Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
09. maj 2006 - 09:36 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Fade i flash

Hej Experter.

Jeg er lidt ny i flash og har kun lært nogen meget enkle ting så som at få nogen billeder til at flytte sig og skifte og sådan.

Men nu søger jeg en funktion som kan få et billede til at fade over i et andet.

Jeg søger en som kan guide mig igennem en måde til at lave et fade.

Der er 200 pt på spil :) og gerne flere..

Mvh Glenovic16dk
Avatar billede pallenoc Nybegynder
09. maj 2006 - 10:56 #1
Du kan gøre det enten ved en motion-tweening mellem billederne på tidslinien eller ved at bruge ActionScripting.
Ved sidstnævnte er det en VÆLDIG god idé at anskaffe dig Morten Barklunds bog:
"Grundlæggende programmering i Action Scripting" hvor du lærer, ja, netop alle de grundlæggende funktioner i AS. Det vil gøre dig istand til selv at lave bl.a. sådanne effekter ved hjælp af programmering.

Men som først nævnt vil jeg anbefale dig at prøve dig frem vha af motion-tweening.
Det er grundlæggende ens lige fra FLASH 5 til nu (FLASH 8)
Lav tre lag med hver sit billede i hver over 30 frames til hver (altså 90 frames ialt)
Mellem 1. og sidste frame i hvert billede laver du en Motion-Tweening
Lad hvert billede "overlappe" hinanden med 5 frames
Prøv så at afspil denne lille film (Ctrl+enter)
Hvis du vil have yderligere "Fading" mellem billederne skal du nu til at bruge ALPHA i de enkelte billeder.
Men prøv nu først dette ;-)
Mvh
Palle Jensen
Avatar billede lyden Nybegynder
09. maj 2006 - 10:58 #2
medmindre det skal være scriptet, så er det nu meget simpelt at lave en fade med en tween. (med forbehold, kan selvfølig være en anelse uoverskueligt i starten)

Dit billede placerer du i et layer for sig, markerer vælg derefter : convert to symbol, det gøres ved ctrl klik eller fra menuen modify. Vælg movieClip.

Placer dernæst din markør x antal frames længere fremme på din tidslinie, ctrl klik og vælg : insert Keyframe. Du får dermed en kopi af dit mClip indeholdende dit billede.

Gå tilbage til din første frame, marker denne og ctrl kilk, vælg : create motiontween.

Gå derefter ud på din stage, stadig stående i første frame, marker dit movieClip, gå derefter i dit properties panel, klik på Color & vælg her alpha, sæt den på 0%.

Det var 1 motiontween alpha fade, så kan du jo eksperimentere lidt med at få 2 til at crossfade ;o)

Og 200 point er vist lige i overkanten for et sådan spm. 10-15 stykker er vist rigeligt
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
09. maj 2006 - 16:24 #3
-> Lyden

Hvad er det der Ctrl Klik?

Enten har jeg misforstået mening med det.. Ellers fungere det ikke rigtigt her hjemme.. :)
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
09. maj 2006 - 16:35 #4
-> Lyden

Hov.. Har fundet ud af det :)

Hvad ville du så gøre med points osv?
Avatar billede lyden Nybegynder
09. maj 2006 - 17:02 #5
Jeg smider et svar, det kan du også selv gøre og evt. pallenoc, hvis du fik noget ud af begge kommentarer. Du fordeler herefter pointene til venstre i menuen her på siden og accepterer derefter.

5 point er rigeligt til mig ;o)

& ja, undskyld det er selvfølig venstre eller højreklik på en PC og ikke Ctrl klik!
Avatar billede pallenoc Nybegynder
09. maj 2006 - 18:29 #6
Det er helt fint for mig at Lyden får pointene...han har også hjulpet undertegnede i nogle af mine tråde i tidens løb ;-)

/Palle
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
09. maj 2006 - 18:49 #7
Så bare smid et svar begge 2 hvis det er?
Avatar billede pallenoc Nybegynder
09. maj 2006 - 19:59 #8
OK, men husk nu at anskaf dig Morten Barklunds bog også...det vil du have STOR glæde af fremover ;-)

/Palle
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
09. maj 2006 - 23:19 #9
Det skal jeg gøre.. Kunne nemlig godt tænkte mig at kunne noget seriøst flash..

Venter lige med at give points til jeg har set om Lyden også svare da han også har fortjent points :)

Mvh Glenovic16dk
Avatar billede lyden Nybegynder
09. maj 2006 - 23:47 #10
;o)
Avatar billede glenovic16dk Nybegynder
11. maj 2006 - 00:54 #11
Points givet :)

Mange tak for hjælpen begge!