Avatar billede malenehald Nybegynder
22. maj 2006 - 10:13 Der er 11 kommentarer

Hvordan får jeg usb midi interface um-1ex til at virke?

Jeg er fuldstændig novice med hensyn til at bruge computeren til at optage musik.

Jeg har et Roland RD-100 digital klaver og har lige investeret i denne dims:
usb midi interface um-1ex (http://www.roland.com/products/en/UM-1EX/index.html). Ifølge den flinke ekspedient i den lokale musikforretning, kan den bruges til at optage musik i midi-format fra klaveret til computeren. Men efter at have prøvet adskillige shareware midi-programmer, er jeg ikke kommet nogen vejne. Er der nogen der ved hvad jeg muligvis gør forkert?

Mvh

Malene
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 10:29 #1
Mit umiddelbare gæt er, at de shareware programmer du bruger forsøger at tage kontakt til den serielle port, og ikke en usb-enhed.
Avatar billede malenehald Nybegynder
22. maj 2006 - 10:31 #2
Hvordan får man dem til at lade være? Jeg skal vel ændre noget i indstillingerne i programmet, men hvad skal jeg kigge efter?
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 10:38 #3
Hører der en driver-disk med til det usb-interface? Det kan være, der mangler en driver.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 10:42 #4
Ellers et voldsomt interface. Ifølge hjemmesiden vejer den 120 kg. Håber du har en til at hjælpe dig med at flytte den :)
Avatar billede malenehald Nybegynder
22. maj 2006 - 11:30 #5
Der hører en driverdisk med, med en udførlig vejledning til, hvordan man sætter dne op, også under Lydenheder osv - er ret sikker på jeg har gjort det helt rigtigt...
Avatar billede trav4u2 Novice
22. maj 2006 - 12:23 #6
Prøv evt. at hente Musicator
http://www.musicator.com/index.php?section=demo&size=small

Hvis den heller ikke virker, bør du nok checke om USB'en fungerer med noget andet tilsluttet.

Ellers kan du tage fat i Rolands supportafdeling på
Tlf. 3916 6229
Mandag - torsdag kl. 14-16
Fredag kl. 9:00 til 11:00
Avatar billede malenehald Nybegynder
22. maj 2006 - 12:41 #7
Vil lige prøve med musicator.
Avatar billede malenehald Nybegynder
22. maj 2006 - 12:47 #8
Ved ´godt jeg er frygtelig dum.... nu har jeg downloadet musicator, og forgæves let efter en eller anden form for setting der kan forklare programmet hvor den skal optage fra, men jeg kan ike finde det
Avatar billede trav4u2 Novice
22. maj 2006 - 13:23 #9
Her har du en manual
http://www.musicator.com/index.php?section=help/index&part=readtopic&size=small&topicID=126

Rul ned til "Setting up your connections"
Hvis du er i tvivl: "Højreklik" :-)
Avatar billede malenehald Nybegynder
23. maj 2006 - 20:32 #10
Virkede ikke med Musicator, selvom jeg gjorde som beskrevet. Til gengæld har jeg nu fået det til at virke igennem Band-ina-Box. Men når man starter kører der noget automatisk backing på, som jeg ikke kan hitte ud af at fjerne.... Det er sørme da ikke det mest nemme program at gå til!
Avatar billede trav4u2 Novice
23. maj 2006 - 22:54 #11
Fint, så er der hul igennem!

Nu kan du checke Band-in-a-Box indstillingerne for
porte / midi driver in & out og se hvilke der bliver brugt.

De indstillinger kan du bruge i andre programmer.

Og ja, Band-in-a-Box handler om automatik;
så det er sikkert krøllet at slå det fra :-)