Avatar billede hablablab Nybegynder
03. maj 2006 - 20:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

´Søgefunktion i database

Jeg er ved at lave en databasestyret hjemmeside. Jeg har forsøgt at lave en søgefunktion, men den virker ikke. Tabellen i den database der skal søges i hedder "drinks" og de to felter deri der hedder "overskrift" og "opskrift".
Min kode ser således ud (linje 25-26):

Set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.Open = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE " & soegestreng & " OR opskrift LIKE " & soegestreng & " ORDER BY dato,tid, database"

Jeg får følgende fejlmeddelse i IE:

ADODB.Recordset (0x800A0E7D)
Forbindelsen kan ikke bruges til at udføre denne handling. Den er enten lukket eller ugyldig i denne sammenhæng.
/drinks/drinks.asp, line 25
Avatar billede nidyahou Praktikant
03. maj 2006 - 21:16 #1
prøv dette, who knows...

Set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.Open = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE %'" & soegestreng & "'% OR opskrift LIKE %'" & soegestreng & "'% ORDER BY dato,tid, database"
Avatar billede hablablab Nybegynder
03. maj 2006 - 21:21 #2
nej den virker heller ikke, stadig samme fejlmeddelelse.
Avatar billede rowl Nybegynder
03. maj 2006 - 21:34 #3
Set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.Open = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE '%" & soegestreng & "%' OR opskrift LIKE '%" & soegestreng & "%' ORDER BY dato,tid, database"

Ovenstående burde virke.
Men det er længe siden jeg har arbejdet med ASP, så der er måske et par syntax-fejl.
Avatar billede hablablab Nybegynder
03. maj 2006 - 21:42 #4
Den giver også samme fejlmeddelelse.
Jeg ved ikke om der kan være noget galt et andet sted i koden der er skyld i dette problem? Den skriver jo at forbindelsen ikke kan bruges til at udføre denne handling.
Avatar billede rowl Nybegynder
03. maj 2006 - 21:47 #5
Det kunne godt se ud somom din database-connection ikke virker optimalt? Eller at du lukker den inden du kører forespørgslen, hvem ved.
Avatar billede hablablab Nybegynder
03. maj 2006 - 21:59 #6
Ja det kunne være en mulighed, jeg ved bare ikke lige hvordan jeg ser det. Min kode fra linje 1 til 26 ser således ud:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

<!--#include file="forbindelse.asp"-->

<%
tid = Request.QueryString("tid")
If Request.QueryString("Submit") = "" Then
        If tid = "" Then
        tid = "DESC"
        ElseIF tid = "DESC" Then
        tid = "ASC"
        Else
        tid = "DESC"
        End IF
End If

soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
        soegestreng = "%"
Else
        soegestreng = "%" & soeg & "%"
End IF

Set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.Open = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE '%" & soegestreng & "%' OR opskrift LIKE '%" & soegestreng & "%' ORDER BY dato,tid, database"
%>

Den der hedder forbindelse.asp er korrekt, den har jeg brugt tidligere til andre databaser.
Avatar billede rowl Nybegynder
03. maj 2006 - 22:05 #7
Så prøv den her:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

<!--#include file="forbindelse.asp"-->

<%
tid = Request.QueryString("tid")
If Request.QueryString("Submit") = "" Then
        If tid = "" Then
        tid = "DESC"
        ElseIF tid = "DESC" Then
        tid = "ASC"
        Else
        tid = "DESC"
        End IF
End If

soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
        soegestreng = "%"
Else
        soegestreng = "%" & soeg & "%"
End IF

Set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.Open = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE '" & soegestreng & "' OR opskrift LIKE '" & soegestreng & "' ORDER BY dato "& tid
%>
Avatar billede hablablab Nybegynder
03. maj 2006 - 22:08 #8
Jeg vil næsten ikke være bekendt at sige det, men det hjælper heller ikke.
Avatar billede fennec Nybegynder
04. maj 2006 - 08:33 #9
Prøv at udskrive din SQL sætning til skærmen, så er det nemmere at se fejlen:

response.write "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE '" & soegestreng & "' OR opskrift LIKE '" & soegestreng & "' ORDER BY dato "& tid

Også skulle du måske også tage hånd om ' problemet nu du er i gang:

soeg = replace(Request.QueryString("soeg"),"'","''")
Avatar billede hablablab Nybegynder
04. maj 2006 - 21:47 #10
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at udskrive min SQL til skærmen fennec. Jeg er rimelig ny til ASP, eller hjemmesider i det hele taget.
Avatar billede fennec Nybegynder
05. maj 2006 - 08:25 #11
Jeg har lige opdaget at din "opskrift.Open" er forkert. Du mangler en connection-string til databasen:

connStr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("\DinDB.mdb;")
sql = "SELECT * FROM opskrifter WHERE overskrift LIKE '" & soegestreng & "' OR opskrift LIKE '" & soegestreng & "' ORDER BY dato "& tid
set opskrift = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
opskrift.open sql, connStr, 1
Avatar billede hablablab Nybegynder
05. maj 2006 - 14:07 #12
Nårh ja, der var den. Tak for hjælpen. Du kan bare indlægge et svar fennec, så skal du få point.
Avatar billede fennec Nybegynder
08. maj 2006 - 08:15 #13
.o) <-- One Eyed Jack