Avatar billede camilla20 Nybegynder
16. maj 2006 - 16:29 Der er 3 kommentarer

Hjælp til behandling af spørgeskema i SPSS

Hejsa.
Vi står overfor en bahandling af et spørgeskema, og vi har lidt problemer med at finde den rigtige analyseteknik. Vi skal lave en multiple regression af en dependent varible (altså et spørgsmåls afhægighed af andre). Problemet er så, at dette spørgsmål er af ordinaldata, og iføle analyseteknikkerne skal dependent varible (altså Y i regresionen) være af intervaldata. Vores dependent består af svargrupperinger i form af: ja,sikkert; ja,selvfølgelig; nej...osv. Kan SPSS godt finde ud af at adskille disse spørgsmål i analysen? Vi kan jo ikke lave den om til dummyvaribler, idet der jo kun må indgå en dependent i analysen.
Avatar billede AnyFellow Mester
16. maj 2006 - 17:11 #1
Nu ved jeg ikke hvordan SPSS gør, men bruger man f.eks. Excel til dataanalyse har man også kun en afhængig varibel, men man kan have alle de dummy-variable man vil.

Er der mere end 2 svarmuligheder, skal der bruges 2 dummyvariable til at beskrive et svar:
00=ja, 01=nej, 10=ved ikke, 11=vil ikke svare

Pas dog på med fortolkning af disse dummyvariable i regressionen.
Avatar billede camilla20 Nybegynder
16. maj 2006 - 17:23 #2
Men det er jo også vores afhægige variabel - vores Y-variabel, der er inddelt i grupper:
Ja,sikkert...osv. Hvis man laver dummy´er på denne afhængige, ville der jo komme flere afhængige, oså kan man jo ikke putte alle de afhængige dummyer ind i SPSS, da denne jo kun tillader én!
Avatar billede AnyFellow Mester
16. maj 2006 - 21:13 #3
Uden at jeg vil lægge hovedet på blokken, mener jeg ikke det er muligt, eller i det hele taget giver mening at lave regression på en sådan variabel.

Hvad er det i forsøger at forudsige?