Avatar billede skildpadden Nybegynder
04. maj 2006 - 15:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilke tegn i com/net/org

Jeg mangler et sted hvor jeg kan se hvilke tegn der må indgå i com/net/org domæner.

Er der nogen der kender et link hertil?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2006 - 16:29 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2006 - 16:34 #2
Avatar billede it-dk Nybegynder
04. maj 2006 - 17:05 #3
De tegn der er gyldige i et domænenavn er bogstaver, tal og bindestreg (æøå dog også muligt på .dk/.com og .net - men det anbefales ofte at man kun benytter æøå domænerne til pegning/DNS eller alias.
Avatar billede skildpadden Nybegynder
04. maj 2006 - 17:10 #4
Det er bare fordi at jeg ved at man også kan anvende ü i .com-domæner, så jeg er lidt i tvivl om der også er andre tegn man kan anvende?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2006 - 17:11 #5
uden IDN kan du ikke bruge umlaut

med IDN kan du bruge umlaut
Avatar billede it-dk Nybegynder
04. maj 2006 - 17:50 #6
Det er rigtig som arne_v siger. Men de kaldes også ofte for multilingual domains.
Avatar billede skildpadden Nybegynder
04. maj 2006 - 18:07 #7
Hvilke tegn må indgå i et idn domain?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2006 - 18:31 #8
laes nogle af linksene paa den side om IDN jeg gav et link til

som jeg har forstaaet det saa er der naermest frit slag indenfor hele unicode

(dem algoritme som IDN bruger til at transformere til ASCII skal bare
give et validt domaene navn)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 00:24 #9
OK ?