Avatar billede aleks Nybegynder
15. november 1999 - 11:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af billeder

Hvordan konverterer man et billede fra x-antal farver til 256 farver.

Dvs. at jeg vil konvertere et billede i det jeg loader det og ikke ændre i orginalbilledet.
Avatar billede mix Nybegynder
15. november 1999 - 12:06 #1
Du kan gemme alle billeder som et Bmp billedet, jeg ved ik hvordan man gemmer den som andet.
Men du kan loade f.eks
Picture1.picture =loadpciture("C:\navn.jpg") ' det kan også være gif

også gemme det som et BMP.

SavePicture (picture1.picture,"C:\navn.bmp")

Hilsen
M.I.X
Avatar billede aleks Nybegynder
15. november 1999 - 12:25 #2
Jamen hvordan får man det gemt i 256 farver???
Avatar billede mix Nybegynder
15. november 1999 - 14:35 #3
Der må jeg være dig svar skyldig.
Sorry .. :(
Avatar billede jonasj Nybegynder
15. november 1999 - 15:15 #4
Øh, æh... Er BMP ikke altid 256 farver - jeg er ikke sikker, men det troede jeg da...
Avatar billede zelebris Nybegynder
15. november 1999 - 16:11 #5
Bmp er 16 millioner farver!!, for at få det i 256(216) farver må du gemme det i gif format - det mener jeg ikke at VB kan, men der findes sikkert en component på VB-World.net!!!

/Z
Avatar billede skovlunde Nybegynder
18. november 1999 - 01:14 #6
BMP er bitmap billede - ligesom JPG, GIF og ret så mange andre formater på 0x86'eren. De kan være aæt lige fra monoton (1-bit) til 32-bit farver. Et 256-farvede bmp indeholder fem væsentlige elementer du skal bruge. Et generel bitmap header med fil informationer, en BITMAPINFO struktur, en BITMAPINFORMATION struktur, En Farve tabel (palette) og endelig selve bitmap dataerne.
For at konventere fra et 'mange-farvet' bitmap til et 'indekseret eller palette bitmap' kan du bruge en af de mange algoritmer der er publiceret som kan gøre dette, eller du kan selv fedte rundt med en hjemmebrygget algoritme. Basalt set går det ud på at finde de mest anvendte farver i det mange-farvede BMP og indsætte i farvetabellen i det nye 8 bit bitmap, samtidig med at du opretter en reference i bitmap data delen. Når du så har konverteringen gemmer du dit nye BMP efter de specifikationer som et BMP har (prøv www.wosit.org for en fil beskrivelse). Det er faktisk ikke helt så let...
Avatar billede aleks Nybegynder
02. februar 2000 - 08:14 #7
Så lukker vi for dette spg.