Avatar billede tyfos Nybegynder
15. maj 2006 - 10:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ActiveX componet can't create object. Line 1 char 1.

Nogen der kan fortælle mig hvad der går galt med følgende script:
set oMasterPrinter = CreateObject("PrintMaster.PrintMaster.1")
set oMasterPort = CreateObject("PrintMaster.PrintMaster.1")

For Each oPrinter in oMasterPrinter.Printers("")
  oMasterPrinter.PrinterGet "", oPrinter.PrinterName, oPrinter
  For Each oPort In oMasterPort.Ports("")
      If oPrinter.PortName = oPort.PortName Then
        If oPort.Description = "Inactive TS Port" Then oMasterPrinter.PrinterDel oPrinter
      End if
  Next

if Err <> 0 then
  'An error occurred
end if

Når det bliver kørt får jeg følgende fejl: ActiveX component can't create object. Line 1, Char 1.
Det er en W2K server.
Avatar billede softspot Forsker
15. maj 2006 - 10:44 #1
Er du sikker på at objektet er installeret på den server hvor scriptet kører? Manglende eksistens/installation kan være (og er typisk) årsagen til denne fejl...
Avatar billede tyfos Nybegynder
15. maj 2006 - 11:21 #2
Nej, det er jeg selvfølgelig ikke. Det er et script jeg har genbrugt fra en som har samme problem som det skulle løse. Nemlig at "mappede" printere ikke bliver slettet når en bruger logger af Terminal server.
Avatar billede softspot Forsker
15. maj 2006 - 11:40 #3
Ehm... OK, men har du så mulighed for at kontrollere om den rent faktisk er installeret (dvs. adgang til f.eks. regedit eller lign.)? Du kan i regedit bare søge efter det PROGID du forsøger at oprette et objekt med (her "PrintMaster.PrintMaster.1"), alternativt vælge et PROGID uden versionsnr, altså "PrintMaster.PrintMaster"...
Avatar billede tyfos Nybegynder
15. maj 2006 - 12:37 #4
Jeg har så ikke objektet installeret. Men er det ikke også muligt at lave et scipt der gør det samme uden? Det eneste det skal er at slette de printere, hvor porten er "Inactive TS Port"?
Avatar billede softspot Forsker
15. maj 2006 - 12:45 #5
Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med :$ - jeg reagerede blot med en forklaring på fejlmeddelelsen du fik. Det kan være der er nogen andre herinde som kan hjælpe dig med det...

Jeg tror dog du er bedre hjulpet ved at oprette et nyt spørgsmål som beskriver dit behov ifht. sletning af inaktive printerporte (nu da du ved at det er komponenten der mangler på serveren, kan du komme videre med din udfordring). Du kan passende nævne dette spørgsmål, eller kort ridse op i det nye spørgsmål, at denne komponent ikke er tilgængelig på serveren...
Avatar billede tyfos Nybegynder
15. maj 2006 - 12:51 #6
Det lyder som en god ide, jeg siger rigtig mange tak for hjælpen alligevel. Kan du ikke oprette et svar, for da du jo er kommet med løsningen til spørgsmålet skal du da have pointene....  :)
Avatar billede softspot Forsker
15. maj 2006 - 12:57 #7
Det kan du tro, vær så god og velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
15. maj 2006 - 13:08 #8
Tak for point :)