Avatar billede lopolla123 Nybegynder
15. maj 2006 - 15:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

klasser og database connection

Hvordan laver man en klassisk database-connection (mysql) i én klasse, men hvor connection'en er tilgængelig i andre klasser/ metoder.

Jeg bildte mig oprindeligt ind, at man kunne returnere selve connectionen, men det var vist lige lovlig optimistisk - den returnerede (så vidt jeg husker) ingenting eller 1 - vist nok 1, når connection'en virkede og var etableret.

Hvad er den typiske og måske bedste måde at styre sin connection på i forhold til de senere database-forespørgsler?

Jeg håber at høre fra jer :-)
Avatar billede 13thsky Nybegynder
15. maj 2006 - 15:46 #1
kan du ikke bare lave en klassisk DB forbindelse og liggen den i en fil for sig selv, f.eks. db_con.php:
<?
function db_con() {
mysql_connect("user", "user", "pass");
mysql_select_db("db") or die (mysql_error());
};
?>

og derefter kan inkludere denne på de sider hvor du skal bruge den:
include("db_com.php");
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
15. maj 2006 - 15:48 #2
Vil den herefter være til rådighed for ens klasser og metoder?
Er det en global socket-conn, der da laves?
Avatar billede drbean Nybegynder
15. maj 2006 - 19:19 #3
Du kan bare gøre objektet globalt. Fx

<?php
$GLOBALS['oDB'] = new CMySQL();
?>

Nu kan du bruge dit objekt i dine klasser.
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
17. maj 2006 - 10:08 #4
OK - tak for svarene - jeg tror jeg tager den klassiske vej med at lave en connection "uden om" klasserne,. men tak for svarene. Der lægges bare svar - så er der points .-)
Avatar billede 13thsky Nybegynder
17. maj 2006 - 12:19 #5
okidoki

/13
Avatar billede drbean Nybegynder
17. maj 2006 - 15:31 #6
samler ikke på point... ellers tak..