Avatar billede netspinner Nybegynder
22. maj 2006 - 12:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Præcision af datoformat i SimpleDateFormat

Hej,
Jeg har specificeret datoformat med
      DateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yy");

Når jeg validerer om datoinput er korrekt med

      try
      {
          df.parse(dateField.getText());
      }
      catch (ParseException parsing)
      {
          JOptionPane.showMessageDialog(null, "Fejl i dato");
      }

så accepterer den også datoinput som 2006-05-06, OG helt ugyldige format som 2006-32-32 og 20001-39-393. Hvad går der lige galt?!! Validerer den kun på om der er 2 bindestreger og integers imellem? For så er det da en af de mest ubrugelige metoder jeg er stødt på...
Avatar billede _carsten Nybegynder
22. maj 2006 - 12:22 #1
Du skal bruge setLenient
      try
      {  df.setLenient(false);
          df.parse(dateField.getText());
      }
      catch (ParseException parsing)
      {
          JOptionPane.showMessageDialog(null, "Fejl i dato");
      }

Eksempel;

public class DateTest {

    public DateTest() {
    }

    public static void main(String[] args) {
        DateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yy");
        df.setLenient(false);
        try {

            System.out.println("" + df.parse("31-13-06"));
        } catch (ParseException ex) {
            JOptionPane.showMessageDialog(null, "Tospande");
        }

        try {

            System.out.println("" + df.parse("31-12-06"));
        } catch (ParseException ex) {
            ex.printStackTrace();
        }

Avatar billede _carsten Nybegynder
22. maj 2006 - 12:34 #2
Lidt forklaring:

Ved at bruge df.setLenient(false); sikrer du at datoer behandles "normalt" ellers accepteres datoen 31-13-06 som værende ok, dog med den forskel at datoen tolkes som 31-01-07 (der rulles bare videre, hvis du forstår hvad jeg mener)
Avatar billede netspinner Nybegynder
22. maj 2006 - 12:38 #3
Det var dog utroligt, at så lidt skulle til. Det har voldet mig problemer i godt 4 dage nu. Jeg kan huske at jeg er stødt på setLenient(); før, men fik aldrig undersøgt det lidt mærkelige ord :) Tak for forklaringen - kast et svar til
Avatar billede _carsten Nybegynder
22. maj 2006 - 12:41 #4
Svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2006 - 13:11 #5
jeg har før brugt det lille trick at kalde format på df'eren og sammenligne
om det gav den origimal streng igen