Avatar billede thomashansen Nybegynder
21. maj 2006 - 16:42 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Beregning med brug af UNION

Jeg vil meget gerne beregne gennemsnit på:
[26Log].Linearitet
[26Log].Repeterbarhed
[26Log].Nøjagtighed

Jeg kan godt regne på [00Apparat].ID_Apparat, men det er ikke det jeg vil

Kode:

SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, [26Log].Linearitet, [26Log].Repeterbarhed, [26Log].Nøjagtighed FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & "))
Avatar billede thomashansen Nybegynder
22. maj 2006 - 12:23 #1
Som nævtn kan jeg godt beregne på [00Apparat].ID_Apparat, men hvis jeg prøver med de nævnte går det galt, formodentligt grundet brugen af JOIN ?
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 18:34 #2
Hmm. jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad du mener, når du siger, at du godt kan beregne på [00Apparat].ID_Apparat, men det er ikke det du vil.

Umiddelbart skulle man jo tro, at du bare ville have noget a.la.

SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, AVG([26Log].Linearitet), AVG([26Log].Repeterbarhed), AVG([26Log].Nøjagtighed) FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & "))
GROUP BY [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent

men dit spørgsmål er rimeligt uklart formuleret, så jeg er slet ikke sikker på, at det er det du ønsker.

Hvis ikke må du beskrive dit problem lidt mere detailleret.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 20:05 #3
Jeg vil gerne beregne gennemsnit på, der ligger i en tabel med timestamp (der er altså mange gentagne data):

[26Log].Linearitet
[26Log].Repeterbarhed
[26Log].Nøjagtighed

Jeg vil gerne afvikle SELECT-udtrykket i en *.asp fil

Se evt. http://www.hybenvang.dk/SpecialeLogbog/7.asp
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 21:30 #4
Og mit forslag virker ikke? Umiddelbart ville jeg jo tro, at det skulle gøre det. Den præsenterede SQL vil give et gennemsnit pr. apparatid, model og kalibreringskomponent. Eneste "fejl" jeg kan se, er at jeg ikke har navngivet gennemsnitsfunktionerne:

SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit, AVG([26Log].Repeterbarhed) AS Repeterbarhedsgennemsnit, AVG([26Log].Nøjagtighed) AS Nøjagtighedsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & "))
GROUP BY [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent

Hvis det stadig ikke er det du ønsker, hvad er så forkert?
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 21:34 #5
Hvis det er et gennemsnit af alle poster, altså uanset apparat mv., så skal disse felter ikke medtages:

SELECT AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit, AVG([26Log].Repeterbarhed) AS Repeterbarhedsgennemsnit, AVG([26Log].Nøjagtighed) AS Nøjagtighedsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & "))
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 21:55 #6
Hvis jeg nu, bare for at forenkle det lidt (så jeg bedre kan forstå det) nøjes med at beregne [26Log].Linearitet burde dette så ikke virke (med din kode, bare med kun én beregning):

Set sum = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
sum.Open "SELECT AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & ")) ", Conn
Linearitetsgennemsnit = sum.fields("Linearitetsgennemsnit")
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 21:56 #7
Jeg har mistanke om, at mine problemer opstår fordi jeg ikke har helt styr på JOIN...
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 22:05 #8
Jo, det skulle jeg mene...

Hvilken fejlmelding får du?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 22:11 #9
Denne:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.

/SpecialeLogbog/7_9.asp, line 24
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 22:12 #10
Her er koden:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Anvendelse</title>
</head>

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!--#include file="dbconnect.asp" -->

<%
soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
    soegestreng = "'%'"
Else
    soegestreng = "'%" & soeg & "%'"
End If

Set list = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
list.Open "SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, [26Log].Linearitet, [26Log].Repeterbarhed, [26Log].Nøjagtighed FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & ")) ", Conn

Set sum = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
sum.Open "SELECT AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent WHERE ((([00Apparat].ID_Apparat) LIKE " & soegestreng & ")) ", Conn
Linearitetsgennemsnit = sum.fields("Linearitetsgennemsnit")

%>

<html>
<head>
<title>Anvendelse</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFCC">

<tr><td bgcolor="#999999">
<div align="center">&nbsp;</div>
<div align="center"><b><font face="Times New Roman" size="5">Søgning</font></b></div>
</td></tr>

<tr><td bgcolor="#CCCCCC">

<form method="GET" action="7_9.asp" onsubmit="return FrontPage_Form1_Validator(this)" language="JavaScript" name="FrontPage_Form1">
  <p align="left">
<font face="Times New Roman">- apparatets tilstand ?</font></p>
  <p>
  <b><font face="Times New Roman"><br>
  Pilot:</font></b><br>
  <font face="Arial" size="2">
    <input type="text" name="soeg" value="<% = soeg%>" size="20">
<input type="submit" name="Submit" value="Søg"></font></td>

    </p>
</form>

<table style="border-left-color: #000000; border-top-color: #000000" cellspacing="0" bordercolorlight="#000000" bordercolordark="#000000" border="1" cellpadding="0">

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="6" bgcolor="#CCFFCC">
  <p align="left">
  <b>Søgning: <font color="#CC0000"><% = Linearitetsgennemsnit%> </font>.<font color="#CC0000"> <% = Linearitetsgennemsnit%></font>
  </b></th>
  </tr>

<tr>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">ID_Apparat</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Model</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Kalibreringskomponent</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Linearitet</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Repeterbarhed</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Nøjagtighed</font></b></td>

</tr>

<tr>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2"><b>Beregn</b></font></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><font size="2">.</font></b></td>

</tr>

<%
While NOT list.EOF
%>

<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("ID_Apparat")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Model")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Kalibreringskomponent")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Linearitet")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Repeterbarhed")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Nøjagtighed")%>&nbsp;</font></td>
</tr>

<%
list.MoveNext
Wend
%>

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="6" bgcolor="#CCFFCC">
  <p align="right">
  &nbsp;&nbsp;</th>
  </tr>

</table>

</form>

</font>

<p align="center">&nbsp;</p>

</b>

</body>
</html>

<%
list.close
set list = nothing
%>
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 22:18 #11
Okay, fejlmeldingen betyder, at der er forskel på de "felttyper" der bruges i udvælgelseskriteriet, altså i WHERE delen af SQL sætningen. Jeg tror det er fordi, du bruger LIKE (som er en funktion, som kun kan bruges i forbindelse med tekstvariable) til at sammenligne med et numerisk felt (ID_apparat).

Så enten skal du udskifte LIKE med et alm lighedstegn, omdanne ID_apparat til en tekst-værdi før sammenligningen eller bruge et andet felt end ID_apparat til at søge på.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
23. maj 2006 - 22:49 #12
Jeg prøver at bruge et andet (og mere sigende) felt, nemlig ApparatBetegnelse (tekstfelt) til at søge på, men det undrer mig, at LIKE alligevel ikke accepteres og at jeg stadig får fejl
Avatar billede kjulius Novice
23. maj 2006 - 23:52 #13
hmm..., kan det mon være fordi du ikke omkranser dit søgekriterie med '-tegn, således at SQL opfatter det som et felt (som ikke findes i tabellerne). Prøv at skrive:

... LIKE '" & soegestreng & "')) ", Conn
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 00:24 #14
Prøv at se

http://www.hybenvang.dk/SpecialeLogbog/7.asp

http://www.hybenvang.dk/SpecialeLogbog/7_9.asp (her returneres intet, skønt der er data som det fremgår af 7
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 00:31 #15
Hvad har du indtastet som søgekriterie?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 00:37 #16
Intet, det er meningen, at den skal returnere samtlige linier hvis ikke der angives søgekriterie (ligesom http://www.hybenvang.dk/SpecialeLogbog/7.asp)
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 00:49 #17
Prøv for sjov skyld at indtaste en * eller måske en %, for LIKE kan man jo bruge til generisk søgning, ligesom når man fra dos boxen skriver f.eks. DIR *.exe for at få vist en liste med alle programmer. LIKE 'E' vil derfor ikke returnere nogen rækker, mens LIKE 'E*' vil returnere alle rækker hvor feltet starter med E. På samme måde vil LIKE '*e*' returnere alle rækker, hvor feltet indeholder et e.
Jeg tænker, at LIKE '' ikke vil returnere noget, mens LIKE '*' vil returnere alle rækker, sådan som du ønsker.

I de fleste SQL varianter, skal man bruge %, men Access bruger * som standard. Go figure!?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 00:55 #18
Der returneres intet med dine forslag.
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 01:03 #19
Sorry, jeg glemte at kigge på din ASP kode. Jeg kan se, at du faktisk tilføjer det generiske % til søgekriteriet (og også '-tegnet, som jeg troede du havde glemt).

Det gør det jo endnu mere mystisk.

Jeg mener fra en fejlmelding i et tidligere spørgsmål at vide, at du faktisk bruger en Access database, selv om du har placeret dette spørgsmål under MS SQL kategorien, er det ikke rigtigt?

Så måske var det alligevel en idé, at prøve en udskiftning af % med * i ASP koden, og rette SQL tilbage til den oprindelige (hvis du har rettet noget i henhold til min kommentar fra 23/05-2006 23:52:10).

Prøv evt. helt at fjerne WHERE kriteriet fra SQL, og se om der så returnere noget. Bare for at se, om det er der problemet ligger.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:07 #20
Korrekt jeg bruger Access

Jeg prøver
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:14 #21
Uden WHERE-udtryk:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in FROM clause.

/SpecialeLogbog/7_99.asp, line 21
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:15 #22
Her er koden:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Anvendelse</title>
</head>

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!--#include file="dbconnect.asp" -->

<%
soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
    soegestreng = "'%'"
Else
    soegestreng = "'%" & soeg & "%'"
End If

Set list = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
list.Open "SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [00Apparat].ApparatBetegnelse, [00Apparat].ID_Model, [04Model].ID_Model, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, [26Log].ID_Apparat, [26Log].Linearitet, [26Log].Repeterbarhed, [26Log].Nøjagtighed FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent ) ", Conn

Set sum = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
sum.Open "SELECT AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent ) ", Conn
Linearitetsgennemsnit = sum.fields("Linearitetsgennemsnit")

%>

<html>
<head>
<title>Anvendelse</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFCC">

<tr><td bgcolor="#999999">
<div align="center">&nbsp;</div>
<div align="center"><b><font face="Times New Roman" size="5">Søgning</font></b></div>
</td></tr>

<tr><td bgcolor="#CCCCCC">

<form method="GET" action="7_99.asp" onsubmit="return FrontPage_Form1_Validator(this)" language="JavaScript" name="FrontPage_Form1">
  <p align="left">
<font face="Times New Roman">- apparatets tilstand ?</font></p>
  <p>
  <b><font face="Times New Roman"><br>
  </font><font face="Times New Roman">ApparatBetegnelse</font><font face="Times New Roman">:</font></b><br>
  <font face="Arial" size="2">
    <input type="text" name="soeg" value="<% = soeg%>" size="20">
<input type="submit" name="Submit" value="Søg"></font></td>

    </p>
</form>

<table style="border-left-color: #000000; border-top-color: #000000" cellspacing="0" bordercolorlight="#000000" bordercolordark="#000000" border="1" cellpadding="0">

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="6" bgcolor="#CCFFCC">
  <p align="left">
  <b>Søgning: <font color="#CC0000"><% = Linearitetsgennemsnit%> </font>.<font color="#CC0000"> <% = Linearitetsgennemsnit%></font>
  </b></th>
  </tr>

<tr>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">ApparatBetegnelse</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Model</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Kalibreringskomponent</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Linearitet</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Repeterbarhed</font></b></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2">Nøjagtighed</font></b></td>

</tr>

<tr>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><b><font size="2"><b>Beregn</b></font></td>
  <td valign="top" bgcolor="#C0C0C0" align="center"><font size="2">.</font></b></td>

</tr>

<%
While NOT list.EOF
%>

<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("ApparatBetegnelse")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Model")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Kalibreringskomponent")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Linearitet")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Repeterbarhed")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Nøjagtighed")%>&nbsp;</font></td>
</tr>

<%
list.MoveNext
Wend
%>

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="6" bgcolor="#CCFFCC">
  <p align="right">
  &nbsp;&nbsp;</th>
  </tr>

</table>

</form>

</font>

<p align="center">&nbsp;</p>

</b>

</body>
</html>

<%
list.close
set list = nothing
%>
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 01:21 #23
Jeg tror ikke den sidste slutparantes skal være der i SQL udtrykket...
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:34 #24
Den her virker i Access:

SELECT [00Apparat].ID_Apparat, [00Apparat].ApparatBetegnelse, [00Apparat].ID_Model, [04Model].ID_Model, [04Model].Model, [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent, [24KalibreringsKomponent].Kalibreringskomponent, [26Log].ID_Apparat, [26Log].Linearitet, [26Log].Repeterbarhed, [26Log].Nøjagtighed FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent;

Det er når jeg forsøger at beregne det går galt, men er der noget i denne SQL-sætning der forhindrer beregning ?
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 01:42 #25
Nej, det er der ikke. Du burde kunne bruge AVG (avarage) på de felter du ønsker et gennemsnit på.

SELECT AVG([26Log].Linearitet) AS Linearitetsgennemsnit, AVG([26Log].Repeterbarhed) AS Repeterenhedsgennemsnit, AVG([26Log].Nøjagtighed) AS Nøjagtighedsgennemsnit FROM 24KalibreringsKomponent INNER JOIN (04Model INNER JOIN (00Apparat INNER JOIN 26Log ON [00Apparat].ID_Apparat = [26Log].ID_Apparat) ON [04Model].ID_Model = [00Apparat].ID_Model) ON [24KalibreringsKomponent].ID_Kalibreringskomponent = [26Log].ID_Kalibreringskomponent;

Virker det virkelig ikke?
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 01:45 #26
Jeg går ud fra, at alle de nævnte felter er numeriske? AVG virker kun på numeriske felter (altså ikke på tekstfelter, selv om disse kun indeholder numeriske data).
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:49 #27
OVS, det vil sige, at summering (SUM) virker på tekst-felter, men at AVG kun virker på numeriske felter ?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. maj 2006 - 01:55 #28
OK, se så her: http://www.hybenvang.dk/SpecialeLogbog/7_10.asp

Jeg roder lige lidt videre med det, men det ser ud til, at virke.

Læg du roligt et svar. Det glemmer jeg forhåbentligt aldrig...
Avatar billede kjulius Novice
24. maj 2006 - 02:00 #29
Hmm.., så vidt jeg ved, virker SUM heller ikke på andet end numeriske felter.