Avatar billede want2learn Nybegynder
20. maj 2006 - 19:32 Der er 6 kommentarer

se om sql database findes

Hvordan kan jeg se om en sql database findes !?

Jeg har en MDF database og jeg vil gerne tjekke om den findes og om der er en tabel som hedder Resultater i den, så skal jeg have en fejl besked frem om dette og ellers skal den gå videre med en Insert/Add SQL linje.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2006 - 20:11 #1
Brug en Try/Catch.. affyr en SQL sætning, og se om du får fejl..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2006 - 20:14 #2
..jeg går ud fra, at det også hedder Try/Catch i VB.Net.. ellers hedder det muligvis bare On Error Resume Next, og så kan du fange fejlen med Err.Number, som IKKE er 0, når der opstår fejl..

ellers

try
{
  affyr sql her
}
catch(Exception ex)
{
  if (ex.Message != "")
  {
    der opstod en fejl
  }

(taget fra C# fra .Net)
Avatar billede want2learn Nybegynder
20. maj 2006 - 20:52 #3
tror det ville se sådan her ud...

Try
    affyr SQL her
Catch ex As Exception
    If (ex.Message <> "") Then
        Dim opstod As der
        Dim fejl As en
    End If
End Try

men hvor kigger den efter tabellen/databasen om den findes !?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2006 - 20:56 #4
Det gør den jo, når du laver din SQL sætning..

Eksempel:
sql = "select KolonneNavn from TabelNavn"

Hvis kolonnen ("KolonneNavn") ikke eksisterer, melder den fejl
Hvis tabellen ("TabelNavn") ikke eksisterer, melder den fejl

Dit check:
Under søg om den melder fejl. Hvis den melder fejl, se hvilken fejl det er (for at se om det er tabellen eller kolonnen der mangler).
Avatar billede nielle Nybegynder
20. maj 2006 - 21:59 #5
... og hvis databasen ikke eksistere fås der en fejl når du forsøger at connecte til den :^)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2006 - 22:04 #6
Yeps.. :-)