Avatar billede itognet Nybegynder
11. maj 2006 - 11:02 Der er 2 kommentarer

Scheduler / Opgave styring

Jeg har brug for at kunne lægge "aftaler" ind der skal fremkomme på et givent tidspunkt, eller f.eks. een gang om måneden eller een gang om året.

Jeg har allerede program der gemmer sine data i en interbase database.

Interbase kører desværre ikke med triggers, da dette ellers ville have være fint at bruge.

Så det skal være Delphi programmet det skal styre planlægningerne.

Problemet alt i alt består af:
1. Hvordan skal det se ud i databasen.
2. Hvordan skal styring/tæller fungere.

--- Jeg er selv kommet frem til denne løsning ---
1. Recorden i databasen ser således ud:
    ID, Kunde, Tekst, Dato for aktivering af linie

2. Styringen er når programmet starter op, finder den linier der er ældre end dags dato - og fjerner indholdet i 'dato for aktivering af linie' - hvor efter at linien bliver aktiv til brug.

Problemet ved denne løsning er
1. Der er oprettes rigtig mange linier der bare står og venter på at blive aktiveret (denne løsning har altid en slutdato)
2. Hvis man vil ændre en eksiterende aftale, skal alle af en bestemt type slettes, før man kan oprete en ny. Det bliver lidt snørklet.

Er der nogen der har et par gode forslag.....

God Sommer.
Avatar billede stoney Nybegynder
11. maj 2006 - 11:07 #1
Interbase har triggers, jeg kan bare ikke se hvordan de skulle løse dit problem

http://community.borland.com/article/0,1410,27197,00.html

Stoney
Avatar billede itognet Nybegynder
11. maj 2006 - 11:23 #2
Ja, det er vist også rigtigt, har kigget på det.

Problemmet med triggers er at jeg ikke kunne aktivere en trigger på et givent tidspunkt. - F.eks. at den automatisk oprettede en linie i ordrer for hver d. 20 i hver måned.

Ved du om triggers kan trigge på bestemte datoer og lign. Jeg mener at der bliver henvist til Windows indbyggede opgave styring til at aktivere en bat fil.