Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 09:53 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Flere end syv funktionsniveauer i en funktion?

Hejsa,

Så sidder jeg og kæmper med et stille regneark igen.

Findes der nogen måde at komme ud over hurdlen med de maks. syv funktionsniveauer i en funktion?

Jeg har et vareark der, alt efter udfyldt varetype og leverandør henter de forsk. aktuelle priser fra et prisskema (bolte.xls).

Indtil videre har jeg følgende, som fungerer

=HVIS(B29=4005;LOPSLAG(B31;bolte.xls!bolt;4;FALSK);HVIS(B29=4003;LOPSLAG(B31;bolte.xls!møtrik;4;FALSK);HVIS(B29=4004;LOPSLAG(B31;bolte.xls!ugevind;4;FALSK);HVIS(B29=4006;LOPSLAG(B31;bolte.xls!mgevind;2;FALSK);HVIS(B29=4035;LOPSLAG(B31;bolte.xls!selvsk;4;FALSK);HVIS(B29=3024;LOPSLAG(B31;Handelsvarer.xls!skiver;4;FALSK);HVIS(B29=3025;LOPSLAG(B31;Handelsvarer.xls!oring;4;FALSK))))))))

Men da der stadig er en række varenumre tilbage, har jeg brug for flere funktionsniveauer, men jeg kan ikke lave flere (jf. exel-hjælpefunktionen pga. at der er et maks på 7 funktionsniveauer) :-(

Er der nogen måde at komme ud over det på?

På forhånd tak :o)
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 09:57 #1
Det nemmeste er sådan set at lave en opslagstabel med alle varenumrene. Her laver du så de ovenstående opslag. Så kan du i din oprindelige celle lave et opslag på denne tabel, hvor du søger efter en værdi, der ikke er falsk.
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 10:00 #2
Aah det giver umiddelbart meget godt mening, det vil jeg lige prøve

Jeg vender fluks tilbage :)
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 11:18 #3
Hmm det virker ok, men jeg skal have mulighed for at bruge opslag på flere leverandører (og priser) af samme vare.
I min vareliste har jeg lavet følgende reference til prislisten:

=LOPSLAG(Ordre1!D31;Handelsvarer.xls!bolte;4;SAND)

Men hvis jeg nu også skal have fanebladet Ordre2 til at kunne hente en (anden)pris for denne vare i samme prisliste, så vil den vælge den samme pris som for Ordre1... Ellers skal jeg vel lave særskilte opslag for hver ordrefane til prislisten??

Gav det mening? :)
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 11:36 #4
Hvis du har flere priser i samme prisliste, vil et opslag altid kun returnere det første.
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 11:39 #5
Det er det.. Det er derfor lopslag med hvis var så dejlig her :o)
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 11:50 #6
joooh.... men det er jo samme problematik. Lopslag returnerer altid den første værdi, den finder.
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 11:53 #7
hooov.... jeg læser spørgsmålet forkert
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 11:55 #8
Nu forstår jeg spørgsmålet derhen, at du vil lave opslaget på to eller flere kriterier. Er det korrekt
Avatar billede kabbak Professor
17. maj 2006 - 11:57 #9
Lav en ekstra kolonne foran din listei Handelsvarer.xls, kæd de 2 næste kolonner sammen i den
= varetype & leverandør

Opslaget ser så sådan ud

=LOPSLAG(Ordre1!D31 &Ordre1!E31;Handelsvarer.xls!bolte;4;SAND)
Hvor du har Varetype I D31 og Leverandør I E31
Avatar billede kabbak Professor
17. maj 2006 - 12:01 #10
=LOPSLAG(Ordre1!D31 &Ordre1!E31;Handelsvarer.xls!bolte;4;FALSK)

den skal være falsk
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 12:09 #11
Tak, det prøver á lige
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 12:27 #12
b_hansen - det er korrekt forstået. Der er 2 kriterier
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 12:35 #13
Så har kabbak lige givet dig svaret. Når du kæder varetypen sammen med leverandøren får du en unik post, og dermed vil dit opslag på denne kolonne blive rigtig
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 13:04 #14
Okay, det virker fint.

Hvis jeg nu vil have lov til at lave opslag på samme vare til Ordre nr. 2, så er jeg vel punket til at lave endnu et Lopslag i et andet felt, med (næsten) samme referenceformel? (som så refererer til samme prisskema)

A la =LOPSLAG(Ordre2!D31 &Ordre2!E31;Handelsvarer.xls!bolte;4;FALSK)

Jeg takker for hjælpen
Avatar billede b_hansen Novice
17. maj 2006 - 13:13 #15
Ja, du bliver nødt til at lave en ny opslagsformel.

Pointene bør gå til kabbak for det rigtige svar.
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 13:26 #16
Okay,

Points til kabbak, Tak til jer begge :o)
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 13:42 #17
hov, men jeg skal vel have et "svar" (i modsætning til en kommentar) før jeg kan give points? oder was?
Avatar billede kabbak Professor
17. maj 2006 - 13:42 #18
Prøv at lege lidt med INDIREKTE
Hvis du nu  f.eks. skriver arknavnet i A1 (Ordre2)
Så kan formlen se sådan ud, men bemærk, den kan ikke trækkes, da cellenavnet står med tekst.

=LOPSLAG(INDIREKTE($A$1 &"!D31") &INDIREKTE($A$1 &"!E31");Bolte;4;FALSK)

Nu kan du ændre arknavnet i A1 og formlen følger med
Avatar billede juba_s Nybegynder
17. maj 2006 - 13:44 #19
Tak, det vil jeg klart gøre.

Der er ingen tvivl om, at det pågældende ark kan optimeres meget mere, så der skal nok komme mange flere spørgsmål på den front :)
Avatar billede kabbak Professor
17. maj 2006 - 13:53 #20
tak for point ;-))