Avatar billede janust Nybegynder
01. maj 2006 - 18:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Split af access.log for apache

Jeg kører Apache 2.0 og logger mine forskellige domæners aktivitet i  filen /var/www/domain.tld/logs/access.log. Denne bliver i mellemtiden virkeligt stor, så jeg ønsker at den bliver splittet op hver gang den når en vis størrelse, altså

access.log
access.log.1
access.log.2
access.log.3
...
access.log.n-1
access.log.n

Opsætnngen for et af mine domæner ser således ud,

<VirtualHost 80.163.43.215:80>
        DocumentRoot /var/www/gallery2/gallery2/
        ServerName gallery.r-i-p.dk
        ServerAlias www.gallery.r-i-p.dk
        CustomLog /var/www/gallery2/logs/access.log combined
                LogFormat "%h %l %u %t \"%r\" %>s %b \"%{Referer}i\" \"%{User-agent}i\"" combined
        ErrorLog /var/www/gallery2/logs/error.log
</VirtualHost>

Denne ligger blot til filen /var/www/gallery2/logs/access.log i en uendelighed, er der nogen måde jeg kan slippe uden om det på? - altså splitte filen op som i mit eksempel for oven.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
02. maj 2006 - 18:47 #1
Er det ikke nok at lave logrotate?
Det kan fx ske en gang om ugen eller en gang om måneden via
/etc/cron.daily eller /etc/cron.monthly - det er standard i en del distroer.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
02. maj 2006 - 18:50 #2
Og det de typisk gør er at så komprimere access_log.1 med gzip.
Debian laver logrotation på ugebasis og komprimerer ikke den første, men alle de følgende filer.
Avatar billede janust Nybegynder
07. maj 2006 - 16:52 #3
Tak, logrotate, det var lige det stikord jeg skulle bruge. Vidste ikke det var den pakke som ordnede logfilerne =) - Smider du et svar, simonsen?
Avatar billede janust Nybegynder
12. maj 2006 - 10:45 #4
Som tak for din hjælp ønsker jeg at give dig point, keld_simonsen =) - smider du et svar?
Avatar billede janust Nybegynder
26. juli 2006 - 14:27 #5
Jeg nupper pointne selv hvis du ikke har svaret senest fredag =)
Avatar billede janust Nybegynder
29. januar 2008 - 19:54 #6
spsm. lukket.