Avatar billede oz1jux Nybegynder
30. april 2006 - 11:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvor dan flytter man en port

Hvordan flytter man en port
F.eks når man tillader et program tilladse og den selv vælger port, men at den skal bruge en anden port istedet for.
Man kan se at den bruger XXxx og for at det virker skal den bruge XXxy

Mvh

Kim
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. april 2006 - 12:00 #1
Det skal du sætte op i selve programmet. Det er kun programmet der kan vælge hvilken port det vil lytte på.
Avatar billede oz1jux Nybegynder
30. april 2006 - 16:20 #2
Når der skrives at den skal bruge 7805 og når jeg går ind i programmet og ser at den bruger 7801 istedet og deraf følger det at de data jeg skulle se på en hjemmeside et eller andet sted ikke kan ses
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. april 2006 - 17:19 #3
Jeg er ikke med. Hvad er det for et program ?

Hvis en udefra skal tilgå port 7805 på din maskine (eller for den sags skyld port 7801) skal du tillade dette i firewall'en, samt lave en portmapning i routeren, hvis du har en sådan.
Avatar billede oz1jux Nybegynder
01. maj 2006 - 17:53 #4
Progammmet hedder Ham radio deluxe
Det kan da godt være at man skal tilføje en port på 7805
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. maj 2006 - 18:31 #5
Måske er det mig der misforstår dig.

Et program kan godt tilgå port 7805 på en server via pc'ens port 7801. Portene på pc og server behøver ikke være ens.

F.eks, tilgår jeg en slags chatprogram fra pc'ens port 1069 til serverens port 5402.

Du kan se de aktive forbindelser på denne måde:
Klik start | kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv:
netstat -A
og tryk enter.

Nu kan du se de aktive forbindelser, samt deres portnumre.
Avatar billede oz1jux Nybegynder
01. maj 2006 - 19:07 #6
Jeg takker
Avatar billede langbein Nybegynder
01. maj 2006 - 19:26 #7
Portene på server og klient (bruker pc) vil normalt og nesten alltid være helt forskjellige.

Alle ip pakkene vil ha en avsender port ag en mottaker port som normalt ikke vil være de samme.

Hvis det gjelder serverfunksjoner, der PC altså "lytter" så er jo svaret til tonnybrandt i utgangspunktet rett. Mange servere kan jo på den annen side konfigureres til å lytte til en annen port. (Og noen ganger også til å bruke en annen protokoll.)

Mange firewalls har også den egenskap at de kan lage packet eller port redirection slik at de pakker som for eksempel blir mottatt til port 80 blir videresendt til port 22 på server. Hvis man scanner utenfra så vil det kunne se ut som om man har kjørende en ssh server på port 80, selv om den i virkeligheten kjører port 22.

Hvis det er snakk om packet eller port redirection så vil dette kunne gjøres på forskjellig måte fra firewall til firewall.

Tror (men vet ikke) at Linux kan gjøre slik packet redirection internt slik at en server som kjører port 22 allikevell kan tilgås fra port 80. Tviler på at Windows kan det samme (??)
Avatar billede oz1jux Nybegynder
09. januar 2008 - 01:18 #8
takker