Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
18. maj 2006 - 10:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pix route

Jeg er i gang med at konfigurere en PIX 515E, med et ekstra DMZ interface.

Vores setup, ser ud som følgende:

WAN Security0  -> ADSL
LAN Security100 -> 192.168.x.0/24
DMZ Security50  -> Offenlig IP, med adgang over i et andet netværk.

DMZ netværket har sin egen adgang ud til internettet, via en anden router. Så det vil sige at vores PIX 515E skal snakke med den anden router, for at kunne tilgå serverne.

Problemet er at brugerne på lan interfacet, skal snakke ud igennem DMZ interfacet, når de skal tilgå serverne, i stedet for at kalde dem via WAN interfacet. Serverne skal kunne tilgåes via deres globale ipadresse.

På forhånd mange tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. maj 2006 - 11:22 #1
Hmmmm. Jeg kan ikke helt gennemskue sætoppet og dit spørgsmål, men!!

Normalt kommunikerer man ind og ud af DMZ via firewallen og ikke giver mukighed for extra indgange ind til dmz der ikke filtreres.

Hvis du vil have en router på dit DMZ, så vil jeg foreslå at det er en VPN router, hvorigennem man kun kan kommunikerer med det andet net og at su sætter systemet op så man ikke kan kommunikerer fra DMZ ind i dit net.`VPN routeren bør så sættes op, så den kun tillader VPN trafik og kun mellem de to nets faste IP adresser og ikke andet.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
18. maj 2006 - 12:03 #2
I dette tilfælde kan man betrakte mit DMZ interface som en ekstra wan side.
Det der sådan set bare skal laves er en nat på DMZ interfacet, så de lokale ip-adresser kan se nettet på dmz interfacet.

Det er bare hvordan man isolere min nat til nogle bestemte ip adresser, så pix'en ved at når den skal spørge efter et bestemt subnet, så ved den at den skal smide trafikken ud igennem dmz interfacet, i stedet for outside interfacet.
Avatar billede svindler Nybegynder
18. maj 2006 - 12:43 #3
Jeg laver lige følgende antagelser:
Serverne, der skal nås er i rangen 1.0.0.0/8.
Mellem pix og router på DMZ er nettet 10.0.0.0/30 med pix = .1 og router = .2
Du kan route DMZ nettet helt hen til serverne og har ikke noget imod en PAT, så alle brugerne kommer fra samme adresse (pix'ens dmz ben):

route DMZ 1.0.0.0 255.0.0.0 10.0.0.2 1
nat (LAN) 2 0.0.0.0 0.0.0.0 0 0
global (DMZ) 2 10.0.0.1

Hvis ikke routeren er default router for serverne, skal du selvfølgelig også fikse noget, så 10.0.0.1 bliver routet via routeren hen mod pix'en.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
18. maj 2006 - 14:39 #4
Ok, jeg fandt problemet, men desværre ikke en løsning på det.
Hvis jeg vælger at ligge min default route på DMZ interfacet, kan jeg fint få fat på serverne, så frem jeg laver den nat løsning beskrevet af svindler.

Men sætter jeg min default route til ADSL forbindelsen, og laver en EKSTRA route til miT server netværk, kan jeg ikke komme igennem.

Eks. på noget der virker. med udgangspunkt i løsningen fra "svindler"
route (dmz1) 0.0.0.0 0.0.0.0 10.0.0.2 1

Eks. på noget som ikke virker.
route (outside) 0.0.0.0 0.0.0.0 ip.på.ADSL 1
route (dmz1) 1.0.0.0 255.0.0.0 10.0.0.2 1
Avatar billede svindler Nybegynder
19. maj 2006 - 09:03 #5
Du skal have et nat/global sæt for hver vej, du skal gå, f.eks:
nat (LAN) 1 0.0.0.0 0.0.0.0 0 0
nat (LAN) 2 0.0.0.0 0.0.0.0 0 0
global (outside) 1 din.ip.på.ADSL
global (dmz1) 2 10.0.0.1
og så den routning, du selv er kommet frem til:
route (outside) 0.0.0.0 0.0.0.0 ip.på.ADSL 1
route (dmz1) 1.0.0.0 255.0.0.0 10.0.0.2 1