Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 07:54 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Boot problem

Jeg har problemer med at boote min pc.

Problemet er der når jeg haft pc slukket natten over og skal starte om morgen så kommer til at den skal starte windows xp og så siger den tryk ctrl+del.

Hvis jeg starter op windows xp CD og vælger R og kører bootfix og tryker exit så kører den.

Men så er det galt igen imorgen.

Jeg har kørt scandisk med rep.

Har i en ide om hvad det kan være?

Bundkort= asrock p4v88
Hardisk = excelstor Technology J880

mvh

Lars
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 08:37 #1
Du kan prøve, at gå ind i kontrolpanelet => Brugerkonti Og vælge hurtigstart.

mvh

Jan C
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 08:42 #2
Jeg kan godt se at det kan misforståes. Det er ikke login på windows xp der problemet. Den kommer slet ikke så langt, den starter slet ikke xp op.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 08:55 #3
Har du prøvet at boote den op med en diskette eller CD ?

Se linket her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede haverslev Novice
10. maj 2006 - 09:04 #4
Udfra din tekst med ctrl+del og "Men så er det galt igen imorgen."
kommer jeg til at tænke på, om det blot er dit bundkortbatteri der er dødt.
Ved et fladt batteri, mister den Cmos informationerne og de skal så indlæses hvergang der bliver tændt for 220V.
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 09:08 #5
jeg har ingen problem med at boote på windows xp installation CD.
Den finder og min hardisk uden problemer.
Den ville bare ikke starte xp.

Som helt uviden om dette er det som om at hardisken skal have lidt start hjælp.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 09:15 #6
PRØV at sætte din XP i drevet, vælg start kør skriv sfc /scannow (husk mellemrum mellen sfc og /)
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 09:25 #7
kan du forklare hvad det gør?
Avatar billede haverslev Novice
10. maj 2006 - 09:36 #8
Der er noget som jeg ikke kan få til at stemme.
Når den vil have "så siger den tryk ctrl+del" i hvilken sammenhæng er det ?
Hvis du er startet op i windows og derefter slukker pc`en, kan du så starte op igen -
uden problemer ?
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 09:44 #9
Lidt firkantet: det sammenholder filerne på CD'en med filerne på HDD.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 09:46 #10
Jeg har også lidt svært ved at få det her til at hænge sammen, men indledningsvis ville jeg vælge at skrive en ny MBR, du bør også lige kontrollere din "boot.ini" hvis dit styresystem ligger på 1. partition på hd0 skal den se nogenlunde ud som nedenstående
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 09:48 #11
ja som regel.
Nu er det sådanne at når man endelige har fået den startet op i windows xp, så er det ikke altid at man gider risikere at den ikke ville starte op igen og derfor prøver man ikke.
Jeg har lige lavet en genstart uden problemer, og havde problemet i hertil morgen hvor jeg startet op med CD og skrev fixboot og exit. og det har gjort sig gældende i flere dage.

Når den skriver ctrl+del så er det som den ikke kan finde noget på hardisken.
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 09:51 #12
Til jacla
Hvor finder jeg Boot.ini
Dvs. sfc /scannow ødelægger ikke noget i xp eller gør så der er nogle af programmerne under xp der ikke virker.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 09:53 #13
klik på Start -> Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> vælg menuen "Start og genoprettelse" -> Indstillinger ->  Rediger.
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 09:58 #14
boot.ini

boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 10:09 #15
NEJ

men jeg tror du skal følge helgec's vejledning. Du kan altid prøve en sfc /scannow senere. ;-)

NB!I START KØR skriv msconfig kan du finde din "start" og boot.ini mv

mvh

Jan C
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 10:11 #16
Til Helgec. Du skriver at jeg skrive en ny MBR. Ville du være sød og fortælle lidt mere.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 10:15 #17
Din boot.ini ser rigtig ud, jeg ville skrive en ny MBR, det gøres ved at du bruger samme fremgangsmåde som ved FIXBOOT men du skriver i stedet FIXMBR -> klik enter bagefter ville jeg køre en "chkdsk /r"
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 10:18 #18
Mener det betyder Master Boot Record
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 10:31 #19
MBR = Master Boot Records som er den første fysiske sector på den første cylinder på den active partition og det er her BIOS overgiver styringen til styresystemet og hermed til den del brugeren har indflydelse på
Avatar billede haverslev Novice
10. maj 2006 - 10:48 #20
Enig i at prøve FIXMBR - men synes stadig at det er et eller andet galt, men kan ikke lige pege på det !
Men fakta er ihvertfald, at der er ændret på boot loader tidligre ?
Er det i forbendelse med at der har været multiboot / dualboot?

ps: er lidt arbejdsramt
Avatar billede quark1970 Nybegynder
10. maj 2006 - 11:15 #21
Når jeg kører fixmbr så sker der ikke noget skadeligt med XP eller mine programmer
Avatar billede haverslev Novice
10. maj 2006 - 11:42 #22
"Når jeg kører fixmbr så sker der ikke noget skadeligt med XP eller mine programmer"
- NEJ -
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 12:17 #23
Hvis det ikke hjælper at skrive en ny MBR er der stor sandsynlighed for at førnævnte sector på din harddisk ikke er OK. For at afprøve det kan du over en perione starte din computer med en diskette http://www.it-knowlegde.dk/start_xp_fra_diskette.html har du ikke diskettedrev i computeren kan du lave en bootcd og gøre det derfra
Avatar billede quark1970 Nybegynder
14. maj 2006 - 17:20 #24
Tak for alle de gode svar. jeg har prøvet Fixmbr og det ser ud til, at det virker, jeg giver det lige en uge så vender jeg tilbage.
Avatar billede quark1970 Nybegynder
06. juni 2006 - 16:43 #25
Desværre så blev det desværre ikke ved med at virke. Jeg er tilbage i det samme at jeg er nød til at starte op med xp cd og tryk R for derefter og køre fixmbr og fixboot. Hvad vil i råde mig til?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 18:40 #26
Som jeg skrev 10/05-2006 12:17:18 er der en sandsynlighed for at det er din harddisk der gar eller er ved at få et problem
Avatar billede quark1970 Nybegynder
06. juni 2006 - 18:56 #27
Ja det kunne tyde på det. Det trist. Betyder det at jeg skal købe en ny og installere alt igen. Eller har jeg mulighed for at flytte alt så jeg slipper for huske nøgler, opdatere programmer, link og hvad der ellers ligger rund omkring.
Avatar billede haverslev Novice
07. juni 2006 - 19:53 #28
Du kan evt. bruge et Clone eller lave et image af din Harddisk og lægge ind på din nye disk, f.eks kan det gøres med dette 15 dages free trial program:
http://www.acronis.com/promo/ATI/true-image-010.html?source=google&ad=ati&s_scid=true%20image|580736117&gclid=CIzD5vDftIUCFQ9uQwod1C_I5Q