Avatar billede bajerfar Nybegynder
22. maj 2006 - 12:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Loop XML med javascript

Hej Eksperter
Jeg er langt fra stærk i XML, så jeg håber I forstår mit spørgsmål:
Jeg har med javascript brug for, at loop'e gennem en xml-fil. Hvis et udtræk, beliggende ét niveau nede, er lig med FALSE, skal en anden værdi i samme niveau udskrives.

<->
  <værdi>false</værdi>
  <xxx>UDSKRIV</xxx>
  <-></->
<->
  <værdi>true</værdi>
  <xxx></xxx>
  <-></->
<->
  <værdi>true</værdi>
  <xxx></xxx>
  <-></->
<->
Avatar billede nico26 Nybegynder
22. maj 2006 - 21:50 #1
hej

prøv noget lignende det her (jeg har ikke testet det)

xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM");
xmlDoc.async="false";
xmlDoc.load("note.xml");

root = xmlDoc.documentElement;

for (i=0; i<root.childNodes.length; i++) {
  e = root.childNodes.item(i);
  if (e.getElementsById("værdi")[0].text == "false")
    udskriv(e.getElementsById("xxx")[0].text);
}
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
22. maj 2006 - 21:58 #2
Bemærk dog at ActiveX kun er til Internet Explorer. For at optimere til andre firefox/gecko/(opera?) skal der bruges XMLHttpRequest();

Skriv en lille browser checker og vælg det rigtige object, ellers er nico26's metode fin fin.
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 22:27 #3
<ole>

tdafoobar >> bemærk, der ikke er nogen, der har brugt ActiveX-kontroller af typen XMLHttp. Derfor er det ikke XMLHttpRequest, der skal bruges i FF  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
22. maj 2006 - 22:29 #4
- i stedet kan du f.eks. bruge: document.implementation.createDocument()
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
22. maj 2006 - 22:30 #5
olebole, nej men XMLHttpRequest kan bruges til at loade xml data ind med. Eneste løsning jeg har fundet indtil videre som kunne loade direkte fra en fil ;)
Avatar billede olebole Juniormester
23. maj 2006 - 04:40 #6
function getXml(sUrl) {
    var xmlDoc = null;
    if (document.implementation && document.implementation.createDocument) {
        xmlDoc = document.implementation.createDocument("", "", null);
        xmlDoc.onload = function() {
            callBack(xmlDoc);
        };
    } else {
        xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM");
        xmlDoc.onreadystatechange = function () {
            if (xmlDoc.readyState==4) callBack(xmlDoc);
        };
    }
    xmlDoc.load(sUrl);
}

Derudover skal du bruge en funktion 'callBack' - der får XML-dokumentet medsendt som argument. Deri traverserer du gennem elementerne, som vanligt  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
23. maj 2006 - 04:42 #7
- og der bør naturligvis også være en 'fælde', der - hvis browseren heller ikke forstår ActiveX - gør noget alternativt (smider en alert ... or whatever)
Avatar billede bajerfar Nybegynder
31. maj 2006 - 15:04 #8
Undskyld mit meget sene svar.
Jeg brugte nico26 forslag. Det virker fint .. læg et svar.

Tak for hjælpen, drenge!
Avatar billede nico26 Nybegynder
31. maj 2006 - 18:25 #9
:)
Avatar billede bajerfar Nybegynder
01. juni 2006 - 09:17 #10
Værsgo'!