Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 13:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

udskriv uden margin

Når jeg udskriver en side på et papir så kommer der altid en margin... også selvom jeg har sat sidens margin til 0... Hvordan undgår jeg den?
Avatar billede saymyname Nybegynder
01. maj 2006 - 13:51 #1
De fleste printere (stortset alle som købse privat) har en "default" margen, denne kan man ikke undlade. De bruger denne magen til at holde fast på papiret.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 13:55 #2
dette er inne en normal printer.... det er sådan en man bruger i butikker til at udskrive bons med... når man bruger dets testprogram går det fint og der er ingen margin...
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2006 - 13:55 #3
hkb-x >>
Hvor stor margin snakker vi om??

For der findes 2 margin du skal sætte. Den første i HTML'en/CSS den anden på papir opsætningen. Hvis begge disse er sat til 0 vil der kun være en meget lille margin (1mm), som er det saymyname er lidt inde på, men det har også noget mad papir bakken at gøre...
Avatar billede saymyname Nybegynder
01. maj 2006 - 13:58 #4
Så kom med din CSS kode hvor du sætter margnen til 0 og detaljer om hvilken speciel printer du benytter hvis du vil have et mere præciceret svar.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 14:00 #5
@fennec

marginen på papiret er ca 1,5 cm til venstre og 2 com til toppen...

her er min kode:

<style type="text/css" media="print">

html {

    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

}

body  {
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

font-family: Courier; font-size: 12px;

}

</style>
Avatar billede saymyname Nybegynder
01. maj 2006 - 14:08 #6
Din HTML Kode, Browser version og Printer specifikationer, please?
Yderligre kunne du lave et screenshot af det du er præsenteret for på skærmen når du åbner det du vil printe, og placere et link til dette billede online.
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2006 - 14:09 #7
HTML/CSS'en er ok.
Så er det kun papir margin der skal sættes til 0, og det skal gøres i browseren:
Filer >> sideopsætning >> sæt alle margin til 0 (evt kun højre og venstre).
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2006 - 14:14 #8
Der findes et activeX komponent som kan styre sideopsætningen, som ellers ikke kan styres gennem almindelig web-programmering, men den virker kun i IE, og brugeren skal acceptere at den installeres, så det er kun brugbar til intranet løsninger og ikke til internette...

http://www.meadroid.com/scriptx/
Fås i en lille gratis udgave, som lige netop dækker dine behov...
Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 14:19 #9
BROWSER: Firefox 1.5.0.2
PPRINTER: STAR TSP100
HTML KODE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />

<title>Udskriv</title>

<style type="text/css" media="print">

html {

    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

}

body  {
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

font-family: Courier; font-size: 12px;

}

</style>

</head>
<body onLoad="window.print();">

<!-- Content Start -->

noget jeg gerne vil udskrive...

<!-- Content End -->

</body>
</html>
Avatar billede saymyname Nybegynder
01. maj 2006 - 14:41 #10
Hmm... Den er lidt tricky. Der er kun 11 mm margen i toppen som default...
Prøv følgende kode... Der er indsat en div, som førsøger at kontrollere printer margens. Antager at du i "Filer - Sideopsætning : Marginer & Sidehoved/Sidefod" har sat alle maginer til 0 og samtlige sidehoveder & sidefødder til "--blank--".

Viker nedenforstående ikke, så fjern margen definitionerne på body og prøv igen. Denne kan konflikte med DIV'ens magin...
"In conclusion, if you want CSS-controlled print headers and footers, you'll need to wait until browsers start to offer experimental support for the CSS3 Paged Media Candidate Recommendation. It could be several years before IE offers support for this CSS3 module, if it ever does."

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />

<title>Udskriv</title>

<style type="text/css" media="print">

html {

    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

}

div {
display: block;
position: fixed; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 2em;
}

body  {
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
    margin-left: 0px;

    padding: 0px 0px 0px 0px;

font-family: Courier; font-size: 12px;

}

</style>

</head>
<body onLoad="window.print();">

<!-- Content Start -->

<div>noget jeg gerne vil udskrive...</div>

<!-- Content End -->

</body>
</html>
Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 15:07 #11
fandt en løsning i printeropsætningen...ellers tak for hjælpen allesammen...

;)

LUKKET
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2006 - 15:20 #12
Og hvad var det du fandt der???
Det kunne jeg (og sikker også andre) bruge til et eller andet. Om ikke andet så for at lære :o)
Avatar billede hkb-x Nybegynder
01. maj 2006 - 16:04 #13
!! dette er kun testet i firefox !!

under Filer >> Vis Udskrift >> Sideopsætning >> Marginer og sidehoved/sidefod

Her er der en tegning af en papir hvor du kan sætte marginen i alle sider af papiret.

Håber det hjalp  ;)
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2006 - 16:18 #14
Altså det som jeg sagde i post 14:09:40 og saymyname i post 14:41:08...
Så har vi ikke lært noget.