Avatar billede OWB Novice
03. maj 2006 - 00:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tekstfelt i form præ udfyldt hvis ikke data eksisterer i DB

Hej.

Jeg er ikke sikker på at det har så meget med ASP at gøre, men ved ikke lige hvor ellers jeg skal placere mit spørgsmål.

Jeg har nogle ASP sider, som kan tilføje og ændre data i en Access DB.

Mit spørgsmål går her på, om man ved tilføjelse af en ny post i DB'en, kan få nogle text fields præ udfyldte med en statisk tekst, hvis ikke data eksisterer i DB'en?

Eksempel:

Følgende af en del af formen på den include side som benyttes under såvel visning, som tilføjelser i DB'en

<td><input type="Text" name='OptionsD1' value='<%= rs("OptionsD1") %>' maxlength='<%= lnOptionsD1 %>'></td>

Value feltet skal selvfølgelig under visning vise de aktuelle data fra DB'en for det pågældende felt, men under tilføjelse af en ny post, ville jeg gerne feltet kunne være præ udfyldt med en statisk tekst, da denne tekst skal benyttes 9 ud af 10 gange.

Håber mit spørgsmål er til at forstå.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2006 - 00:14 #1
Jamen som jeg forstår det så har du et felt i din database som du gerne vil have udfyldt med en statisk tekst...

- Men det kan da bare gøres i det script som tilføjer nye poster i databasen:

<%

rs.addnew
rs("Nytekst") = "Min Statiske tekst..."

%>

\Dan
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. maj 2006 - 00:17 #2
dim OD1
OD1 = "min statisk tekst"
if rs("OptionsD1") <> "" then OD1 = rs("OptionsD1")

og:

<td><input type="Text" name='OptionsD1' value='<%= OD1 %>' maxlength='<%= lnOptionsD1 %>'></td>

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. maj 2006 - 00:19 #3
dannielsen> Du skal husk at checke, om brugeren skriver noget i feltet:

dim OD1
OD1 = request.form("OptionsD1")
if OD1 = "" then OD1 = "Min Statiske tekst..."
rs.addnew
rs("Nytekst") = OD1

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. maj 2006 - 00:20 #4
..med mindre at jeg har misforstået spørgsmålet..

Vi må lige vente på noget feedback fra ule.. det er jo blevet sent.. :-)

/theSurfer
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2006 - 00:32 #5
Hej thesurfer

- ja, du har ret, tror jeg... Man skal huske at tjekke om tekstfeltet indeholder noget...

- jeg ville nu nok have valgt at gøre det sådan her i stedet:
<%
dim OD1
OD1 = request.form("OptionsD1")
rs.addnew
if (OD1 = "" OR isnull(OD1)) then
rs("Nytekst") = "Min statiske tekst..."
else
rs("Nytekst") = OD1
end if
%>

- men lad os bare kalde det en vanesag...

\Dan
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2006 - 00:32 #6
Det er nemlig altid en god ting at få afsluttet sine if-sætninger... ;-) hehe
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. maj 2006 - 00:37 #7
1-linies IF-sætninger skal ikke afsluttes.. eller, jo de afsluttes jo med Then noget-her ..

En alternativ måde:

if OD1 = <> "" then
rs("Nytekst") = OD1
else
rs("Nytekst") = "Min statiske tekst..."
end if

Eller:

if Len(OD1) < 1 then
rs("Nytekst") = "Min statiske tekst..."
else
rs("Nytekst") = OD1
end if

.. der er mange muligheder.. :-)

/theSurfer
Avatar billede OWB Novice
03. maj 2006 - 07:29 #8
Det var dog overvældende, gætter på det er noget jeg kan bruge, håber det er OK jeg først får testet på det i aften.. :-)
Avatar billede OWB Novice
03. maj 2006 - 17:19 #9
Mange tak for hjælpen, jeg gjorde brug af denne:

dim OD1
OD1 = "min statisk tekst"
if rs("OptionsD1") <> "" then OD1 = rs("OptionsD1")

og:

<td><input type="Text" name='OptionsD1' value='<%= OD1 %>' maxlength='<%= lnOptionsD1 %>'></td>

Hvordan med point, bør jeg dele da flere af besvarelserne jo nok løser opgaven?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2006 - 00:39 #10
- jeg skal ikke have point for det her! Jeg forstod jo ikke dit spørgsmål i første omgang...

\Dan
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. maj 2006 - 03:14 #11
Så smider jeg et svar :-)

/theSurfer