Avatar billede tirr Nybegynder
07. maj 2001 - 18:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Farveskift i tabel eller celle

Jeg pusler med en menu, som skal være meget enkel. Der er sorte bogstaver på hvid baggrund, men så kunne jeg tænke mig, at med \"mus on/over\" blev det til hvide bogstaver på sort baggrund.
Ka det la sig gøre, kan jeg få et eksempel med nogen links, som jeg kan afprøve ?
Avatar billede ezzuk Nybegynder
07. maj 2001 - 18:42 #1
Avatar billede netsrac Praktikant
07. maj 2001 - 18:42 #2
Avatar billede nute Nybegynder
07. maj 2001 - 18:45 #3
legg merke til at den kun fungerer i IE...og tildels i NS6
Avatar billede ezzuk Nybegynder
07. maj 2001 - 18:45 #4
netsrac> too bad ;-P
Avatar billede and_ Nybegynder
07. maj 2001 - 18:51 #5
Jamen sagtens kan det lade sig gøre :)

Prøve at skrive dette i HEAD sektionen....
Du må pusle lidt rundt med farverne selv:

<style type=\"text/css\">
        .tekst
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;
        }
        A.almtekst:link             {color:gray;}
        A.almtekst:visited         {color:gray;}
        A.almtekst:hover             {text-decoration:underline;}
        A.almtekst:active         {color:gray;}
        .alminput
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;

            border: 1px solid black;

        }
</style>

Det virker okay for mig. Du skal bare være opnærksom på at et link skal skrives som:

<a href=\"\" class=\"tekst\">blabla</a>

En font:

<font class=\"tekst\">blabla</font>

en TD-celle (tabel)

<td class=\"tekst\">blabla</td>

Håber det hjælper dig på vej *s*

/anden
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. maj 2001 - 20:00 #6
<style type=\"text/css\">
  A.linkStyle:link {color:black; text-decoration: none;}
  A.linkStyle:visited {color:black; text-decoration: none;}
  A.linkStyle:hover {color:white; text-decoration: none;}
  A.linkStyle:active {color:yellow; text-decoration: none;}
</style>

<script language=JavaScript>
function knapRoll(c,n){
  if (document.all) document.all[\"knap\" + n].style.backgroundColor = c
  }
</script>

<table><tr>
<td bgcolor=\"white\" align=center id=\"knap2\" onMouseOver=\"knapRoll(\'black\',2)\" onMouseOut=\"knapRoll(\'white\',2)\" width=85 onclick=\"link1.click()\" style=\"cursor: \'hand\'\">
<a href=\"side1.htm\" class=\"linkStyle\" name=\"link1\">LINK</a>
</td></tr></table>

<td bgcolor=\"white\" id=\"knap2\" onMouseOver=\"knapRoll(\'black\',2)\" onMouseOut=\"faneRoll(\'white\',2)\" width=85 onclick=\"link1.click()\" style=\"cursor: \'hand\'\">
<a href=\"side1.htm\" class=\"linkStyle\" name=\"link1\">BUTIK</a>
</td>

Det er ikke helt i orden, teksten skifter først farve når man rammer den

Jeg ved ikke hvordan man laver det, men vil meget gerne vide det
Avatar billede tirr Nybegynder
07. maj 2001 - 20:12 #7
and_

Som du ser har jeg lavet et forsøg, bare for at konkretisere, og det virker jo ikke.
Håber du gir mig konkret kode, som hjælper ?

<html>

<head>
<title>test</title>

<style type=\"text/css\">
        .tekst
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;
        }
        A.almtekst:link            {color:gray;}
        A.almtekst:visited        {color:gray;}
        A.almtekst:hover            {text-decoration:underline;}
        A.almtekst:active        {color:gray;}
        .alminput
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;

            border: 1px solid black;

        }
</style>

</head>

<body>

<table border=\"1\" width=\"100%\">
  <tr>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"1.htm\" class=\"tekst\">Til nr. 1</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"2.htm\">Til nr. 2</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"3.htm\">Til nr. 3</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"4.htm\">Til nr. 4</a></td>
  </tr>
</table>
</body>

</html>
Avatar billede tirr Nybegynder
07. maj 2001 - 20:15 #8
ldanielsen

Ja, det ville være fint, hvis vi ku få dit script at fungere ?
Avatar billede and_ Nybegynder
07. maj 2001 - 20:22 #9
Nu har rettet koden:>

<html>

<head>
<title>test</title>

<style type=\"text/css\">
        .tekst
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;
        }
        A.tekst:link            {color:gray;}
        A.tekst:visited        {color:gray;}
        A.tekst:hover            {text-decoration:underline;}
        A.tekst:active        {color:gray;}
        .alminput
        {
            font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
      font-size: 8pt;
      font-weight:normal;
      color:black;
            text-decoration:none;

            border: 1px solid black;

        }
</style>

</head>

<body>

<table border=\"1\" width=\"100%\">
  <tr>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"1.htm\" class=\"tekst\">Til nr. 1</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"2.htm\" class=\"tekst\">Til nr. 2</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"3.htm\" class=\"tekst\">Til nr. 3</a></td>
    <td width=\"25%\">
      <p align=\"center\"><a href=\"4.htm\" class=\"tekst\">Til nr. 4</a></td>
  </tr>
</table>
</body>

</html>

Den virker....

Næste gang du brokker dig så tjek lige alle links igennem (class=\"tekst\")  - no offence
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. maj 2001 - 20:23 #10
tirr >> skulle det ikke være  class=\"almtekst\"  i dit link?
Avatar billede and_ Nybegynder
07. maj 2001 - 20:27 #11
jakoba -> Det var en delvis fejl fra min side....

Den overordnede funktion hed tekst men indeni koden var den defineret som almtekst....Men ellers har du ret *s*

Tirr havde ikke puttet style på alle linksnen

/anden
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. maj 2001 - 20:40 #12
Så er den ved at være der:

<style type=\"text/css\">
  A.linkStyle:link {color:black; text-decoration: none; font-weight: bold; font-family: \'Verdana\'; font-size: 11 px;}
  A.linkStyle:visited {color:black; text-decoration: none; font-weight: bold; font-family: \'Verdana\'; font-size: 11 px;}
  A.linkStyle:active {color:black; text-decoration: none; font-weight: bold; font-family: \'Verdana\'; font-size: 11 px;}
</style>

<script language=JavaScript>
  function knapRoll(c,n){
    if (document.all){
        if (c == 0){color1 = \"black\"; color2 = \"white\"}
        if (c == 1){color2 = \"black\"; color1 = \"white\"}
        document.all[\"knap\"+n].style.backgroundColor = color1
        document.all[\"link\"+n].style.color = color2
        }
</script>

<table>
<tr>
<td bgcolor=\"white\" align=center id=\"knap1\" onMouseOver=\"knapRoll(0,1)\" onMouseOut=\"knapRoll(1,1)\" width=85 onclick=\"link1.click()\" style=\"cursor: \'hand\'\">
<a href=\"side1.htm\" class=\"linkStyle\" name=\"link1\">LINK</a>
</td>
<td bgcolor=\"white\" align=center id=\"knap2\" onMouseOver=\"knapRoll(0,2)\" onMouseOut=\"knapRoll(1,2)\" width=85 onclick=\"link2.click()\" style=\"cursor: \'hand\'\">
<a href=\"side1.htm\" class=\"linkStyle\" name=\"link2\">LINK</a>
</td>
</tr></table>
Avatar billede and_ Nybegynder
07. maj 2001 - 20:43 #13
hmmmm, tror vi gør et udmærket team her Idanielsen mht. CSS
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. maj 2001 - 20:48 #14
Lige en lille forbedring af funktionen:

function knapRoll(c,n){
  if (document.all){
    color1 = (c == 0) ? \"black\" : \"white\"
    color2 = (c == 1) ? \"black\" : \"white\"
    document.all[\"knap\"+n].style.backgroundColor = color1
    document.all[\"link\"+n].style.color = color2
    }

Jeg kan aldrig lige huske den der ?-syntaks, men den er smart til if-else\'er
Avatar billede tirr Nybegynder
07. maj 2001 - 21:51 #15
and_
Kan stadig ikke få din at fungere, er der andre som får den at fungere ?

Idanielsen
Derimod fungerer din, men hvis du gider lave en som ikke påvirker et andet style som kører på webbet (det er noget med skriftype og linkfarve), så vil jeg gerne gi dig 60 extra poeng
Avatar billede and_ Nybegynder
07. maj 2001 - 21:53 #16
sorry - Havde ikke set der stod tabel eller celle, men ellers fungere CSS\'et da okay!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. maj 2001 - 22:08 #17
Let, du sletter da bare mit style, og retter class=\"linkStyle\" på a-tags\'ene til det du plejer at bruge.

Det har ikke noget med funktionen at gøre, lavede det bare for at det skulle se pænt ud, og for at se at det spillede rigtigt sammen.

Tak for det, jeg fandt jo også ud af noget nyt :o)

Hilsen Lars D
Avatar billede tirr Nybegynder
08. maj 2001 - 00:39 #18
Idanielsen
Du får de her 60 poeng og så opretter jeg et nyt spørgsmål, som du smider den \"barberede\" kode i og så har du 60 poeng extra.
Spørgsmålet kommer til at hedde:
Til Idanielsen