Avatar billede sushiboy Nybegynder
03. maj 2006 - 15:38 Der er 1 kommentar

Parsing af bestemte dele af en HTML-side.

Hej med jer.

Jeg er påbegyndt at lære om Perl og hvorledes man parser dele af en HTML-fil. Specifikt omhandler det én af mine gamle sider (http://home.tiscali.dk/taiwan/myworld.html), hvor jeg ønsker at smide linksene (<a href="www.link.com">), samt den associerende tekst (.com">associerende tekst</a>) ind i to felter i en database, ergo skal de øvrige HTML-tags fjernes.

Jeg har fundet ud af at forbinde til MySQL med Perl, og eksperimenteret lidt med HTML::Parser, men er stadig i tvivl om hvordan man griber situationen an.

Jeg har bemærket at en så simpel kode som nedenstående returnerer dele af HTML-tags og den associerende tekst.

sub text {
  my ($self, $text) = @_;
  print "$text\n";
}

Det samme vil nedenstående kode gøre. Derfor undrer jeg mig over, hvordan man får fat på <a href="">, når ingen af de to returnerer den del af HTML-koden.

sub start {
  my ($self, $start) = @_;
  print "$start\n";
}

Desuden har jeg i et online-eksempel set at start kan modtage en hel del parametre:

my ($self, $tag, $attr, $attrseq, $origtext) = @_;

Er det via $tag som man kan bruge til at finde 'a href'? Eller sagt på en anden måde: Hvordan skal Perl-scriptet være opbygget for at jeg kan opnå mit mål?
Avatar billede ranko Nybegynder
11. juni 2006 - 20:26 #1
Du kan også gøre det via HTML::Treebuilder hvis du har adgang til det modul.
extract_links (og eksemplet) findes beskrevet i HTML::Element dokumentationen

  use HTML::TreeBuilder;
  $root = HTML::TreeBuilder->new_from_content("some content...");
  for (@{$root->extract_links('a')  }) {
    my($link, $element, $attr, $tag) = @$_;
    print $link," ",$element->as_text(), "\n";
  }