Avatar billede c0nfusi0n Nybegynder
03. maj 2006 - 11:06 Der er 5 kommentarer

skal lære flash at kende

Jeg skal lære og lave noget flash.. har brug for noget hjælp til hvordan man starter osv.. har i nogle muligheder?
Avatar billede mpl Nybegynder
03. maj 2006 - 11:10 #1
Når du nu siger flash, mener du så actionscript eller bare noget animations-halløj ?

Hvis du vil i gang med, actionscript.org et godt sted at starte (se tutorials)
Avatar billede mpl Nybegynder
03. maj 2006 - 11:14 #2
* hvis du vi i gang med actionscript er actionscript.org et godt sted at starte

Ellers er www.flashkit.com også et godt sted, selvom siden kan være MEGET langsom...
Avatar billede c0nfusi0n Nybegynder
04. maj 2006 - 09:31 #3
er der muligvis noget på dansk??
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
04. maj 2006 - 14:11 #4
Avatar billede mobius6 Juniormester
05. maj 2006 - 08:27 #5
som opstarter du skal nok skelne mellem script delen i flash (forholdsvist begænset actionscript/javascript) eller den mere dynamiske (og oprindelige) del af flash som handler og håndtering af medier (lyd, video, animation, interaktivitet)
I "gamle dage" var der i høj grad tale om at designeren også lavede koden og kodere kunne i begrænset omfang lave grafik, efter udbygningen af actionscript samt de mange nye funktionaliteter er der i videre udstrækning tale om at vandene deles (som mere traditionel produktion) hvor designere designer og programmørene programmerer. det resulterer ofte i mindre interessante men mere solide produkter.
Det nemmeste sted at starte er animation og håndtering af andre medier, men de første reelt brugbare resultater får du nok ad kodevejen da Actionscript er forholdsvist simpelt og der findes masser af veldokumenteret materiale.
De folk der kan begge dele på et brugbart niveau har været på banen nogen tid og har lært begge dele. -  :-)

hvis du går scriptvejen skal du være opmærksom på hvilket materale du sidder med og hvor det kommer fra..fx er 90% af materialet på flashkit ofte ekstrem ringe kode som man kun kan lære dårlige manerere af, der er masser af god inspiration dog.