil, følsomme data osv.

Bevæggrunden for dette skulle være at hvis der skulle være nogen der ville forsøge at kompromittere systemet udefra, så vil de i første omgang udelukkende få fat i databasen med brugernavne, som reelt set kan genoprettes ret nemt, uden at man har tabt de følsomme data.

På den anden side... hvis en bruge med ondt i sinde opretter en bruger, og så derfra udfører sit angreb, så har han fat i databasen med de følsomme data.

Hvad er jeres erfaringer?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2006 - 03:02 #1
Jeg kan slet ikke se pointen.

Hvis hackeren har fået adgang til database 1 så har han sikkert også fået
adgang til database 2.

fysisk sikkerhed omkring maskinen
sikkerhed på styre system
sikkerhed på database og webserver
sikkerhed i din applikation

Du kan evt. hvis det er muligt for din logik gemme passwordet som envejskrypteret.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
23. maj 2006 - 08:00 #2
Jeg tænker mest på f.eks. sql incejtions.

Hvis en hacker fra forsiden laver en sådan (selvom jeg selvf. vil sikre mig bedst muligt imod det) så vil han kun nå database 1, og ikke alle de følsomme data.

Men man kan måske sikre sig 100% mod den slags?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 04:29 #3
man kan faktisk beskytte sig effektivt mod SQL injection

og det tror jeg er langt mere effektivt end den skitserede database opdeling
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 04:31 #4
(overvej bl.a. hvordan du vil sikre database 2 hvis database 1 er kompromiteret
således at hackerne/crackerne kan logge ind med ethvert brugernavn inkl.
administrator)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
26. maj 2006 - 16:25 #5
ja ok, det har du selvfølgelig ret i.

Jeg må bare sørge for at lave kontrol med alt hvad der kommer ind af tekststrenge :-)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
26. maj 2006 - 16:26 #6
Smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 16:38 #7
gerne
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 16:44 #8
der findes standard teknikker til det i saa godt som alle programmerings sprog