Avatar billede unknown1 Nybegynder
12. maj 2006 - 19:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

To VLANs én gateway

Hejsa,

Jeg har en LinksysWRT54G router

Er det muligt at opsætte 2 VLANs som har adgang til den samme gateway/IP ?
Avatar billede leif Seniormester
12. maj 2006 - 21:59 #1
Snakker vi VLAN eller bare forskellige WiFi LAN ?
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. maj 2006 - 00:39 #2
Som jeg skriver VLAN ikke WLAN :)
Avatar billede leif Seniormester
13. maj 2006 - 00:48 #3
:) Der er bare nogen som tager fejl af dem !

Jeg vil da mene at det ikke burde være et problem da det er på "switchport" niveau, men normalt laver VLAN på eller er det mig der tager fejl. Dvs. at de 2 VLAN i bund og grund bruger samme IPrange og kan derved sagtens bruge samme Gateway da du "bare" giver begge VLAN adgang til den port som din Gateway sidder i.
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. maj 2006 - 13:43 #4
Okay :)

Tjah det er lidt kompliceret. Min GW er også min switch.

Den ser således ud:
http://www.notebookreview.com/assets/8549.jpg

Jeg har 3 computere tilkoblet i switchen også går min WAN (den til venstre på billedet) ud til det store skumle internet.

De 4 porte skal så bare deles op i 2 VLAN's. Port 1 skal have sit eget VLAN og port 2,3 og 4 skal også ligge på sit eget VLAN.

Linksys IP'en hedder 192.168.1.x / 255.255.255.0

Men jeg er bare i tvivl om man ikke blokerer for en af VLAN'sne. Så det kun er ét af dem som har adgang til internettet. Og jeg kan ikke rigtig teste, da det er naboen som sidder på port 1 ;-)

Men hvis man kan give begge VLANs adgang til WAN, så burde det måske spille ?
Avatar billede leif Seniormester
13. maj 2006 - 14:30 #5
Jeg mener da ikke Linksys routeren understøtter VLAN overhovedet.
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. maj 2006 - 16:39 #6
Ikke som standard, men hvis du flasher den med en FW fra Sveasoft så gør den:
http://wrt54g.thermoman.de/
Avatar billede zinuss Nybegynder
13. maj 2006 - 18:34 #7
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. maj 2006 - 20:12 #8
hehe.
Konstruktiv og uddybende kritiv er altid godt :/
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. maj 2006 - 20:15 #9
*kritik even
(Argh, hvor er 'edit' knappen henne?)
Avatar billede leif Seniormester
13. maj 2006 - 20:55 #10
Ja, det er jo en af de "fede" ting ved Eksperten. Har man først sendt en kommentar afsted er den her altid.
Avatar billede unknown1 Nybegynder
14. maj 2006 - 22:57 #11
http://img327.imageshack.us/my.php?image=webinterface3eu.png
Jeg tog lige et screendump af det...

Nederst kan jeg vælge "Tagged" og når man markerer den kan jeg sætte flueben i WAN to steder i samme kolonne. Men jeg aner ikke hvorfor den overhovedet er der?
Avatar billede zinuss Nybegynder
16. maj 2006 - 20:45 #12
Tror du kan have flere VLAN's/netværk på samme interface. Det som dit spørgsmål gik ud på :)
Avatar billede unknown1 Nybegynder
08. august 2007 - 20:40 #13
.