Avatar billede asterisk Nybegynder
16. maj 2006 - 21:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Align="char", eller justering af decimaltal i en tabelkolonne

Hej eksperter,

Jeg har prøvet at justere decimaltal i en tabelkolonne, således at alle kommaerne (eller decimalpunkter) står under hinanden.
Har prøvet at putte disse attributter:
align="char" char="," charoff=50%
-- i forskellige tabelrelaterede tags, fx <td>,<tr>,<colgroup>,
men jeg kunne ikke få det til at virke.

Ovenstående attributter er specificeret og beskrevet på:
http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#adef-char
-- og deres tabeleksempel med decimaltal virker ikke hos mig, jeg får kun almindelig venstre justering.

Fænomenet er beskrevet også andre steder på nettet, fx her:
http://www.htmlgoodies.com/tutorials/html_401/article.php/3479671
og her: http://www.bioweb.dk/itguide/kodeoversigt10.html.

Her er et lille tabeleksempel:

<table width="200" border="1">
  <tr>
    <td>1,222</td>
    <td>222,3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>10,222</td>
    <td>22,3333</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>100,11</td>
    <td>2,33</td>
  </tr>
</table>

Er der nogen der ved, hvordan man gør, hvis det overhovedet er muligt - dem på w3C siger at det er det.
Avatar billede backside Nybegynder
16. maj 2006 - 21:48 #1
Avatar billede asterisk Nybegynder
16. maj 2006 - 22:09 #2
Ok, backside, char=Char er supported i HTML 4.0 - er det det du prøver at sige til mig? Det vidste jeg dog godt i forvejen, men metoden fungerer ikke hos mig - hvorfor?
Har du prøvet selv?
Avatar billede backside Nybegynder
16. maj 2006 - 22:38 #3
Ja, jeg har prøvet. Men for mig ser det ud til at hverken IE, NS eller noget andet kan vise det.
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 23:06 #4
<ole>

Nu skriver W3C jo eksplicit:
    "User agents are not required to support this attribute."

- og lige over det visuelle eksempel:
    "The formatted table may resemble the following:"
- læg her mærke til orderne "may resemble".

I det lys er:
    "hvis det overhovedet er muligt - dem på w3C siger at det er det"
- nok noget af en overdrivelse  ;o)

Du kan lave noget à la:

<table id="gnu">
<col class="right">
<col>
<tr>
    <td class="right">123,456</td><td>&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
    <td class="right">3,45678</td><td>&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
    <td class="right">123,45</td><td>&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
    <td class="right">23</td><td>&nbsp;</td>
</tr>
</table>
<script type="text/JavaScript">
var aRows, aCells, aNum, oTbl = document.getElementById("gnu");
aRows = oTbl.getElementsByTagName("tr");
for (var i=0; i<aRows.length; i++) {
    aCells = aRows[i].getElementsByTagName("td");
    aNum = aCells[0].firstChild.nodeValue.split(",");
    aCells[0].firstChild.nodeValue = aNum[0] + ",";
    aCells[1].firstChild.nodeValue = aNum[1] ? aNum[1] : "0";
}
</script>

- og så have dette i dine styles:

#gnu {
    border-collapse: collapse;
}
#gnu td {
    padding: 0;
}
#gnu td.right {
    text-align: right;
}

/mvh
</bole>
Avatar billede asterisk Nybegynder
16. maj 2006 - 23:40 #5
Ha, <olebole>, smid svaret, det virker perfekt! :-)
Avatar billede asterisk Nybegynder
17. maj 2006 - 19:13 #6
Jeg håber snart du giver et svar, dine points venter ...
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2006 - 19:37 #7
Der er garanti for at det virker når olebole spytter i kassen.
Der burde stå:
<kloge>
...
</åge>    ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2006 - 20:03 #8
- op såmænd også somme tider <tåge></åge>  *LooL*

Tror, i øvrigt jeg hellere må ringe til E imorgen og brokke mig over mail-systemet. Det kører helt ad H-til ... og erfaringsmæssigt nytter det jo ikke at skrive  :oP
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2006 - 20:18 #9
Er det ikke bare noget vi skal lære at leve med? Det har vi jo gjort i 6 år nu. ;)
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2006 - 21:21 #10
*ROTFLMAO* - det har du zq nok ganske ret i  :D
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2006 - 21:35 #11
Har været her siden september 2000, dog under andet navn i starten. Så jeg har været med i mange af de problemer der nu engang har været. Og mailen, har været en markant del af det hele vejen.  ;)
Avatar billede asterisk Nybegynder
18. maj 2006 - 15:10 #12
Heh, <kloge></åge>, som sagt virker det perfekt, men der kommer snart videregående spørgsmål herfra, ang. samme emne, nemlig justering af data i tabeller.
Men mere om det en anden gang :-)
-*-
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2006 - 18:03 #13
backside >> yups, men det hjalp faktisk en periode, sidst jeg ringede til ansvarshavende - og der faldt en voldsom regn af halvgamle e-mails over alle brugeres inbox. Det hjælper jo nemlig ikke en fjært at skrive til Admin  :o|
Jeg kastede en mail igår, men har desværre ikke nået at ringe idag - så det må blive imorgen, hvis jeg kan nå det  :)

asterisk >> Tak for points ... og du skal være velkommen til at udfordre os en anden gang  ;o)