Avatar billede lina Nybegynder
08. maj 2001 - 09:28 Der er 3 kommentarer

Hjælp til normalisering

Okay da normalisering af en database ikke er min stærke side, må jeg nu appelere til jer eksperter som sikkert kan klare denne problemstilling på 2 min.

Jeg har nogle data som jeg gerne vil haver normaliseret til 3 normalform (så er de jo lige til af taste ind) Det er meget vigtigt af jeg får nøgler og del nøgler med så jeg kan få de nødvendige relationer.
Vi har før brugt et excelark til af styre disse ting men det ville jo være nemmere med en database. I excelarket  har vi et faneblad der hedder device history record og det indeholder:

Revisionsnr (på computeren) – vores eget serienr (på computeren)  – og Kundens serienr(på computeren)

Derefter har vi et faneblad der hedder Hardware list og det indeholder:
Revisionsnr  (på  firewireboard) -  Serienr (forhandlerens serienr) -  serienr på ethernetboard (forhandlerens)

Derefter har vi et faneblad  som hedder test data sheet det er afkrydsningsfelter:
Serial test – Ethernet test – Firewire test – Channel 1 – Channel 2 – Channel 3 – parrallel test

Derefter har vi et faneblad som beviser af testen har fundet sted og det indeholder:
Revisionsnr – ( på monterings vejledning)  - Underskrift (montørens) -  dato
Revisionsrnr – ( test procedure ) – Underskrift ( teknikeren ) – dato

Når vi skriver dokumentet ud i excel har det et brevhoved og disse oplysninger skal også puttes ind i databasen:
Dato – Issued by – Document no – Revisionsnr (dokumentets revisionsnr)

Håber af disse oplysninger er tilstrækkelige

Avatar billede senj Nybegynder
08. maj 2001 - 09:42 #1
Det er vel ikke normalisering der er humlen her! Først gælder det om at lave en datamodel der afpejler og kan indeholde de data du beskriver ovenfor. Når modellen er lavet, kan du sikrer dig at datamodellen overholder de gældende normaliserings regler ved at sige:

1. Der skal være en unik nøgle til hver række i din tabel.

2. Alle celler i rækken skal være afhændig af HELE nøglen, og ikke kun en del af den.

3. Ingen celler i rækken må være afhængig af andet end dele af nøglen.

/senj

Avatar billede mugs Novice
09. maj 2001 - 15:59 #2
Enig med senj.

3. normalform opnår du kun gennem databasekonstruktionen, ved at oprette nøgler og alle ikke-nøglefelter skal være uafhængige af hinanden.

Du er nødt til at analysere dine data, fordele dem i tabeller således, at data \"der er i familie med hinanden\" ligger i samme tabel. Disse tabeller tildeler du en primær nøgle. Tabellerne kalder jeg registre.

Du opretter derefter en tabel som du arbejder i med øvrige oplysninger, der ved hjælp af kombo-bokse kan plukke data fra registrerne. Denne tabel skal indeholde samme felter, som er nøgler i registrene.

Du trækker derefter relationer frsa registrerne til tabellen Join-type 3.

Så burde du have opnået 3. normalform.

Mugs

Avatar billede senj Nybegynder
06. juni 2002 - 16:07 #3
luk sp.