Avatar billede freegeg Nybegynder
30. april 2006 - 04:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Se om der står menu i menu#

Jeg har en masse ID

menu1
menu2
menu3
menu4
...
banner1
banner2
banner3
banner4
...

det skal alle køre gennem et javascript.. efter om det er banner, eller menu.. skal det igennem forskællige dele af scriptet, ligenu er jeg nød til at gøre følgende:

menuPreSet('menu1','menu')
menuPreSet('banner1','banner')

siden at logisk nok, alle banner# er bannere, samt alle menu# er menu'er... ville jeg lige høre om man kunne scanne om der stod banner eller menu.. så jeg ikke behøves fortælle det hvr gang?

f.eks

var id = "menu7"

if(id == "menu#")
    {
    // menu
    }
else if (id == "banner#")
    {
    // banner
    }
else
    {
    // andet
    }
Avatar billede freegeg Nybegynder
05. maj 2006 - 17:55 #1
fik endelig det til at virke, her er hvordan jeg fik den klaret.

1) klikkede mig ind på http://www.libris.dk/
2) søgte "Javascript"
3) så en bog på 272 sider til 99kr
4) sagde "det sku en fed handel"
5) trak mit visa
6) ventede 2 dage
7) læste bogen

også kom jeg op med dette resultat

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>indexOf</TITLE>
<SCRIPT language="JavaScript">
var i = 0;
var minarray = new Array();
minarray[0] = "Bog1";
minarray[1] = "Bog2";
minarray[2] = "Bog3";
minarray[3] = "Avis1";
minarray[4] = "Avis2";
minarray[5] = "Avis3";
minarray[6] = "Blad1";
minarray[7] = "Blad2";
minarray[8] = "Blad3";

function hentType(tempString)
{
    if(!tempString.indexOf("Bog"))
    {
    return "Bog";
    }

    else if(!tempString.indexOf("Blad"))
    {
    return "Blad";
    }

    else if(!tempString.indexOf("Avis"))
    {
    return "Avis";
    }
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<H1>indexOf</H1>
<P>
<SCRIPT language="JavaScript">
for (i in minarray)
{
document.write(minarray[i] + ": "+ hentType(minarray[i]) +"<br />")
}
</SCRIPT>
</P>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede freegeg Nybegynder
05. maj 2006 - 17:58 #2
btw, kan anbefale bogen til andre, vis man kender til javascript og html, men gerne vil lærer at behærske det.

titel: JavaScript Bogen
af: Michael Moncur
ISBN: 87-7843-666-4

den er dog lidt roddet for nye, har lånt den til min ven, for at se om Den er :)
Avatar billede freegeg Nybegynder
05. maj 2006 - 17:58 #3
svar
Avatar billede olebole Juniormester
05. maj 2006 - 21:57 #4
<ole>

Hvis eksemplet (05/05-2006 17:55:55) er taget derfra, er der absolut ingen grund til at anbefale bogen ... den får i alt fald ikke, at nogen kommer til at beherske hverken HTML eller JavaScript ... tværtimod.
Det er tussegammel og skidt kode, der har været deprecated i mange år. Det er iøvrigt ikke engang et HTML-dokument - der jo som bekendt skal indledes med en DTD (DocType Definition)  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede freegeg Nybegynder
06. maj 2006 - 17:11 #5
nu det godtnok mig selv der har lavet det, ud fra det jeg kunne samle op fra hvad jeg har lært fra bogen, syntes selv jeg har klaret det godt, når man tænker på det er mit først script :P
Avatar billede freegeg Nybegynder
06. maj 2006 - 17:15 #6
men vis du har en bedre måde vil jeg da gerne lærer den, bare giv den fuld galle på mit script ;)