Avatar billede snie97 Nybegynder
11. maj 2006 - 10:00 Der er 3 kommentarer

Problemer med sql-sætning til Access db.

SELECT TOP 1 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM (SELECT TOP 50 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM Statistik GROUP BY Kontonummer ORDER BY StatSesId ASC) ORDER BY StatSesId DESC

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] You tried to execute a query that does not include the specified expression 'StatSesId' as part of an aggregate function.

Det jeg skal hente er Kontonummer og navn grupperet efter kontonummer.

Den virker fint nok når jeg ikke har ORDER BY på, men det nytter ikke noget når den skal sorteres...
Avatar billede eagleeye Praktikant
11. maj 2006 - 10:33 #1
Prøv at tilføje både StatSesId og LastAction til groub by:

SELECT TOP 1 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM (SELECT TOP 50 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM Statistik GROUP BY Kontonummer, StatSesId, LastAction  ORDER BY StatSesId ASC) ORDER BY StatSesId DESC

men hvad er det du ønsker SQL sætningen skal gøre?
Avatar billede snie97 Nybegynder
11. maj 2006 - 12:48 #2
Den skal gruppere efter Kontonummer og sortere efter StatSesId. Derfor må den ikke få StatSesId og LastAction med i GROUP-delen da den så ikke grupperer efter kontonummer længere.
Avatar billede eagleeye Praktikant
11. maj 2006 - 20:58 #3
jo men så snart du sortere på StatSesId er der ikke meget mening i group by. Den sortere ikke inden for gruppen men på det hele.

hvis den skal sortere inden for gruppen skal den laves som order by:

SELECT TOP 1 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM (SELECT TOP 50 StatSesId, Kontonummer, LastAction FROM Statistik ORDER BY Kontonummer, StatSesId ASC) ORDER BY StatSesId DESC