Avatar billede b_ Nybegynder
18. maj 2006 - 09:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sende mail når man har insendt data til databasen

Hej alle eksperter,

Jeg har lavet en formular hvor en bruger indtaster nogle oplysninger, hvorefter det indlæses i en database.

Det jeg så gerne vil er, at sende en bekræftelses mail til den nye bruger via den indtastede mail adresse (email).

HILFE
Avatar billede pellelil Nybegynder
18. maj 2006 - 09:53 #1
Det skal programmeres som en UDF (User Defined Function), som kan laves i Delphi eller lign. Jeg skal ikke kunne sige om du er heldig at nogen allerde har lavet en sådan UDF.

Herefter er det blot et spørgsmål om at kalde den pågældende UDF fra en Trigger.
Avatar billede b_ Nybegynder
18. maj 2006 - 17:46 #2
Hmmm er der nogen der ude, der har det??

Kan det ikke laves på en anden måde fx vha php eller sql?
Avatar billede pellelil Nybegynder
19. maj 2006 - 20:53 #3
Du kan selvfølgelig lave det "uden for" databasen i et hav af forskellige systemer, men hvis du vil have databasen til at gøre det automatisk så har du kun en mulighed og det er UDF'er.

Databasen kan naturligvis kan kun udføre de SQL-kommandoer som den kender, og da den ikke har en indbygget SQL-kommando til at sende en mail, så er du nødt til at tilføje end UDF (User Defined Function). En UDF er indeholdt i specielle DLL filer, og hvis du således vil lave en UDF der indeholder en funktion der gør databasen i stand til at sende mail, så skal du lave en DLL (ergo du er nødt til at anvende en programmeringsplatform der er i stand til at lave en DLL der overholder de standarder som Firebird forventer).
Avatar billede b_ Nybegynder
20. maj 2006 - 17:00 #4
Vil gerne undgå at skulle lave en UDF, da jeg overhovedet ingen viden på dette område har...

Men kan det ikke laves med PHP (i wrapperen)? Og hvordan...
Avatar billede pellelil Nybegynder
22. maj 2006 - 08:35 #5
Jeg kender ikke noget til PHP, men jeg vil tro at du kan få den til at sende en mail - prøv at spørge i PHP-forumet.
Avatar billede b_ Nybegynder
22. maj 2006 - 09:06 #6
OK - lukker og slukker