Avatar billede poull Nybegynder
05. maj 2006 - 13:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Varm GPU

Jeg blev her i går opmærksom på pga jeg installerede seneste drivere (pga en beep alarm) til min graffikkort at det er alt for varm når det renderer 3d. Mit system benytter kun de standard blæsere der fulgte med til cpu, bundkort og graffikort.

Min cpu's temperatur ligger på 40 grader ved idle og op til 50 grader ved belastning. Det er en amd 3500+. Så det burde være ok taget i betragtning at det er standardkøler. Dette nævner jeg blot for at sige at andre enheder i mit system virker fint nok.

Men gpu der i mod på mit ati x850 kort bliver alt for varm ved belastning. Ved idle ligger det på 55 grader men efter at have kørt et 3d spil i fx 5 min er temperaturen oppe på 97 grader :( Køleren der sidder på kortet fylder pladsen over næste pci socket og puster luften bag ud af kabinettet.

Jeg har et par spørgsmål her om:
- 97 grader er vel alt for højt og bør reduceres ikke?
- Hvad kan skyldes denne høje temperatur? (Her tænker jeg på om det kun er blæseren/udluftning i kabittet eller om mangel på strømforsyning kan have en betydning?)
Avatar billede never_mind Nybegynder
05. maj 2006 - 14:02 #1
97 er ALT ALT for højt, og det er 55 i idle også (men der kan være en fejl i aflæsningen) men du bør sætte noget mere køling på snarest, til sommer bliver problemet endnu større.
Avatar billede poull Nybegynder
05. maj 2006 - 14:18 #2
Efter lidt søgning på nettet synes jeg nu ikke 55 idle var specielt højt. Jeg synes det så ud som om det var meget specifikt for hvert enkelt kort næsten.

Mere køling er lidt abstrakt. Mener du at jeg bør udskifte køleren på mit graffikkort samt få en kabinet køler? Såfremt ja, kan du eller en anden hjælpe med at finde en der vil passe? (ved ikke om det kun afhænger af chipset eller om de enkelte kort er så forskellige at det også afhænger af prdocenten.)

Og hvad med mit spørgsmål om at strømforsyningen var for lille?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. maj 2006 - 15:30 #3
For lille strømforsyning giver ikke for varm GPU.

I mit kabinet har jeg en blæser i siden lige ud for grafikkortet, som blæser luft direkte ind over grafikkortet. Det betyder, at grafikkortet har friskt luft ude fra til køling, og skal dermed ikke anvende den opvarmede kabinetsluft til afkøling.

Med andre ord, så er det ikke tilstrækkeligt med god køler til CPU og GPU, hvis der ikke bliver udskiftet tilstrækkeligt luft inde i kabinettet. Normalt skal alle blæsere der sidder bagpå, og i toppen suge luft ud af kabinettet, og alle andre blæsere skal blæse luft ind.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. maj 2006 - 15:33 #4
Dine eksisterende blæsere, det være sig på CPU/GPU eller i kabinettet, kan være nuldret til med nullermænd, så det første du bør checke er at alle blæsere er rene. Det gælder selvfølgelig også køleribberne i CPU/GPU kølerene.
Avatar billede poull Nybegynder
05. maj 2006 - 15:59 #5
Det er ikke mere end et par uger siden jeg regngjorde den for støv og det var ikke så slemt. Men min graffikkortkøler er nærmest en lukket boks og derfor vil en sådan kabinet køler ikke hjælper super meget tror jeg.

Hvor standardiseret er kølere til graffikort? Vil en køler så som http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320858 og så en køler til mit kabinet afhjælpe problemet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. maj 2006 - 16:02 #6
Når luften bliver ledt bagud af kabinettet, så må luften nødvendigvis komme ind i GPU køleren inde i kabinettet. Hvis du placerer en blæser ud for det sted, hvor GPU køleren tager sin luft fra, så vil temperaturen falde på din GPU.
Avatar billede poull Nybegynder
05. maj 2006 - 16:06 #7
Der er kun to pladser til kabinetkølere og det er lige under PSU'en :S

Og med så høje temperaturer jeg har bør der vel noget lidt mere drastisk til?
Avatar billede poull Nybegynder
06. maj 2006 - 12:02 #8
Nå, kan i ikke smide et svar og så få lidt point for at svare kort på det jeg spurgte. Dog kunne jeg godt have brugt lidt råd om valg af køleløsninger :/
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. maj 2006 - 11:49 #9
Hvis du har en Tower kabinetsløsning, så kan du selv lave et hul i siden ud for dit grafikkort, som passer til en blæser. Du skal blot sørge for at blæseren blæser ind i kabinettet.
Avatar billede poull Nybegynder
28. maj 2006 - 13:08 #10
Jeg besluttede at jeg lige så godt kunne prøve og lege lidt med og udskifte alle blæsere jeg havde plus få et par kabinet blæsere. Så her er hvad jeg ente ud med:
- Zahlman cpu og gpu blæser
- Passiv profil på bundkortet fra Zahlman også
- Kabinet blæser under strømforsyningen der puster luft ud
- Kabinet blæser i siden af mit kabinet der blæser luft ind på graffikortet og bundkortets passive køler.

Først havde jeg den ene blæser foran i mit kabinet men det hul der var lavet der var lille så hjælp næsten intet. Men at flytte den til siden af kabinettet sænkede mit bundkortet 12 grader og graffikortet ca 5-6 grader.

Så efter lang tid belastning har mit system nu følgende:
Cpu = 40 grader
Gpu = 55 grader
Bundkort = 30 grader

Så tak for hjælpen og den ogde ide med en blæser i siden af kabinettet :)