Avatar billede andersthingholm Nybegynder
04. maj 2006 - 16:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mod_rewrite i .htaccess

Hej,

Hvordan laver en en .htaccess fil som kan omskrive dette:

www.abc.dk/forside -> www.abc.dk/index.php?pageID=1
www.abc.dk/kategori -> www.abc.dk/index.php?pageID=2
www.abc.dk/kategori/underkategori -> www.abc.dk/index.php?pageID=3

VH

Anders
Avatar billede webt Nybegynder
04. maj 2006 - 18:52 #1
Hejsa,

Det kan du gøre sådan her (hvis det ikke skal være dynamisk):

RewriteEngine On
RewriteRule ^forside/?$ /index.php?pageID=1 [NC]
RewriteRule ^kategori/?$ /index.php?pageID=2 [NC]
RewriteRule ^kategori/underkategori/?$ /index.php?pageID=3 [NC]

Det eneste specielle er måske /? og [NC]hvor /? betyder at der kan komme en / efter fx forside men der behøver det ikke - og [NC] betyder no case altså ingen forskel på store og små bogstaver.

Håber det kan bruges

Mvh
Martin
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
08. maj 2006 - 12:04 #2
Tak, smider du et svar?
Avatar billede webt Nybegynder
08. maj 2006 - 12:37 #3
Det gør jeg, det kommer her :)

Fortsat god sommerdag
Martin
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
08. maj 2006 - 16:32 #4
Hej igen,

Kan du hjælpe mig med en sidste ting?

Jeg har denne regel:

RewriteRule ^nyheder/?$ /index.php?pageID=1 [NC]

Som viser siden index.php?pageID=1

Hvad hvis jeg gerne vil have en parameter på så:

nyheder/13 -> index.php?pageID=1&nyhedsID=13

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede webt Nybegynder
09. maj 2006 - 06:51 #5
Hej igen, ja men så burde følgende kunne bruges:

RewriteRule ^nyheder/([0-9]+)/?$ /index.php?pageID=1&nyhedsID=$1 [L,NC]

([0-9]+) () fortæller der kommer et match - [0-9] tillader tegnene/tal 0-9 og + siger at der må være flere af de tegn - hvis man ikke brugte den ville alt over 10 ikke blive genkendt.

Når den så matcher noget der passer ind i det mønster vil den gemme det i $1 som vi så bare sætter ind over i slutningen

Mvh
Martin

Ps. hvis du stadig vil ha den til at gå til pageID=1 når der bare står /nyheder så beholder du bare den første regel og tilføjer den nye nedenunder
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
09. maj 2006 - 08:56 #6
Super, tak!
Avatar billede webt Nybegynder
10. maj 2006 - 19:26 #7
Så lidt :) du skriver bare hvis der er mere - nok lidt langsom til at svare arbejder på projekter

Fortsat god sommerdag
Martin