Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 20:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvad er der i vejen med koden her?

jeg bliver ved med at få fejl på koden her:

<?
mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password")or die(mysql_error());
mysql_select_db("nixx_dk")or die(mysql_error());

IF ($_POST){
//indsætter data

mysql_query("INSERT INTO links ('linknavn','link', 'beskrivelse') VALUES ('$linknavn', '$link', '$beskrivelse')") or die(mysql_error());
Print "Dit link er tilføjet, se liste af tilføjet links nedenfor"
}

ELSE {
print
"<form action="" method="post">
<p>link-navn:<br>
<input type="text" name="navn" size=30>
</p>
<p>link: (husk http://)<br>
<input type="text" name="link" size=30>
</p>
<p>
beskrivelse<br>
<textarea="text" cols=40 rows=6></textarea>
</p>
<input type=submit value="opret!">
</form>
";
} //afslutter else-sætningen som siger at hvis der ikke er afsendt noget data hvis tilføjelses formen.

//laver en løkke over indsendte links
$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM links ORDER BY id DESC")or die(mysql_error());
while ($vis_data = mysql_fetch_array($hent_data))
{
//Skriver oplysninger med echo/print
echo "<p><a href="$vis_data['link']" alt="$vis_data['beskrivelse']" title="$vis_data['beskrivelse']" ><b>$vis_data[navn]</b></p>>";
}
?>

ps. ved ikke om mysql db (nixx_dk) om den er rigtig har db inde på phpmyadmin.nixx.dk
Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 21:00 #1
ps kan man slette de der hjælpe linje min ven har lavet uden koden tager skade?
og ved ikke om den skal dele op på flere sider eller om den bare skal være på denne ene side.
resultatet på siden kan se her: http://www.nixx.dk/opretchatside.php
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2006 - 21:12 #2
Slut linien af med en ;
Print "Dit link er tilføjet, se liste af tilføjet links nedenfor";
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2006 - 21:14 #3
Og skal du rette til
print
"<form action=\"\" method=\"post\">
<p>link-navn:<br>
<input type=\"text\" name=\"linknavn\" size=30>
</p>
<p>link: (husk http://)<br>
<input type=\"text\" name=\"link\" size=30>
</p>
<p>
beskrivelse<br>
<textarea name=\"beskrivelse\" cols=40 rows=6></textarea>
</p>
<input type=submit value=\"opret!\">
</form>
";
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2006 - 21:16 #4
Hør - din "ven" har da godtnok lavet en masse fejl. Hvad med at få nye venner?  ;)
Du skal også have disse 3 linier før din sql-sætning (med mindre du kører med en oldnordisk opsætning):

$linknavn=$_POST['linknavn'];
$link=$_POST['link'];
$beskrivelse=$_POST['beskrivelse'];
Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 21:38 #5
altså hvor skal de tre linjer indsættes?
og istedetfor hvad for nogle linjer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2006 - 21:41 #6
Hvis de skal indsættes, skal de ikke erstatte andre.
Indsæt dem lige før din først SQL-sætning udføres.
Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 21:41 #7
altså jeg er ikke så god igen til sql og php endnu, så er det sådan du vil vise hvor det skal indsættes?
Avatar billede likeaprayer Nybegynder
15. maj 2006 - 21:57 #8
det hænger jo slet ikke sammen det script. form navne passer ikke med det du prøver at sætte ind i db osv.. har prøvet hurtigt at kigge fejl igennem. ( ikke testet ) men prøv deete

<?
mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password")or die(mysql_error());
mysql_select_db("nixx_dk")or die(mysql_error());

if ( $_POST ) {
//indsætter data

mysql_query("INSERT INTO links (linknavn,link,beskrivelse) VALUES ('".$_POST['navn']."','".$_POST['linknavn']."', '".$_POST['beskrivelse']."')") or die(mysql_error());
Print "Dit link er tilføjet, se liste af tilføjet links nedenfor";
}

else {
?>

<form action="" method="post">
<p>link-navn:<br>
<input type="text" name="linknavn" size="30">
</p>
<p>link: (husk http://)<br>
<input type="text" name="link" size="30">
</p>
<p>
beskrivelse<br>
<textarea cols="40" rows="6" name="beskrivelse"></textarea>
</p>
<input type="submit" value="opret!">
</form>

<?
} //afslutter else-sætningen som siger at hvis der ikke er afsendt noget data hvis tilføjelses formen.

//laver en løkke over indsendte links
$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM links ORDER BY id DESC")or die(mysql_error());
while ($vis_data = mysql_fetch_array($hent_data))
{
//Skriver oplysninger med echo/print
echo "<p><a href=\"".$vis_data['link']."\" alt=\"".$vis_data['beskrivelse']."\" title=\"".$vis_data['beskrivelse']."\" ><b>".$vis_data['linknavn']."</b></p>";
}
?>
Avatar billede likeaprayer Nybegynder
15. maj 2006 - 21:59 #9
ups sådan her

<?
mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password")or die(mysql_error());
mysql_select_db("nixx_dk")or die(mysql_error());

if ( $_POST ) {
//indsætter data

mysql_query("INSERT INTO links (linknavn,link,beskrivelse) VALUES ('".$_POST['linknavn']."','".$_POST['link']."', '".$_POST['beskrivelse']."')") or die(mysql_error());
Print "Dit link er tilføjet, se liste af tilføjet links nedenfor";
}

else {
?>

<form action="" method="post">
<p>link-navn:<br>
<input type="text" name="linknavn" size="30">
</p>
<p>link: (husk http://)<br>
<input type="text" name="link" size="30">
</p>
<p>
beskrivelse<br>
<textarea cols="40" rows="6" name="beskrivelse"></textarea>
</p>
<input type="submit" value="opret!">
</form>

<?
} //afslutter else-sætningen som siger at hvis der ikke er afsendt noget data hvis tilføjelses formen.

//laver en løkke over indsendte links
$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM links ORDER BY id DESC")or die(mysql_error());
while ($vis_data = mysql_fetch_array($hent_data))
{
//Skriver oplysninger med echo/print
echo "<p><a href=\"".$vis_data['link']."\" alt=\"".$vis_data['beskrivelse']."\" title=\"".$vis_data['beskrivelse']."\" ><b>".$vis_data['linknavn']."</b></p>";
}
?>
Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 21:59 #10
skal jeg bare erstatte din kode med hele den anden jeg jeg har?
Avatar billede webmazter Nybegynder
15. maj 2006 - 22:06 #11
mange tak nu virker det!
har accepteret dit svar!